علائم قبل از ظهور امام زمان

«ظهور امام زمان»

مقدمه

     رهبران و بزرگان دین، برای جلوگیری از انحرافات و کج رویها باید منجی و مصلح آخر زمان را با تمام شاخصه ها و خصال معرفی نمایند و برای ظهور او نشانه ها و علایمی را بیان کنند تا مردم در تحیر و تردید نمانند.

     ظهور منجی بشر در دوران آخر زمان، داوری است قطعی و همگانی. ادیان و شرایع توحیدی و غیر توحیدی و نیز بعضی از مکاتب بشری، نوید چنین ر.وزی را به پیروان خویش داده اند. در این میان، اسلام با مبانی قوی نظری و عملی، موضوع ظهور را به صورت صحیح تبیین کرده و با راهکارهای مناسب و در خور، واژه انتظار و منتظر مصلح را در میان جوامع اسلامی تبیین کرده است.

ضرورت بیان نشانه های ظهور

هر مسئله ای که اهمیت و مقبولیت عمومی داشته باشد، مخاطرات و تهدید ها نسبت به آن از ناحیه سود جویان و فرصت طلبان بیشتر خواهد شد، از جمله این مسائل که دارای شاخصه های جهانی و همگانی است، ظهور منجی است که به منزله ی اعتقاد و باور عمومی در همه ادیان مطرح شده است. طبیعی است افرادی که به دنبال منفعت و سودجویی فردی اند با آزمندی بسیار و با ظاهری فریبنده به اغفال مردم می پردازند تا به نیت سوء خود برسند.

از این رو بیان نشانه ها و علایم ظهور، ضروری است و رهبران و بزرگان دین برای جلوگیری از این انحرافات و کج رویها و برای حفظ باورهای اصیل مردم، باید منجی و مصلح آخر زمان را با تمام شاخصه ها و خصال معرفی نمایند و برای ظهور و قیام او نشانه ها و علایمی را بیان کنند تا مردم در تمیز سره از ناسره در تحیر و تردید نمانند.

الف) نشانه های عام و خاص

1- نشانه های عام:

آن دسته از نشانه ها و علایمی که شاخصه های کلی و عمومی دارند یعنی در قالب پدیده خاص، در برهه خاص و در افراد خاصی متصف نشده اند، «علایم عمومی)) نامیده می شوند ؛ نظیر احادیث و روایاتی که از احوال و اوضاع مردمان آخر زمان خبر می دهند و از انحرافات وکج رویهایی که در آن دوره رخ می دهد سخن به میان آورده اند که در واقع، نوعی بیان علایم و نشانه های ظهور امام زمان علیه السلام است، اما در قالب معیار کلی و عمومی

ب) نشانه های حتمی و غیر حتمی

1. نشانه های حتمی:

علایم و نشانه هایی که به طور قطع قبل از ظهور حضرت، رخ خواهند داد و در واقع، هیچ گونه قید و شرطی در ایجاد آنها لحاظ نشده است علایم حتمی نامیده می شوند و شاید بتوان گفت که ادعای ظهور قبل از تحقق آنها کذب و دروغ است.

امام سجاد علیه السلام فرمود:

ان امر القائم حتم من الله و امر السفیانی حتم من الله و لا یکون القائم الا بسفیانی[1] ؛

 ظهور قائم، از ناحیه خداوند، قطعی و خروج سفیانی نیز، از جانب خداوند قطعی است. قائمی جز با سفیانی وجود ندارد.

” بعضی از نشانه ها و علایم ظهور، به صورت خاص و با شاخصهای ویژه در افراد متعین، تبلور می یابد ؛ مثلا در روایات بسیاری ذکر شده است، که ظهور امام زمان علیه السلام در سال فرد و در روز فرد تحقق پیدا خواهد کرد…. ”

ج) علایم با فاصله و بی فاصله

1. نشانه های نزدیک به وقت ظهور:

در بعضی از روایات تصریح شده که بعضی از علایم در سال ظهور امام زمان علیه السلام، رخ می دهد ؛ یعنی قبل از ظهور و در آستانه قیام حضرت مهدی علیه السلام، این نشانه ها یکی پس از دیگری پدیدار شده به ظهور امام زمان منتهی می شود.

 امام صادق علیه السلام فرمود:

«خروج الثلاثه، الخراسانی و السفیانی و الیمانی فی سنه واحده فی شهر واحد، فی یوم واحد و لیس فیها رایه باهدی من رایه الیمانی یهدی الی الحق ؛ [1]

خروج سه کس: قیام خراسانی و سفیانی و یمانی، در یک سال و در یک ماه و یک روز خواهد بود و در این میان، هیچ پرچمی به اندازه پرچم یمانب، به حق و هدایت دعوت نمی کند.»  

امام باقر علیه السلام  فرمود:

((لیس بین قیام القائم و قتل النفس زکیه اکثر من خمس عشر لیله [2]))

2. علایمی که با ظهور، فاصله زمانی دارند:

بعضی از نشانه ها و علایم در بستر تاریخ با فاصله بسیاری با وقت ظهور تحقق می یابد ؛ حتی بعضی از انها قبل از تولد امام زمان رخ می نمایند و بعضی بعد از تولد و قبل از ظهور با فاصله زیاد، تحقق پیدا کرده و خواهند کرد ؛ چنان که شماری از آنها، هم چون از هم گسستن بنی امیه ئ بنی عباس خروج ابو مسلم خراسانی اختلاف بین مسلمانان و… اتفاق افتاده است.

قرآن کریم و نشانه های ظهور حضرت مهدی عجل ا… تعالی و فرجه

نشانه های پیدایش این حکومت

سنریهم آیاتنا فی الافاق و فی انفسهم حتی یتبین لهم انه الحق اولم یکف بربک انه علی کل شی ء شهید.[1]

بزودی آیات و نشانه هایی از قدرت خود را در صحنه گیتی و در کشور وجودشان بدانها نشان خواهیم نمود، تا بر انها آشکار شود که او حق است.

ممکن است نشانه های آفاقی همان صیحه آسمانی باشد و منظور از آیات انفسی همان رعب و ترس باشد که در دلها جای می گیرد.

امام زمان

رسول اکرم صلی ا… علیه و آله و نشانه های ظهور

عن السکونی ان ابی عبدالله علیه السلام قال: قال رسول اکرم صلی ا… علیه و آله سیاتی علی امتی زمان تخبث فیه سرایرهم و تحسن علانیتهم طمعا فی الدنیا لا یریدون به ما عندالله عزوجل یکون امرهم ریاء، لا یخالطه خوف، یعمهم الله منه بعقاب فیدعونه دعاء الغریق فلا یستجاب لهم. [1]

سکونی از امام جعفر صادق نقل می کند که رسول اکرم صلی ا… علیه و آله فرمود: بر امت من زمانی بیاید که باطن آن پلید و ظاهرشان به جهت طمع در دنیا آراسته باشد و خداوند را در نظر ندارد عمل آن ها ریا است و از او نمی ترسند. خداوند نیز همه آن ها را عقوبت خواهد کرد و هر چه دعا کنند، حتی دعای غریق، مستجاب نخواهد شد.

شب معراج و نشانه های ظهور

     ابن عباس می گوید: در شب معراج مطالبی به رسول اکرم وحی شد که باید بخ وجود مقدس حضرت امیر المومنین علیه السلام خبر داده شود و نیز به ائمه بعد از ان حضرت. بعد فرمودند که خداوند برای آخرین آنها نشانه هایی بیان فرمود:

  1. عیسی بن مریم پشت سر آن حضرت نماز می خواند.
  2. زمین را پر از عدل و داد می کند چنانچه پر از ظلم و جور شده باشد.
  3. بندگانم را به وسیله او (امام عصر) از هلاکت نجات می دهم.
  4. گمراهان را به وسیله او هدایت می کنم.
  5. نابینایان و بیماران را به وسیله او شفا می دهم.

عرض کردم خداوندا! آن کی خواهد شد؟ خطاب رسید:

رسول اکرم صلی الله علیه و آله و موقعیت منتظران

     حدیفه می گوید: دیدم رسول معظم اسلام صلی الله علیه و آله پرده کعبه را گرفته و گریه می کند. عرض کردم یا  رسول الله! چه چیز شما را به گریه در آورده است؟ خداوند چشمهای تو را نگریاند. فرمودند: ای حذیفه! دنیا از بین رته یا مثل اینکه تا این که در این دنیا نبودی. عرض کردم پدر و مادرم به قربانت باد! آیا علائمی است که دال بر وقوع چنین وضعی در دنیا باشد؟ فرمودند: آری ـ ای حذیفه! ـ مطالبی را که می گویم به قلبت را بسپار و با چشمت ببین و با انگشتانت شماره کن:

امیر المومنین علیه السلام و نشانه های ظهور حضرت مهدی حجت عجل ا… تعالی فرجه

     نزال بن سبره نقل می کند: که (امیر المومنین علیه السلام) علی بن ابی طالب علیه السلام خطبه می خواندن. پس از حمد و ثنای الهی سه بار فرمودند: ((سلونی قبل ان تفقدونی)). پس، صعصعه بن صوحان برخاست و عرض کرد: یا امیر المومنین! دجال کی خروج کند؟ فرمودند: خداوند سخنت را شنید و از انچه اراده کرده ای آگاه است. و قسم به خدا که سوال شونده داناتر از سوال کننده نیست

امیر المومنین و علایم قیام قائم علیه السلام

سلمان فارسی می گوید: آمدم خدمت حضرت امیر المومنین علیه السلام عرض کردم قائم از فرزندان شما کی قیام می کند؟ آن حضرت آهی کشیده، فرمودند:

لا یظهر القائم حتی یکون امور الصبیان و یضیع حقوق الرحمن و یتغنی بالقرآن فاذا قتلت ملوک بنی العباس اولی العمی و الالتباس اصحاب الرمی عن الاقواس بوجوه کالتراس و خربت البصره هناک یقوم القائم من ولد الحسین علیه السلام.[1]

قائم ظاهر نمی شود تا اینکه چند نشانه به وجود آید:

  1. کارها به دست نوجوانان و افراد نا آگاه قرار گیرد.
  2. حقوق خداوند رحمن (احکام دین خدا) ضایع گردد.
  3. قرآن را با تغنی (به غنا) بخوانند.
  4. پادشاهان بنی عباس که از دیدن حق محروم، و از شناخت آن ناتوانند، به دست تیر اندازان و کماندارانی کشته شوند، که صورتهایشان همانند سپر می باشد (منظور مغولها هستند که در نهج البلاغه – خطبه 128 – از آنها ((المجان المطرقه) یعنی: سپرهای چکش خورده تعبیر شده است).
  5. بصره خراب گردد در این موقع قائم ما از فرزندان امام حسین علیه السلام قیام می کند.

حضرت امام محمد باقرعلیه السلام و نشانه های ظهور

از حضرت ابی جعفر علیه السلام نقل می کنند که فرمودند:

حضرت امام صادق علیه السلام و نشانه­های ظهور

     در ارتباط با نشانه های ظهور حضرت بقیه الله ارواحنا له الفداء ابی بصیر از امام صادق علیه السلام به چند علامت اشاره می فرماید:

  1. ندای آسمانی در شب 23 است (ظاهرا بیست و سوم ماه مبارک رمضان).
  2. قیام در روز عاشورا.
  3. جبرئیل در طرف راست آن حضرت می ایستد و فریاد می زند (بیعت برای خدا یعنی بیعت با امام عصر بیعت کردن با خداست).
  4. شیعیان (افراد خاص با طی العرض خدمتشان می رسند).
  5. زمین پر از عدل و داد می شود.

ابی بصیر یکی از یاران برجسته امام صادق علیه السلام از آن حضرت نقل می کند که فرمودند:

اذا قام القائم علیه السلام هدم المسجد الحرام حتی یرده الی اساسه و حول المقام الی الموضع الذی کان فیه و قطع ایدی بنی شیبه و علقها علی باب الکعبه و کتب علیها ((هولاء سراق الکعبه.))

منظور از خروج سید حسنی در زمان ظهور چیست؟

بر اساس احادیث و روایات، خروج سید حسنی، از نشانه های ظهور حضرت مهدی علیه السلام است.

آیا انقلاب اسلامی ایران می تواند از مقدمات ظهور امام زمان (عج) محسوب گردد؟

انقلاب اسلامی ایران نهضتی مبارک و انفجار نوری است که در شبستان دیجور گمراهی ها و سرگردانی ها رخ داده است و رعدی بوده است که بر تارک طاغوتیان فرود آمده است که از آن تولد دوباره ی یک ملت پدیدار گشته است و آرزوی دیرینه همه انبیاء و اوصیا ی الهی به وسیله آن نهضت برآورده گشته و چقدر زیباست که بیان شود این انقلاب ظهور صغری است

پیامبر اکرم فرمودند خداوند متعال در شب معراج به من فرمودند یا محمد: از جمله عطاهایی که به تو مرحمت فرموده ایم آن است که 11 مهدی از نسل تو می باشد و آخر انها کسی است که عیسی بن مریم پشت سر او نماز می خواند و بوسیله او زمین پر از عدل و داد می گردد.

عرض کردم اینها چه وقت ظاهر می گردد، پروردگار متعال علایمی را فرمود، از جمله: و خروج رجل من ولد الحسین ابن علی مردی از اولاد حسین پیش از ظهور حضرت مهدی علیه السلام قیام و انقلاب خواهد نمود. قابل توجه است که در این روایت خبر دهنده خالق هستی و مخاطب و شنونده پیامبر معلوم است وقتی که خداوند متعال خبر از انقلاب کسی بدهد او فرد عادی نیست و انقلاب او هم باید انقلاب عظیمی بوده باشد و در تاریخ حداقل تا کنون مانند این انقلاب چنین به وقوع نپیوسته است.

و از قرائن دیگری که ذیلا اشاره می شود می توان این خبر را مصدق انقلاب اسلامی ایران دانست. امام باقر می فرمایند در یکی از روزها عمر و ابوبکر و زبیر و ابن عوام. عبدالرحمن عوف در منزل رسول اکرم جمع شدند. رسول اکرم در جمع انان نشست در حالی که نعلین حضرت پاره شده بود. علی علیه السلام داد تا اصلاحش نماید، در این حالت حضرت فرمود گروهی از ما در طرف راست عرش خدا بر منبرهایی از نور قرار دارند که صورتهایشان نورانی و لباسهایشان نیز نورانی است و نور صورتشان چشم بیننده را خیره می کند.

ابو بکر و ذبیر و و عبد الرحمن سوال کردند انها چه کسانی هستند؟ پیامبر سکوت کرد علی علیه السلام فرمود انها کسانی هستند که به واسطه روح الله دوست هم می گردند و متحد می شوند بدون آن که اقراض مادی یا خویشاوندی داشته باشند و آنان شیعیان تو هستند یا علی و تو امام آنها می باشید. ((پس از پیروزی انقلاب اسلامی آیت الله صدوقی در ملاقاتی خدمت امام عرض کرده بودند آقا این روح الله که در حدیث (تحابوا به روح الله) شما هستید؟

زیرا امروز تمام اقشار مردم به واسطه رهبری دوستی شما متعهد شدند، امام با لبخندی گذشت. پیامبر فرمودند: مردم از مشرق قیام می کنند و زمینه را برای انقلاب حضرت مهدی عج فراهم می سازند. امام صادق علیه السلام می فرماید: قوم و اهلش را رساندن پیام اسلام قائم مقام حضرت ولی عصر می گرداند و دانش از این شهر به شرق و غرب عالم منتشر می گردد و انگاه قائم ظهور می کند.

امام باقر علیه السلام می بینم گروهی از مشرق زمین قیام میکنند و طالب حق می باشند اما انان را اجابت نمی کنند، مجددا بر خاسته هایشان پا فشاری می کنند اما مخالفان نمی پذیرند وقتی چنین وضعی را مشاهده می کنند، شمشیرها را به دوش کشیده و در مقابل دشمن می ایستند.

اینجا است که پاسخ مثبت می گیرند اما اینبار هم نمی پذیرند تا این که همگی با هم قیام می کنند و انچه به دست می آورند (انقلاب) جز به دست توانای صاحب شما حضرت مهدی علیه السلام به کس دیگری نمی سپرند. کشته های انان شهید محسوب می گردد، اگر من آن زمان را درک می کردم خویشتن رابرای صاحب این امر نگه می داشتم.

این روایت معجزه آسا فرازهای انقلاب اسلامی را بیان می کند. و مژده اتصال این انقلاب را به انقلاب به جهانی حضرت ولی عصر عج می دهد. جهت تطبیق مراحل این روایت با انقلاب اسلامی ایران و پیگیری بحث از این منظر که انقلاب اسلامی ایران جزء زمینه سازان حضور ان حضرت است می توان به کتب و منابع مفصل تری مراجعه کرد که ذیلا معرفی می گردد.

  1. زمینه سازان ظهور انقلاب جهانی حضرت مهدی عج سید اسد الله هاشمی شهیدی، ناشر پرهیزگار قم.
  2. آینده و آینده سازان محمد دشتی، ناشر موسسه تحقیقاتی امیر المومنین.
  3. عصر ظهور، علی کورانی، چ و نشر بین الملل دفتر تبلیغات اسلامی.

فهرست مطالب
مقدمه 1
ضرورت بیان نشانه های ظهور 2
الف) نشانه های عام و خاص 3
ب) نشانه های حتمی و غیر حتمی 5
ج) علایم با فاصله و بی فاصله 6
قرآن کریم و نشانه های ظهور حضرت مهدی عجل ا… تعالی و فرجه 7
نشانه های پیدایش این حکومت 7
رسول اکرم صلی ا… علیه و آله و نشانه های ظهور 10
شب معراج و نشانه های ظهور 14

رسول اکرم صلی الله علیه و آله و موقعیت منتظران 16
حضرت مهدی عجل ا… تعالی فرجه قبل از ظهور 16
امیر المومنین علیه السلام و نشانه های ظهور حضرت مهدی حجت عجل ا… تعالی فرجه 21
امیر المومنین و علایم قیام قائم علیه السلام 29
حضرت امام محمد باقرعلیه السلام و نشانه های ظهور 30
حضرت امام صادق علیه السلام و نشانههای ظهور 32
منظور از خروج سید حسنی در زمان ظهور چیست؟ 34
آیا انقلاب اسلامی ایران می تواند از مقدمات ظهور امام زمان (عج) محسوب گردد؟ 3

مقاله فوق دارای صفحه مشخصات، فهرست مطالب و 38 صفحه متن (در قالب word word) با رعایت کامل صفحه بندی می باشد. همچنین فونت های کار شده برای متن مقاله B Nazanin(14) و برای تیترهای داخل مقاله B Titr می باشند.

قیمت این مقاله 3400 تومان می باشد، جهت پرداخت و دریافت کامل متن مقاله روی تصویر زیر کلیک کنید

دانلود مقاله

مشاهده فهرست مقالات مذهبی گوگل کروم

نوشته شده در 7 شهریور 1400

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *