افت تحصیلی

«افت تحصیلی»

پیشگفتار

     افت تحصیلی که امروزه موجب یکی از نگرانیهای مهم خانواده شده است پدیده افت تحصیلی می باشد که این پدیده علاوه بر زیانهای هنگفت اقتصادی و هزینه مجدد برای دانش آموز و دولت می باشد آثار سویی که بر سلامت روحی دانش آموز به جا می گذارد موجب نگرانی نامطلوبی برای خانواده ها می شود و نیاز به بررسی و ارزیابی می باشد در واقع کاهش عملکرد تحصیلی و درسی دانش آموزان از سطحی رضایت بخش به سطحی نامطلوب است و مقایسه و سنجش سطح عملکرد تحصیلی قبلی و فعلی دانش آموز بهترین شاخص افت تحصیلی می باشد.

کسانی که در پی شکستهای پی در پی تحصیل، از تحصیل عقب مانده اند و به عبارتی تجدید یا مردود می شوند ولی افت تحصیلی صرفا در مردودی و شکست در امتحانات مجدد (تجدیدی) خلاصه نمی شود و شامل هر دانش آموز و دانشجویی می شود که آموخته های آموزشگاهی و پیشرفت دانشگاهی او مهمتر از توان بالقوه و حد انتظار اوست پس بنابراین دانش آموزان تیزهوش نیز هم ممکن است دچار افت تحصیلی شوند.

     برای بیدار کردن علل این مشکل به ویژه مشکلات انسانی و اجتماعی تنها نمی توان به یک علت بسنده کرد زیرا پدیده های اجتماعی همانند یک زنجیره با یکدیگر پیوند دارند و در بوجود آمدن یک مشکل دخیل هستند پس برای یافتن علل افت تحصیلی باید مسائل گوناگون را همچون

هوش، انگیزه، هدف، روش مطالعه، اضطراب امتحان، توجه و تمرکز، برنامه ریزی، عوامل جسمانی، و روان شناختی، روابط معلم و دانش آموز، مهارت معلمان، شرایط آموزشی، کتابهای درسی، تسهیلات مدرسه، شرایط عاطفی و امنیتی خانواده، شرایط اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی خانواده، رابطه اولیاء و مربیان و … مورد توجه قرار دارد و تمامی این عوامل را می توان در سه دسته کلی فردی، آموزشگاهی و اجتماعی و نیز خانوادگی تقسیم نمود. و گــاهی چنان این عوامل در هم تنیده اند و تنش متقابل دارند که تعیین نقش و سهم هر کدام به دشواری امکان پذیر است.

     طبق گزارش وزارت آموزش و پرورش (1378) خسارت ناشی از افت تحصیلی دانش آموزان سالانه بالغ بر 800 میلیارد ریال است.

     هر ساله عده بسیار زیادی از دانش آموزان و فرزندان دچار افت تحصیلی، تجدید و مردودی شده و نگران و ناراحت می شوند و این نگرانی وقتی مضاعف می شود که بدانیم بسیاری از این دانش آموزان توانایی بالقوه برای موفقیت، پیشرفت و عملردی بهتر را دارند ولی دچار افت و به عبارتی شکست می شوند سعی اینجانب بر این می باشد تا با شناخت دقیق و درست علل و عوامل این پدیده می توان جلوی بسیاری از افت ها و شکست های تحصیلی دانش آموزان را گرفت. چرا که اغلب دانش آموزان (و خود ما) از حداقل توانایی و ظرفیتی که خداوند در وجودشان به ودیعه نهاده است استفاده می کنند.

     این تحقیق شامل 3 فصل می باشد: فصل اول شامل موضوع تحقیق و بیان مسئله ـ سوابق و ادبیات تحقیق ـ معرفی مشکل. فصل دوم شامل 3 قسمت عوامل فردی ـ آموزشگاهی ـ عوامل خانوادگی و اجتماعی. فصل سوم شامل نتیجه گیری.

     در پایان از اداره آموزش و پرورش ناحیه 2 قدردانی می نمایم که این زمینه را برای اینجانب فراهم نمود تا با دید وسیعتری نسبت به پدیده افت تحصیلی قدم بردارم. توفیق همگان را از خداوند متعال مسألت دارم.

مقدمه

     با گسترش امکانات، و افزایش رسانه ها و بالطبع بالا رفتن سطح آگاهی عمومی، کاهش تعداد دانش آموزان (به ویژه در مقطع ابتدایی) آسان گیری معلمان در طراحی سوالات امتحانی و افت تحصیلی دانش آموزان در تمامی مقاطع، رشدی فراینده و بی بازگشت داشته است دلایلی که دانش آموزان بر این مقوله بر می شمارند

عبارتند از: 1- راضی نبودن از معلمین مربوطه 2- نداشتن توان و آگاهی لازم برای انتقال مطالب، 2 یا چند شغله بودن معلمان که موجب تحلیل رفتن قوای آنان می شود 3- استفاده از معلمان حق التدریسی و … و از سوی معلمین به تحقق نرسیدن بعضی از خواسته های آنان ـ سنتی عمل کردن آنان در روش تدریس ـ کافی نبودن کلاسهای بازآموزی برای معلمین ـ رغبت نداشتن دانش آموزان برای تحصیل چون معتقدند آنــان بــرای آموختن نمی آیند بلکه برای آمدن فیزیکی (حضور فیزیکی) به مدرسه می آیند و اما از سوی والدین آنان برخی افت تحصیلی فرزندانشان را ضعف ساختار آموزش و پرورش در تربیت مدیــران و معلمین می­دانند،

آسان گیری مدیران، حذف تنبیه انضباطی، افزایش دل مشغولی بچه­ها، وجود سیستمهای کهنه آموزشی از جمله مواردی است که والدین به آنها اشاره می کنند ولی جامعه شناسان بر این باورند که فقه اقتصادی و نیز فقر آگاهی خانواده ها به صورت مستقیم بر بازدهی تحصیلی دانش آموزان تاثیر می گذارد و سخن آخر اینکه ما نباید دانش آموزان را تبدیل به دستگاه ضبط صوت کنیم با این عمل روح خلاقیت،

پرسشگری و علم آموزی در میان بچه ها غریبه می شود و به این ترتیب از قافله دانش جهانی گام به گام عقب می افتیم و دلمان را به تک چهره های علمی خوش نمائیم چرا که برای ساختن یک جامعه هزاران نفر، عدد بسیار اندکی است چه برسد به چند نخبه علمی به قول فرانسیست لیکن می گوید «دیروز قدرت در عضله بود، امروز در پول، فردا در فکر» پس بکوشیم تا دیر نشده فکری برای خودمان و نسل آینده کنیم.

موضوع تحقیق و بیان مسئله

عوامل موثر در رفتار افت تحصیلی کدامند؟

1- عوامل درونی                    2- عوامل بیرونی

     عوامـل درونی: عواملی که موجب بی انـگیزه شدن دانش آموزان نسبت به امـر تحصیـــل می شوند که عبارتند از:

الف) نامناسب بودن رفتار معلمین، والدین با توجه به نیازهای درونی کودک

ب) عدم وجود سرگرمی های سالم و کافی در منزل

ج) وجود فاصله سنی کودک و دانش آموزان با والدین

پیشینه نظری

     سابقه طولانی موفقیت و شکست تحصیلی از آغاز خواندن و نوشتن توسط بشر می باشد اما به طور رسمی پس از اجباری شدن آموزش و پرورش در اواخر قرن نوزدهم و همگام با تحولات صنعتی و نیاز به نیروهای تربیت شده و متخصص، افکار دولتمردان و دست اندرکاران آموزش و پرورش به مسئله پیشرفت و شکست معطوف شده است (برک، 1993)

     منظور از افت تحصیلی، کاهش عملکرد تحصیلی و درسی دانش آموزان از سطحی رضایت بخش به سطحی نامطلوب است توجه به این تعریف نشان می دهد که مقایسه و سنجش سطح عملکرد تحصیلی قبلی و فعلی دانش آموز بهترین شاخص افت تحصیلی است افروز معتقد است زمانی می توان از افت تحصیلی صحبت کرد که فاصله قابل توجهی بین توان و استعداد بالقوه و توان بالفعلی فرد در فعالیتهای درسی و پیشرفت تحصیلی مشهود باشد.

موضوع مورد تحقیق

     با توجه به این مسئله افت تحصیلی برای اولیاء دانش آموزان و همینطور اولیاء مربیان مبهم شده است و کمتر کسی توانسته به ریشه نامطلوب این مفصل پی ببرد و حقایق پنهان آنرا روشن سازد به نظر می رسد یکی از اثرات منفی آن تاثیر بر اخلاق و رفتار دانش آموز پس از افت درسی دانش آموز می باشد رفتار منفی و بازتابی است که از سوی دانش آموز ایجاد می شود و آن رفتار تهاجمی عکس العمل به رفتار اولیاء خانواده و مدرسه می باشد چون عوامل مهمی در افت تاثیر داشته است و آن شامل رفتار تهاجمی، متلک گویی، نامگذاری، تمسخر و … می باشد.

فهرست مطالب
پیشگفتار
مقدمه
فصل اول
موضوع تحقیق و بیان مسئله
عوامل موثر در رفتار افت تحصیلی کدامند؟
پیشینه نظری
جامعه شناسان: تغییر ارزش ها
موضوع مورد تحقیق
معرفی مشکل
فصل دوم
عوامل فردی
1- هدف
2- عزت نفس
3- انگیزه
4- اضطراب امتحان
5- مطالعه
6- هوش
7- توجه
8- برنامه ریزی
9- جنس
10- عوامل جسمانی
11- نارساخوانی
12- سازش نایافتگی رفتاری
13- شرایط عاطفی و روانی
14- غیبت از مدرسه
عوامل آموزشگاهی
صفات معلمان خوب
عوامل خانوادگی و اجتماعی
فصل سوم
نتیجه گیری
منابع و ماخذ

مقاله فوق دارای صفحه مشخصات، فصل بندی شده، فهرست مطالب و 33 صفحه متن با رعایت کامل صفحه بندی (در قالب word) می باشد. همچنین فونت های کار شده برای متن مقاله B Nazanin(14) و برای تیترهای داخل مقاله B Titr می باشند.

قیمت این مقاله 7900 تومان می باشد، جهت پرداخت و دریافت مقاله روی تصویر زیر کلیک کنید.

Money

همچنین ببینید گوگل کروم – مشاهده فهرست مقالات آموزش و پرورش گوگل کروم

نوشته شده در 9 خرداد 1400