راه اندازی فروشگاه لوازم خانگی

مقدمه

اگر شغل فروش لوازم خانگی را انتخاب کرده ‌اید، باید بدانید که راه‌ اندازی فروشگاه لوازم خانگی مانند هر کسب‌وکار دیگری چالش‌های خاص خود را دارد. رقابت در بازار لوازم خانگی شدید است. بنابراین، برای این که ایده فروشگاه لوازم خانگی را به واقعیت تبدیل کنید باید تمامی ‌جوانب را بررسی کنید و بی‌گدار به آب نزنید.

لوازم خانگی علاوه بر راحت‌ترکردن کارهای روزمره، تاثیر زیادی روی دکوراسیون دارند. نیاز همیشگی به لوازم خانگی و تقاضای پایدار آن  از جمله دلایلی هستند که راه‌ اندازی فروشگاه لوازم خانگی را به یک کسب‌وکار خوب تبدیل کرده‌اند. در حال حاضر، تولیدکننده‌های داخلی تقریبا ۶۰ درصد از نیاز بازار را برآورده می‌کنند و ۴۰ درصد باقیمانده توسط تولیدکننده‌های خارجی تامین می‌‌شود. در نتیجه، هیچ کمبودی در عرضه لوازم خانگی وجود ندارد و فروشندگان به دلیل عدم موجودی کافی موقعیت فروش را از دست نمی‌‌دهند.

یکی دیگر از نکات مثبت راه‌ اندازی یک فروشگاه لوازم خانگی این است که فروش لوازم خانگی امنیت بالایی دارد. به عبارت دیگر، کسانی که در فروشگاه‌های لوازم خانگی کار می‌‌کنند به ندرت دچار آسیب‌ ناشی از حواث شغلی می‌شوند. فروش لوازم خانگی به فعالیت فیزیکی زیادی نیاز ندارد و در صورتی که نمایندگی خدمات نباشید، می‌توانید هر ساعتی که دوست دارید مغازه را باز یا تعطیل کنید.

مقاله فروشگاه لوازم خانگی

نقش فناوری اطلاعات در این صنعت

لوازم خانگی هوشمند، لوازمی هستند که قابلیت اتصال به اینترنت را دارند؛ این بدین معناست که این دستگاه‌ها با داشتن یک سری امکانات خاص، به فناوری ارتباطات مجهز شده‌اند و برای شما اطلاعات را ارسال و دستورات شما را دریافت می‌کنند؛ در حالت کلی، یک خانه هوشمند دارای چندین برنامه هوشمند و دستگاه‌هایی است که از طریق اینترنت می‌توان بر عملکرد آنها کنترل داشت و با فشار یک دکمه ساده یا حتی یک فرمان صوتی، برخی فعالیت‌های ساده خانه را تحت کنترل قرار داد.

کاربردهای فناوری خانه هوشمند، بیشتر در وسایل آشپزخانه، حمام، سرویس بهداشتی، وسایل راحتی و نظافت منزل، کنترل دما، سرگرمی و تفریحات، سیستم امنیتی خانه و مسائل برقی و روشنایی آن به چشم می‌خورد به طوری که وقتی مردم در مورد خانه‌ هوشمند، صحبت می‌کنند، مزایای فناوری خانه‌های هوشمند در خصوص مسائل فوق و نگرانی های مربوط به امنیت احساس می‌شود.درادامه مقاله درباره لوازم خانگی هوشمند توضیح مختصری داده ایم،همراه ما باشید.

جاروبرقی هوشمند از دیگر لوازم خانگی هوشمند به شمار می‌آید که برندهای بسیاری در این زمینه فعال هستند؛ این وسیله با اینکه از اندازه کوچکی برخوردار است اما می‌تواند به وسیله سنسورها و حسگرهای حساس خود، نقشه داخلی خانه شما را بخاطر بسپارد و در تمیزی منزلتان، بهترین عملکرد را داشته باشد،

این جارو برقی های هوشمند برای افراد شاغل بسیار مناسب هستند،که در نبود آنها این ربات خانه را نظافت می کند.

خدمات پس از فروش و مشتری مداری

این روزها نقش خدمات پس از فروش در کسب و کار به قدری حیاتی و مهم شده که می تواند میزان سود یا ضرر یک شرکت را از قبل مشخص کند. ارائه خدمات پس از فروش به نوعی چالش برانگیز است چرا که به دست آوردن رضایت تمامی مشتریانی که با شرکت در ارتباط هستند، اصلا کار ساده‌ای نیست؛ با این حال نباید از آن غافل شد.

برای صنعت پیشران لوازم خانگی لازم است که حتما برخی از خدمات پس از فروش به خوبی بررسی و طراحی شوند تا مشتریان در این بازار رقابتی برندی را انتخاب کنند که شایستگی بیشتری را دارد. در این زمینه خدماتی مثل حمل و نقل محصولات، اختصاص تعمیرکاران متخصص برای تعمیر محصولات، قابلیت حمل و نقل محصول در صورت درخواست مشتری و… از جمله مباحثی است که در این مطلب کوتاه به آن‌ها اشاره می‌کنیم.

تکنیک‌های قابل ارائه در خدمات پس از فروش محصولات لوازم خانگی چیست؟

در این زمینه باید دقت داشته باشید که برای تولید هر محصول لوازم خانگی باکیفیت که در بازار طرفداران خود را داشته باشد، لازم است که از تکنیک‌های موجود در این زمینه حتما بهره بگیرید. به عنوان مثال ارتباط پایدار و ماهیانه با مشتریان، امکان نظرسنجی تلفنی یا آنلاین برای آن‌ها در رابطه با محصولات و غیره مباحثی است که باید به خوبی در این حوزه بررسی شوند.

استفاده از این تکنیک‌ها نیاز به متخصصانی دارد که استراتژی‌های لازم در این حوزه را طراحی کنند. اگر بخواهیم یک مثال داخلی از خدمات پس از فروش موفق در حوزه لوازم خانگی را نام ببریم، می‌توان به اسنوا اشاره کرد. این شرکت در کنار تولید لوازم خانگی مرغوب، با کمک متخصصان سازوکار خدمات پس از فروش موفقی را طراحی کرده که نتیجه آن دریافت رضایتمندی بیشتر از سوی مشتریان است.

نظر شما در این رابطه چیست؟ آیا برند ایرانی یا خارجی دیگری می‌شناسید که در حوزه لوازم خانگی محصولات باکیفیتی تولید کرده و با خدمات پس از فروش خود قصد جلب رضایت شما را داشته باشد؟

نحوه چیدمان فروشگاه

دکوراسیون فروشگاه لوازم خانگی در صورتی که به درستی چیده شود، سبب افزایش فروش و سود صاحبان مغازه می گردد. بنابراین، فروشندگان این مخصولات، باید توجه زیادی به دکوراسیون داخلی مغازه خود داشته باشند. پویانو در این مطلب، نکاتی را مطرح خواهد کرد که رعایت کردن آن ها سبب ایجاد بهترین دکوراسیون داخلی در مغازه لوازم خانگی خواهد شد. برای آشنایی با این نکات، همراه ما باشید.

در طراحی مغازه لوازم خانگی، به خاطر این که اجناس به طور معمول در مدل های گوناگون و حجم نسبتا بزرگ به مشتریان ارائه می گردند، باید چند نکته را مد نظر داشت. بعضی از این نکات را فروشندگان و عموم مردم نیز به خوبی درک می کنند و تشخیص برخی تنها از دکوراتور ها و طراحان داخلی بر می آید. جهت داشتن بهترین دکوراسیون در مغازه لوازم خانگی به نکاتی که در ادامه شرح خواهیم داد، توجه کنید.

زنجیره تامین و لجستیک شرکت گلدیران

شرکت لجستیک گلدیران به عنوان یکی از شرکت های گروه گلدیران، در حوزه زنجیره تامین کالا می‌باشد و در آبان ماه ۱۳۸۹ تاسیس گردید.

این شرکت، شرکتی است پیشرو در زمینه خدمات لجستیک حرفه‌ای که ضمن ارایه خدمات انبارش و نگهداری، حمل و توزیع و بهینه سازی جریان کالا از ترخیص تا فروشنده و مشتری نهایی، خدمات مهندسی مشاوره و آموزشی لجستیک را نیز برای مشتریان خود اعم از مشتریان نهایی و تجاری در سطح ایران و کشورهای منطقه فراهم می سازد. مشتریان ما با برخورداری از خدمات تخصصی لجستیک می توانند ضمن دستیابی به چابکی و انعطاف پذیری، عملیات خود را به صورت بهینه و با حداقل هزینه مدیریت نمایند.

اطلاعات لازم برای راه‌ اندازی فروشگاه لوازم خانگی

اگر ایده فروشگاه لوازم خانگی به ذهن‌تان خطور کرده است و تصمیم دارید وارد این مسیر شغلی شوید، قبل از هر کاری باید از انواع لوازم خانگی و برند‌های مختلف شناخت کامل پیدا کنید. شما باید ویژگی‌ها و طرز کار تمام لوازم خانگی را بلد باشید و بتوانید آن را برای مشتری توضیح دهید.

اقدامات لازم پیش از احداث فروشگاه لوازم خانگی

ایده افتتاح یک فروشگاه لوازم خانگی با یک جا نشستن عملی نمی‌‌شود و به تلاش زیادی نیاز دارد. راه‌ اندازی فروشگاه لوازم خانگی چند مرحله دارد که در ادامه آنها را بررسی می‌کنیم.

تدوین طرح کسب‌وکار

اولین کار قبل از احداث فروشگاه لوازم خانگی توسعه دادن طرح کسب‌وکار است. طرح راه‌ اندازی فروشگاه لوازم خانگی تمام جزئیات مربوط به عملیات، امور مالی و شیوه‌های بازاریابی را مشخص می‌کند. به عنوان مثال، طرح احداث فروشگاه لوازم خانگی باید اهداف زیر را مشخص کند: 

  • سرمایه لازم برای اجرایی کردن ایده فروشگاه لوازم خانگی چقدر است؟
  • مشتری هدف کیست؟
  • رقیب‌های اصلی در بازار چه کسانی هستند؟
  • سرمایه مورد نیاز برای راه‌ اندازی این فروشگاه از کجا تامین می‌شود؟
  • چه نوع تامین‎کننده‌ای را باید انتخاب کرد، بهترین تامین‌کننده کدام است و از کجا می‌توان آن را پیدا کرد؟
  • میزان تنوع و طیف قیمت کالاها چقدر است؟

رهن یا اجاره کردن مغازه

در انتخاب مغازه مناسب برای احداث فروشگاه لوازم خانگی باید به چند نکته توجه کنید. لوازم خانگی معمولا بزرگ هستند و فضای زیادی را اشغال می‌‌‌کنند، در نتیجه باید یک مغازه بزرگ اجاره کنید. برای راه‌ اندازی فروشگاه لوازم خانگی بهتر است مغازه ‌ای انتخاب کنید که در مسیر رفت ‌و آمد مشتریان هدف باشد. شاید وسوسه شوید که یک مغازه در خیابان‌های ارزان ‌تر اجاره کنید‌، ولی فراموش نکنید هیچ چیزی نمی‌تواند جایگزین شلوغی و رفت‌و‌آمد شود.

برای احداث فروشگاه لوازم خانگی یا هر کسب‌وکار دیگری باید از واحد صنفی مربوط به آن پروانه کسب بگیرید. برای این کار می‌توانید به صورت اینترنتی در سامانه صدور پروانه کسب ثبت نام کنید. در صورتی که مدارک‌‌تان تکمیل باشد و شرایط لازم را داشته باشید، حداکثر در عرض یک ماه مجوز راه‌ اندازی را از طریق پست الکترونیکی دریافت خواهید کرد.

البته قبل از اقدام برای گرفتن مجوز راه‌ اندازی فروشگاه لوازم خانگی باید در مورد اجناسی که قرار است بفروشید تصمیم بگیرید، چون مجوز فروش لوازم خانگی در سه دسته متفاوت زیر قرار می‌گیرند.

تاریخچه لوازم خانگی در ایران

صنعت لوازم خانگی با قدمتی حدود ۷۰سال با ساخت سماور که آن هم روسی بود، در ایران متولد شد و به تدریج در طی این سال ها مسیر تحول و تکامل خود را طی کرده است.

چنانکه ۳۸سال پیش شورای سازندگان وسایل گازسوز در ایران تشکیل شد و با رشد این صنعت، این شورا بعد از ۸سال تبدیل به شورای صنایع گاز و لوازم خانگی شد و پس از گذشت ۱۵سال و با توسعه و پیشرفت بیش از پیش صنعت لوازم خانگی، شورای مذکور به انجمن صنایع لوازم خانگی ایران تبدیل شد.

ناگفته نماند: در سال ۱۳۶۲صنایع لوازم خانگی ایران بیشتر به محصولاتی با انرژی گاز مایع محدود می‌شد.

اما با جایگزینی گاز طبیعی، دامنه فعالیت تولیدکنندگان لوازم خانگی هم بیشتر شد و به شکوفایی امروز رسید.

به طوری که در طی این سال‌ها، هم در بحث قطعه سازی و هم در بخش صنایع انرژی‌بر و هم در بحث ظروف، تولیدکنندگان ایرانی به پیشرفت‌های کمی و کیفی خوبی رسیده‌اند؛ چنانکه زمانی که امروز صحبت از یخچال می‌شود، صنایع داخلی ما پیشرفته‌ترین و به‌روزترین یخچال‌ها را تولید می‌کند.

به جرات می توان گفت پس از نفت، صنعت لوازم خانگی می‌تواند به بزرگترین صنعت سودآور کشور تبدیل شود چنانکه بر طبق آمار و ارقام موجود، این صنعت در جایگاه سوم بعد از صنعت خودرو قرار دارد.

با این وجود کالبدشکافی این صنعت حاوی سیگنال‌‌های مهمی است که می‌تواند مبنایی برای سازماندهی کلی سیاست‌‌های دولت در امر تولید قرار گیرد.

به طوری که آسیب‌های وارده به این صنعت آن‌چنان بدیهی و آشکار است که حتی ساده‌ترین افراد نیز به راحتی می‌توانند آن ‌را شناسایی کنند و جای تعجب دارد که چرا اراده‌ای موثر در جهت رفع آن دیده نمی‌شود؟

در این زمینه فعالان صنعت لوازم خانگی ایران معتقدند به رغم تلاش‌های تولیدکنندگان برای رونق تولید در این صنعت همچنان با مشکلات عدیده ای همچون عرضه مواد خام در بورس کالا، نوسانات ارزی و ارایه تسهیلات با نرخ سود بالا،نوسان قیمت مواد خام، ورود کالای قاچاق به کشور و عدم همراهی صدا و سیما با برنامه رونق تولید و حمایت از تولیدکنندگان روبرو هستند که مانع از رونق بیشتر تولید داخلی در این صنعت شده‌است.

به همین مناسبت ایرنا در میزگردی با حضور دکتر حبیب الله انصاری دبیرکل انجمن صنایع لوازم خانگی ایران، مهندس حسین اسحاقی قائم مقام شرکت پاکشوما و دکتر رضا الماسی قائم مقام شرکت سامیار صنعت زاگرس، موانع رونق تولید در صنعت لوازم خانگی ایران را مورد بحث و بررسی قرار داد که ماحصل آن را در ذیل می خوانید:

دکتر حبیب الله انصاری دبیر کل انجمن صنایع لوازم خانگی ایران در ابتدا پیرامون صنعت لوازم خانگی و اینکه این صنعت چه بخش‌هایی را در بر می‌گیرد و چند سال از عمر آن می‌گذرد؟،

می گوید: صنعت لوازم خانگی با سابقه و قدمتی حدود ۷۰سال با ساخت سماور که خود آن هم روسی بود، در ایران متولد شد و در مسیر تحول راه خود را ادامه داد.

دامنه فعالیت این صنعت بسیار متنوع و گسترده است. این صنعت به سه بخش کلی تقسیم می‌شود.

بخش اول شامل محصولات انرژی‌بر می‌شود. تمامی محصولاتی که با گاز، برق یا مانند آن کار می‌کنند، جزو این دسته محسوب می‌گردند.

لوازم پخت و پز، لوازم گرمایشی، سرمایشی، لوازم صوتی و تصویری، چرخ خیاطی، لوازم خُرد آشپزخانه و مانند آن به همین دسته تعلق دارند.

بخش دوم، دسته محصولات غیر انرژی‌بر است و تمام ظروف آشپزخانه جزو این دسته محسوب می‌شود.

بخش سوم این صنعت هم بخش قطعه‌سازی است و قطعه‌سازان، قطعات لازم را برای تولیدکنندگان محصول نهایی تولید می‌کنند.

این صنعت با این طیف گسترده، صنعتی است که از مواد اولیه اساسی بالادستی همچون آلومینیوم، مس، مواد پتروشیمی، فولاد و مانند آن استفاده کرده و محصولاتی را تولید می‌کند که جزو لوازم لاینفک زندگی مردم محسوب می‌شوند.

ممکن است در منزلی موکت نباشد، اما نمی‌تواند لوازم خانگی وجود نداشته باشد.

با توجه به این دو ویژگی، این صنعت در تمام دنیا جزو ۱۱رشته شتاب‌دهنده توسعه اقتصادی است و اگر این صنعت شکوفا شود، اقتصاد یک کشور شکوفا خواهد شد.

وی می افزاید: محصول ایرانی تولید شده در بخش ظروف چینی (با اینکه کشور چین پایه گذار این صنعت است) از نظر کیفیت از کشور چین هم جلوتر است. در مورد قطعه‌سازی هم وضعیت به همین گونه است.

زمانی ما سرشعله‌های اجاق گاز را از ایتالیا وارد می‌کردیم.

اما امروز به جایی رسیده‌ایم که تمام اجزای اجاق گاز را در داخل تولید می‌کنیم. قطعه‌سازی ما هم به رشد کیفی و کمی رسیده است.

دکتر انصاری اضافه می کند: قطعه‌سازان ما قادرند به جز کمپرسور یخچال تمامی قطعات این صنعت را تولید کنند.

در مورد علت عدم تولید کمپرسور یخچال هم باید گفت که دو کارخانه در گذشته در شیراز و کرج این محصول را تولید می‌کردند، اما دولتی بودند و به دلیل ساختار دولتی، این کارخانه‌ها به سراغ تحول و ارتقای کیفیت نرفتند.

به همین جهت تولیدکنندگان یخچال هم نمی‌توانستند از این قطعه تولید شده در داخل استفاده کنند. در نتیجه این دو کارخانه تعطیل شدند.

امروزه در کشور ما حدود ۲میلیون یخچال و یخچال فریزر تولید می‌شود. کمپرسور از نظر فناوری ویژگی دارد که اگر یک تولیدکننده بخواهد بر روی تولید آن سرمایه‌گذاری کند، حداقل باید ۶میلیون قطعه از آن تولید کند تا این تولید برایش مقرون به صرفه شود.

با توجه به تولید سالانه ۲میلیون دستگاه یخچال و یخچال فریزر، باید برای یک تولیدکننده، امکان صادرات ۴میلیون قطعه کمپرسور وجود داشته باشد.

تا زمانی که زمینه برای صادرات فراهم نشود، هیچ سرمایه‌گذاری حاضر به سرمایه‌گذاری در این بخش نیست.

اما بقیه قطعات این صنعت در ایران تولید می‌شود. ما در نمایشگاه بین‌المللی نوزدهم لوازم خانگی یک سالن کامل را به قطعه سازان اختصاص دادیم که نشان دهنده پیشرفت تولیدکنندگان ایرانی در بخش قطعه‌سازی بود و ما امیدواریم روزی به این نقطه برسیم که کمپرسور یخچال هم تولید کنیم. البته از نظر فناورانه برای تولید این قطعه مسئله‌ای نداریم و فقط بحث صادرات مطرح است.

دکتر الماسی قائم مقام شرکت سامیار صنعت زاگرس در خصوص مهمترین موانع قطعه‌سازان می گوید: در مورد تولید قطعه چند مسئله و مشکل وجود دارد.

مسئله اصلی آن است که قطعه تولیدی باید کیفیت لازم را داشته باشد.

امروز اکثر قطعات در ایران تولید می‌شود.

بزرگترین مشکل ما این است که بتوانیم نظر تولیدکنندگان را از نظر کیفی جلب کنیم و به آن‌ها نشان دهیم که قطعه تولید داخل کیفیت لازم را دارا است. در کارخانه‌ای که قطعه می‌سازد مابین ۱۲۰تا ۴۰۰کارگر مشغول به کار هستند.

صاحب صنعت مذکور باید سرمایه‌ عظیمی را برای تولید محصول به کار بگیرد. اما یک وارد کننده می‌تواند با داشتن تنها یک دفتر کار ساده، همان قطعه را با کیفیت پایین‌تر از کشور چین وارد کرده و از نظر قیمتی با تولیدکننده داخلی رقابت کند.

در این صورت شما به عنوان یک تولید کننده داخلی ناچارید هم کیفیت خود را بالا نگاه دارید و هم بهای تمام شده را کمتر محاسبه کنید.

فهرست مطالب
مقدمه
فصل اول
کاربرد فناوری اطلاعات در سازمان
نقش فناوری اطلاعات در این صنعت
خدمات پس از فروش و مشتری مداری
نحوه چیدمان فروشگاه
رنگبندی در فروشگاه لوازم خانگی
نور پردازی در فروشگاه لوازم خانگی
زنجیره تامین و لجستیک شرکت گلدیران

فصل دوم
طراحی کسب و کار
اطلاعات لازم برای راه‌ اندازی فروشگاه لوازم خانگی
تاریخچه لوازم خانگی
تاریخچه لوازم خانگی در جهان
تاریخچه لوازم خانگی در ایران
برندهای جهانی و ایرانی
بوش Bosch
برند لوازم خانگی سامسونگ Samsung
برند لوازم خانگی ال‌ جی LG
برند لوازم خانگی تفال
برند لوازم خانگی دوو
برند لوازم خانگی امرسان
برند لوازم خانگی پارس خزر
برند لوازم خانگی فلر
برند لوازم خانگی اسنووا
برند لوازم خانگی هیمالیا
کیفیت و تنوع محصولات
لوازم خانگی LG
بازاریابی فروشگاه لوازم خانگی
شرکت های ایرانی
تحقیقات بازاریابی لوازم خانگی
عوامل موثر در افزایش فروش لوازم خانگی

فصل سوم
قوانین و مقررات حاکمه
قوانین حاکم بر فروشگاه لوازم خانگی
نحوه اخذ مجوز برای تاسیس فروشگاه
شرایط دریافت جواز کسب فروش لوازم خانگی
مراحل دریافت پروانه کسب فروش لوازم خانگی
مدارک مورد نیاز برای گرفتن پروانه کسب فروش لوازم خانگی
هزینه دریافت پروانه کسب
مدت زمان صدور پروانه کسب چقدر است؟
ارزیابی وضعیت مدیریت ایمنی و بهداشت یک شرکت تولیدی لوازم خانگی

فصل چهارم
نتیجه گیری
نتیجه گیری
چشم انداز

تهیه شده از اینترنت

مقاله فوق دارای صفحه مشخصات، فصل بندی شده، فهرست مطالب و 51 صفحه متن با رعایت کامل صفحه بندی (قابل ویرایش در قالب word) می باشد. همچنین فونت های کار شده برای متن مقاله B Nazanin(14) و برای تیترهای داخل مقاله B Titr می باشند.

قیمت این مقاله 4200 تومان می باشد، جهت پرداخت و دریافت مقاله روی تصویر زیر کلیک کنید.

دانلود مقاله

همچنین ببینید گوگل کروم

نوشته شده در 31 خرداد 1400

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *