«آموزش بزرگسالان»
موضوع تحقیق
پرداختن به آموزش بزرگسالان یک ضرورت سیاسی، اجتماعی و اقتصادی است که کشورهای مختلف با توجه به شرایط خودشان نسبت به تدارک آن برای افراد جامعه اقدام می کنند. توجه به آموزش بزرگسالان بعد از دهه 1950 و به دنبال شروع برنامه های رشد و توسعه در کشورها، سرعت و شدت بیشتری یافت و اهمیت این نوع آموزش که با پرداختن به رفع نقایص آموزشی و تربیتی افراد جامعه همراه بود بیشتر از پیش روشن شد.
آموزش بزرگسالان هر گونه فعالیت آموزشی در زمینه های فرهنگی، بهداشتی، فنی و حرفه ای، اقتصادی، اجتماعی، سیاسی، مذهبی و … را شامل می شود و به دلیل همین مفهوم گسترده و شمول وسیع آن دارای تعابیر و تعاریف گوناگونی است.
مقدمه
آموزش و پرورش از دهه 1960 گسترش بی سابقه ای در جهان پیدا کرد و تعداد محصلان جهان بیش از 70% و تعداد باسودان بزرگسال بیش از 30% افزایش یافت. این رشد چشمگیر، معلول چند عامل بود که نخستین و آشکارترین آنها رشد سریع جمعیت و توزیع بر حسب گروههای سنی بود. عامل دوم رونق اقتصادی جهان بویژه در کشورهای صنعتی در این دهه بود که سهم آموزش و پرورش از تولید ناخالص ملی را تقریباً به دو برابر افزایش داد.
عامل سوم وجود ارتباط آشکار میان آموزش و پرورش و شغل و درآمد بود که باعث شد توده های مردم به امید دست یابی به رفاه اقتصادی و برخورداری از احترام اجتماعی بیش از پیش به آموزش و پرورش روی آورند.
طرح مسئله تحقیق
در آغاز قرن بیستم اکثریت مردم جهان از آموزش و پرورش رسمی محروم بودند. سه چهارم جمعیت جهان در کشورهایی زندگی می کردند که اقتصاد آنها متکی بر کشاورزی بود و تحولات تربیتی انجام یافته در قرون گذشته اثر چندانی بر آنان نگذاشته بود. نزدیک به هفتاد درصد از جمعیت بالای پانزده سال جهان و نود و پنج درصد از همین جمعیت در کشورهای توسعه نیافته، از نعمت سواد بی بهره بودند.

تحولات اقتصادی و اجتماعی و به ویژه تکنولوژیکی صورت گرفته در جهان، فکر گسترش آموزش و پرورش و بهره مندی اقشار مختلف مردم از یک حد قابل قبول تربیت رسمی را به دلایل گوناگون در میان کشورهای مختلف جهان توسعه داد. به نحوی که بسیاری از کشورهای صنعتی و پیشرفته جهان توانستند در مدت نسبتاً کوتاهی به توسعه و ترویج آموزش ابتدایی و متعاقب آن آموزش متوسطه و فنی و حرفه ای موفق شوند.
با این وجود، مسئله بی سوادی و محرومیت اقشار زیادی از مردم از آموزش ابتدایی، هنوز به صورت مشکل مهارنشدنی، باقی مانده است. درستی گفته فوق را می توان با توجه به این آمار دریافت که در آغاز نیمه دوم قرن بیستم (1950) چهل و چهار درصد کل جمعیت جهان و شصت و چهار درصد جمعیت کشورهای توسعه نیافته بی سواد بودند و بیست سال بعد (1970) ارقام مذکور تنها به 34% و 50% کاهش یافته بود.
اهداف تحقیق
هدف کلی تحقیق:
درک ضرورت و اهمیت آموزش بزرگسالان
پیشینه تحقیق
آموزش بزرگسالان همزمان با آغاز تمدن بشر شروع می شود. به این معنی که این آموزش به صورتهای گوناگون در جوامع انسانی وجود داشته و به اندازه تمدن انسان قدمت دارد. این آموزش در آغاز هدفهای اخلاقی و فلسفی سازگار با جامعه را دنبال می کرد و منظور از تعقیب این هدفها استحکام مبانی مذهبی و اخلاقی در جامعه، سازگاری با افراد جامعه، بهبود وضع زندگی، تقلیل جرائم و رعایت مقررات و قوانین اجتماعی و تا اندازه ای نیز پیشرفت اجتماعی افراد بود.
تعریف مفاهیم
1. آموزش بزرگسالان
آموزش بزرگسالان فرآیندی است که بر اساس آن افرادی که دیگر به آموزشگاهها نمی روند و برنامه تمام وقتی را دنبال نمی کنند، آگاهانه عهده دار فعالیتهای مستمر و سازمان یافته ای به منظور ایجاد تغییرات در اطلاعات، دانش، درک یا مهارت ها، گرایش و نگرش و یا شناخت یا حل مسائل شخصی و یا محلی خویش می گردند. (همایون پور، ص 15)
روش گردآوری اطلاعات
گردآوری اطلاعات مورد نیاز تحقیق یکی از مراحل اساسی آن است و به لحاظ اهمیت آن گاه به اشتباه روشهای گردآوری اطلاعات را روشهای تحقیق می نامند.
تفسیر و تحلیل جداول و نمودار
تحلیل نمودار صفحه 17
امروزه نهضت سوادآوزی با تحت پوشش قراردادن بیش از سه میلیون نفر در مرحله اول طرح بسیجی سواد آموزی و باسواد کردن بیش از هشت و نیم میلیون نفر تا پایان سال 1368 نشان داده است که با توجه به جوان بودن این نهاد فعالیت قابل توجهی داشته است با وجود این هنوز در حد یک نهاد انقلابی و آنچه در پیام بنایانگذار جمهوری اسلامی آمده بود عمل نکرده است. دلایل این امر از زبان مسئولان نهضت سواد آموزی عبارتند از:
نتیجه گیری و خلاصه
توجه به ویژگیهای آموزش بزرگسالان و درک قبلی داشتن از اصول و هدفهای آن ضرورت مشارکت هر فرد در طرح ریزی و اجرای برنامه های آموزش بزرگسالان می باشد.
هدفهای آموزش بزرگسالان به عنوان پاره نظام آموزش و پرورش در سطوح آرمانی و ملی با اهداف نظام آموزش و پرورش کشور هماهنگ است ولی در سطوح هدفهای ویژه یا مقاصد آموزشی و هدفهای رفتاری دارای ویژگیهای خاص خود می باشد. با وجود اختلاف نظر صاحبنظران در این مورد، نتیجه گیری معقول و منطقی این است که به این تفاوتها در سطوح مورد اشاره توجه داشته باشیم.
برخی از این اهداف خاص عبارتند از: محو جهالت در کلیه صورتهای آن، ایجاد آگاهی سیاسی، از میان بردن جنبه اسرار آمیز بودن علم و دانش، آماده سازی بزرگسالان برای قبول و درک تغییرات اجتماعی، کاهش نابرابریهای اجتماعی و اقتصادی، شناساندن قدر و منزلت انسان، درک بهتر خویشتن و تداوم آموزش.
پیشنهادات
درباره یادگیری، یاد دادن و روشهای آنها برای خردسالان کتب و مقالات زیادی نوشته شده است. اما یادگیری بزرگسالان و روشهای یاد دادن به آنها کمتر مورد بحث قرار گرفته است.
در آموزش بزرگسالان میل به یادگیری بیش از خود یادگیری اهمیت دارد. زیرا معمولاً بزرگسالان اجبار به یادگیری و یا حضور در کلاس را کمتر احساس می کنند. تمایل به یادگیری در بزرگسالان، ممکن است از یک علاقه شدید ـ و لو به طور موقت ـ به برخی از مسائل و موضوعات و یا احساس نیاز به بعضی از دانش ها و مهارت ها برای حل مشکل یا مشکلاتی ناشی شده باشد. ایجاد چنین علاقه ای توسط معلمان رهبران و یا افراد مورد احترام برای بزرگسالان نیز ممکن است.
تا این انگیزه و علاقه نباشد بزرگسالان کمتر حاضر به یادگیری می شوند. بدیهی است که یادگیری تا اندازه زیادی نتیجه فعالیتهای فردی است. اما آنچه از دست معلم ساخته است و امر یادگیری را تسهیل می کند فراهم کردن عوامل و زمینه ها به منظور تشویق فراگیر به یادگیری است.
فهرست مطالب
موضوع تحقیق
مقدمه
طرح مسئله تحقیق
اهداف تحقیق
پیشینه تحقیق
تعریف مفاهیم
روش گردآوری اطلاعات
جدول و نمودارهای تحقیق
تفسیر و تحلیل جداول و نمودار
تحلیل نمودار صفحه 17
تحلیل جدول صفحه 18
تحلیل جدول صفحه 19
نتیجه گیری و خلاصه
پیشنهادات
فهرست منابع
مقاله فوق دارای صفحه مشخصات، فهرست مطالب و 28 صفحه متن با رعایت کامل صفحه بندی (در قالب ) می باشد. همچنین فونت های کار شده برای متن مقاله B Nazanin(15) و برای تیترهای داخل مقاله B Titr می باشند.
قیمت این مقاله 5900 تومان می باشد، جهت پرداخت و دریافت مقاله روی تصویر زیر کلیک کنید.
همچنین ببینید – مشاهده فهرست مقالات آموزش و پرورش
نوشته شده در 8 تیر 1400