علت تعطیلی کارخانجات صنعتی در ایران و عوامل تاثیر گذار بین المللی

«تعطیلی کارخانجات در ایران»

پایه گذاری تحول در کارخانه

     عصر ما، عصر توسعه در دنیای تولید است وثبات وپایداری بسیاری ازبنگاه های اقتصادی و شرکت ها دراین زمان به بهبود بهره وری، افزایش کیفیت تولید ومدیریت آن بستگی دارد. حتی درزمان های آرام ترنیز مزیت رقابتی هرشرکت تولیدی تا حد زیادی ریشه در توانایی آن شرکت درانجام اصطلاحات لازم جهت تطابق با تغییرات محیط داخلی وخارجی خود دارد.

     بسیاری از شرکت ما به محض آگاهی ازمشکل به دنبال بهبود موقعیت رقابتی خود بوده اند، بعضی شرکت در گذشته درایجاد بهبودهای موفق شده اند اما اکنون به حال خود رها شده اند تا درتاریکی راه خود رابیابند، درواقع پیشرفت این شرکت ها متوقف شده است کارخانه خود را با سایر کارخانجات مقایسه کنید.

کارخانه

     کارخانه سازمانی تولیدی می باشد که با استفاده ازسرمایه های مادی(منابع انسانی، منابع پولی ومالی)، منابع فیزیکی(تجهیزات وامکانات، ماشین آلات ومواد اولیه)، سرمایه ی فکری(تجربه، ذهن های خلاق، ابتکارعمل، سطح تحصیلات، تصور ذهنی مثبت وشهرت) وسرمایه های معنوی خود(ارزشی، فرهنگی، اعتقادی واجتماعی) به تولید کالاهای مورد نیاز واز پیش تعیین شده می پردازد،

کارخانه شیمیایی

     در این نوع کارخانه ها مواد ورودی به کارخانه تحت تأثیرعملیات های مختلف شیمیایی با مواد دیگرترکیب می شود و ماهیت وظاهر آن تغییر می کند به این معنی که ورودی کارخانه با خروجی آن کاملاً متفاوت می شود وتشابهی بین آنها وجود ندارد، مانند کارخانه های سیمان، داروسازی، پتروشیمی وصنایع غذایی.

کارخانه مکانیکی

     در این نوع کارخانه ها مواد ورودی به کارخانه تحت تأثیرعملیات فیزیکی یا مکانیکی قرار گرفته وتغییر شکل می دهند. اما ماهیت ونوع مواد ورودی تغییر نمی کند، مانند کارخانه های اتومبیل سازی، کامپیوتر سازی و… .

مکان یابی کارخانه (صنعت)

     برای سرمایه گذاری در هر طرح یا پروژه ی صنعتی، معمولا سه نوع بررسی قبل از انجام سرمایه گذاری انجام می شود: فنی(این نوع بررسی جنبه های اجرایی تولید با کیفیت را درآن شرایط بررسی می کند)، مالی(این نوع بررسی بازدهی داخلی طرح ها وبه صرفه بودن هزینه ها ودرآمدهای حاصل از سرمایه گذاری را مورد توجه قرار می دهد)

شناسایی مهم ترین عوامل مؤثر در ورشکستگی

     یکی از راههایی که با استفاده ازآن می توان اقدام به بهره گیری کرد. شناسایی عوامل ورشکستگی است. شناخت متغییرهای اثر گذار بر ورشکستگی همانند زنگ خطری، مشکلات نهفته در ساختار مالی را آشکارمی کنند وامکان عکس العمل به موقع را برای مدیران، سرمایه گذاران وسایر افراد ومراجع ذی نفع فراهم می آورد دراین پژوهش پس ازبیان پیشینه و معرفی تکنیک TOPSIS-AHP به رتبه بندی مهم ترین وپرکاربرد ترین متغییرهای ورشکستگی پرداخته ایم.

بیان مساله

     سرمایه گذاران همواره می خواهند با پیش بینی امکان ورشکستگی یک شرکت، ازسوخت شدن اصل وسود تضمین شده سرمایه خود، جلوگیری کنند. ازاین رو؛آن ها، در پی روش هایی هستند که بتوانند به وسیله آن مانع از ورشکستگی مالی شرکت ها شوند؛زیرا درصورت ورشکستگی قیمت سهام شرکت ها به شدت کاهش می یابد.

دلایل ورشکستگی

     تعیین دلیل یا دلایل دقیق ورشکستگی ومشکلات مالی در هر مورد خاص کار آسانی نیست. در هرمورد خاص کار آسانی نیست. در اغلب موارد دلایل متعددی با هم منجر به پدیده ورشکستگی می شود. ورشکستگی زمانی رخ می دهد که شرکت زیان هایی دائمی و جدی داشته یا توانایی باز پرداخت بدهی هایی را که فراتراز دارایی های آن است، نداشته باشد.

بیشینه پژوهش

     در پژوهش های داخلی وخارجی که تاکنون صورت گرفته، پژوهشگران به بررسی دو یا چندعامل مؤثر بر ورشکستگی و توان الگوهای مختلف برای پیش بینی ورشکستگی پرداخته اند. بنابراین پژوهش جامعی که به رتبه بندی عوامل مؤثربر ورشکستگی شرکت ها پرداخته باشد، صورت نگرفته است.

تعطیلی کارخانجات

پژوهش خارجی     

هانگ وو وهمکاران(2007) از مدل الگوریتم ژنتیک در بهینه سازی عوامل ماشین بردار پشتیبان برای پیش بینی ورشکستگی استفاده کردند.

عوامل تعطيلي کارخانجات درایران

کارشناسان: بانکها چوب حراج به واحدهاي صنعتي مي زنند.     

گروه اقتصادي ـ ناطق: دهها واحد توليدي به دليل عدم پرداخت اقساط تسهيلات دريافتي از بانکها مصادره شدند. اين در حالي است که تعدادي از اين واحدهاي توليدي هنوز توانايي ادامه فعاليت را داشتند و تنها به دليل عدم استمهال وام هاي دريافتي شان ازچرخه توليد حذف گرديدند.

عدم شناخت بازار

بازار: محل اجتماع تعدادی از متقاضیان وعرضه کنندگان است که دارای نیازهای مشترک بوده است واز وسیله مبادله (پول مشترک) در داد و ستد خود استفاده می کنند.

بازار صنعتی: بزرگترین بازارسازمانی می باشد واز کلیه افراد و شرکت هایی تشکیل می شود که کالاها وخدماتی را خریداری نموده وبرای تولید سایر کالاها وخدمات مورد استفاده قرار می دهند کالاها وخدماتی که پس از تولید به فروش رسیده و یا اجاره داده می شوند.

بازار بین المللی: در برگیرنده خریداران خارجی است و از مصرف کنندگان، تولید کنندگان و واسطه های فروش ودولت، تشکیل می دهند.

مفهوم محیط بازاریابی عبارت از مجموعه عوامل، نیروها، پدیده ها وپارامترهای ثابت ومتغییری است که خارج از اراده واحد یا بنگاه اقتصادی بوده وتولید کننده در فعالیت های بازار یابی خود باید الزاماً در نظر داشته باشد.

بالا بودن نسبت کل بدهی به کل دارایی ها

     دومین عامل مهم که منجر به ورشکستگی شرکت ها می شود، بالا بودن نسبت کل بدهی به کل دارایی هاست. این نسبت بیان کننده این مطلب است که مدیر برای هزینه های جاری، نباید از حساب بدهی (گرفتن وام، استقراض و فروش اوراق بهادار) استفاده کند این امر باعث افزایش نسبت بدهی به کل دارایی ها می شود و زمانی استقراض، شرکت را با بحران مالی مواجه نمی کند که از آن برای داراییها و هزینه های سرمایه ای استفاده شود.

خصوصیات مدیران

     از زمانی که بشر به زندگی اجتماعی روی آورده، مدیریت در اندیشه وافکار او جای گرفته است. در حقیقت، شکل گیری اندیشه مدیریت به روزگاران اولیه خلقت بشر در گروهی زندگی کردن حتی به اولین تشکیل خانواده باز می گردد. زیرا مردمی که به عنوان انسانهای نخستین در یک جمع خانوادگی زندگی می کردند ویا دریک گروه کاری فعالیت می کردند دارای اهدافی بودند.

خود ورشکستگی یا سوء مدیریت

     معضل بیکاری یکی ازحادترین موضوعات مورد بحث درکشورهای جهان سومی این و واقعیت تلخ البته ریشه در بسیاری از عوامل دارد. عواملی مانند رشد بی رویه جمعیت دراین کشورها ونبود مدیریت صحیح وحسابگر در کنترل جمعیت که البته دربرخی از این کشورها عامل برداشت های متصلب ومتحجرابه از مذهب وسنت های بنیاد گرانه نیز دلالت دارد.

محدودیت سرمایه

     اهمیت سرمایه‌گذای برای رشد و توسعه اقتصادی و اجتماعی به اندازه‌ای است که از آن به‌عنوان یکی از اهرم‌های قوی برای رسیدن به توسعه یاد می‌شود. اما باید به یاد داشت که به‌ همان میزان که توجه به این امر می‌تواند با افتادن در یک دور مثبت، باعث رشد و شکوفایی‌ اقتصاد شود، عدم توجه به آن نیز می‌تواند موجب افت اقتصادی و فروغلتیدن به یک سیر نزولی و دور منفی شود.

کارگاه هاي كوچك و متوسط توليدي

     راني مواد اوليه توليد ظروف يكبار مصرف مشكل توليد كنندگان اين ظروف را به همراه داشته است. تا جايي كه فقط در منطقه شهريارتعداد زيادي از كارگاه هاي توليد ظروف يكبار مصرف درحال ورشكستگي هستن به دنبال بروز مشكل در تهيه مواد اوليه گفت وگويي با يك توليدكننده ورئيس اتحاديه صنف پلاستيك شهريار انجام داده ايم كه حاصل آن از نظر خوانندگان مي گذرد.

خوشه های صنعتی شاه کلید توسعه کیفیت تولید و اشتغال

     یک کارشناس اقتصادی ضمن اشاره به مشکلات فعلی بنگاه های تولیدی، گفت: با شکلگیری خوشه های صنعتی، تخصص گرایی در بنگاه های موجود افزایش یافته وضمن افزایش کیفیت در ورود به بازارهای جهانی، امکان افزایش اشتغال نیز به وجود خواهد آمد

تعریف رشد اقتصادی

افزایش تولیدات ناخالص یک کشوردریک دامنه زمانی مشخص را رشد اقتصادی می گویند. نظر کیندل برگردرباره ی رشد اقتصادی وتوسعه اقتصادی این است که:

     رشد اقتصادی فقط تولید محصول بیشتر است ولی توسعه اقتصادی هم تولید بیشتر وهم پدیدآمدن تحول در چگونگی تولید محصول را در برمی گیردهرچند رشد هم به معنای تولیدبیشتر نیست و می تواند بر کارایی بیشتر یعنی تولید محصول بیشتر ازمایه ای ثابت دلالت کند. ولی مفهوم توسعه از این گسترده تر است، چرا که شامل ایجاد تحول چگونگی تولید وتخصص مجدد منافع ونیروی کار در تولیدات گوناگون است.

رشد اقتصادی ایران

     قائم مقام بانک مرکزی در گفتگو با فرهیختگان پیش بینی می کند نرخ رشد اقتصادی درسال 1394بین یک تا سه درصد متغییرباشد. این پیش بینی اودرقالب دوسناریو مطرح می شود که درصورت باقی ماندن تحریم ها، رشداقتصادی تغییرزیادی نمی کند ودر سطح یک درصد خواهد بود وبدون تحریم ها، اقتصاد ایران می تواند تا سه درصد رشد کند.

صنعت رقابت پذیر و ساختار رقابت ناپذیر

     در شرایط امروزجهان مکان تولیدکنندگان وعرضه کنندگان بسیار به هم نزدیک شده است. فاصله وزمان نقل وانتقالات عوامل تولید- اعم از نیروی کار وسرمایه به حداقل خود رسیده است فشردگی زمان ومکان، رقابت را تشدید کرده ورقابت پذیری را به هسته اصلی مطالعات صنعتی واقتصادی تبدیل نموده است

سهم صنایع سرمایه ای

     چنانچه که قبلاً اشاره شد بالا بودن سهم صنایع سرمایه ای (ماشین آلات، کارخانه ها و وسایل حمل و نقل سنگین) در تولیدات صنعتی هرکشورنشانه استحکام قدرت صنعتی آن کشور است. برای صنعتی شدن به ماشین نیازاست و هر قدر این ماشین ها بیشتردرداخل تولید شود، امکان تداوم و رشد توسعه صنعتی بیشترخواهد بود. درایران در سالهای پیش از انقلاب، سهم کالاهای سرمایه ای صنعتی در تولید ناخالص ملی حدود 6 درصدبود.

این نسبت در سال 1359 برابر 3/6 درصد ودر سالهای1369 و1371 برابر8/6 درصد ودرسال 1372 برابر5/4 درصدبوده است. بنابراین به نظر می رسد که نه تنها سهم تولیدات کالاهای سرمایه ای درکل تولیدات صنعتی کشورافزایش پیدا نکرد. بلکه سیرنزولی آن نیزاز سال 1372 به علت مسائل ومشکلات ارزی ووابستگی تولیدات صنعتی سنگین به واردات آغاز شده است.

موانع توسعه اقتصادی درایران

     با این همه مشکلات نباید شگفت زده شدیم که چرا صنعت ما بی تحرک بوده و درجا می زند وقتی می خواهیم از تقسیم بندی سود برای افزایش سرمایه وتوان مالی شرکت جلوگیری کنیم ودرواقع صنعت خود را توسعه دهیم، می بینیم که درمقایسه با زمانی که این سود را تقسیم و روانه بازار پیش فروش یا زیرزمینی می کنیم،

باید مالیات بیشتری بپردازیم. وقتی درنظر داریم که سرمایه را افزایش دهیم وسهام جدید را به قیمت روز به بازار عرضه کنیم واز این اندوخته صرف سهام برای توسعه شرکت بهره گیریم، متوجه می شویم که باید50 درصد آن را به وزارت دارایی بنابراین از خیرتوسعه می گذریم صرف سهام به خود سهامداران واگذار می کنیم وآن را وارد بازارپیش فروش زیرزمینی می سازیم به این ترتیب، صنعت وصنعتگران ما هدر می روند وسکه وسکه داری هر روز بیشتر رونق می گیرد.

تحریم

     تحریم عبارتست ازعمل هماهنگ به وسیله گروهی که متضمن امتناع از داشتن روابط تجاری یا هر گونه رابطه ای با شخص یا گروه دیگر با هدف مجازات و یا جبران زیان ها باشد.

     تحریم اقتصادی نیزعبارتست ازموضع گیری هایی که تعدادی ازکشورها باهدف ایجادمحدودیت درتجارت و رابطه رسمی با کشوری که ازنظر آنها قوانین بین المللی را نادیده می گیرد اتخاذ می شود اغلب این تحریم ها از موضع گیری شروع وسپس عملیاتی می شود.

     از دید طرف داران، تحریم ها پایه نظری ابراز اقتصادی در سیاست خارجی محکم است این بحث دارای دو فرض اساسی است اول قطع رابطه تجاری وتحریم اقتصادی، کشورتحت تحریم را ازبعضی منافع که ازتجارت عاید آن کشورمی باشد، محروم می کند ودرنتیجه رفاه می کاهد دوم استفاده نکردن ازسود تجاری، بر کشور تحریم شونده تأثیر می گذارد واین را می توان یکی ازپایه های اصول اقتصادی محسوب کرد تصور اینکه قطع رابطه تجاری موجب تغییر رفتار می شود با وجود این درزمینه موفقیت تحریم، به دلیل تجارت گذشته با یکدیگر دارای تناقض است بحث فاقد وضوح وپایه های تجربی لازم است.

طبقه بندی تحریم

ممنوعیت تجاری

مهم ترین موارد:بررسی آثارتحریم بر اقتصاد ایران با تأکید بر تجارت خارجی

  1. سهمیه بندی، تحدید وتوقف کلی صادرات و واردات؛
  2. سیاست تبعیض آمیزتعرفه ای شامل ردهمکاری بیشتربا کشورهدف وپذیرش امتیازتعرفه ای عمومی
  3. تعلیق ولغو موافقت نامه های تجاری وپروژه های مشترک وممنوع کردن صادرات تکنولوژی
  4. تهیه لیست سیاسی ازمعاملات تجاری درحال انجام توسط کشورهدف؛
  5. قطع، تعلیق ولغو کمک های فنی و برنامه های آموزشی

ممنوعیت مالی     

ممنوعیت مالی نیزجنبه ی دیگری ازتحریم مالی بوده وبه یکی ازاشکال ذیل اعمال شدنی است. 1- ممنوعیت بیمه ها وسایرخدمات مالی؛ 2- مالیات بر صادرات کشور 3- ایجاد محدودیت های مالی وبانکی 4 – تحریم نقل وانتقالات مالی

موفقیت و شکست و هزینه کل آثار تحریم بر ایران

  • تأثیرتحریم اقتصادی برکشوری که تحریم
  • تأثیرتحریم بررفتاروماهیت رژیم تحت تحریم
  • مطلوب بودن تحریم درنیل به اهداف مورد نیازیعنی هزینه تحمیل شده برکشورتحت تحریم منهای هزینه اعمال تحریم برای کشورتحریم کننده،
  • مطلوب بودن نسبی تحریم اقتصادی در مقایسه با یکدیگر ابزارهای موجود

تحریم وسیاست داخلی

     در صورت موفقیت سیاست تحریم، بواسطه فشارهای بین المللی واقتصادی باید نارضایتی عمومی در ایران افزایش پیدا می کرد وفشار ازاین طریق بر دولت بیشترمی شد ولی چنانکه گفته شد فشارهای اقتصادی وفشارهای بین المللی به جهت این سیاست افزایش پیدا نکرد تا موجب نارضایتی گردد. چنانچه بحث گردید، سیاست تحریم ایران نتوانسته است ایران را به انزوا بکشاند وفشارهای اقتصادی را افزایش داده وبه نارضایتی عمومی بیفزاید ولذا سیاستی شکست خورده است انتقاد واحتمال تغییر آن در نقاط مختلف جهان از جمله خود آمریکا مطرح می باشد.

تأثیرعوامل بین الملل براقتصاد ایران

     تاریخ اقتصاد نوین هیچ گاه تا این حد وابستگی اقتصادی کشورها را شاهد نبوده وفرصت های ارزشمندتری برای تجارت جهانی وجود نداشته است گسترش اقتصاد جهانی طی 90 سال اخیر؛ بسیارعجیب بوده است. اقتصاد جهانی در نیمه اول قرن بیستم، در فاصله بین دو جنگ جهانی رکود ورفوت بسیار شدیدی رادر جهان شاهد بود و تمام دنیای صنعتی ویران شد در نیمه دوم قرن بیستم جنگ جهانی دیگری اتفاق نیفتاد، ولی جهان در زمینه توسعه اقتصادی، شاهد کشمکش های فراوان بین طرفداران روش سوسیال مارکسیزم وطرفداران دموکراسی سرمایه داری بود. مسیرهای سنتی تجارت در نتیجه این مغایرت های ایدئولوژیک به هم ریخت.

     روند آخرین دهه قرن بیستم نشان می دهد که اقتصاد جهان صنعتی درحال اشباع شدن است ونرخ رشد اقتصادی آینده، معتدل از بیست سال گذشته خواهد بود. سازمان توسعه وهمکاری اقتصادی طی 25 سال آینده، سالیانه 3 درصد یعنی معادل نرخ رشد بی سابقه خواهد داشت واز رقم 5/4 درصد طی 25 سال گذشته به نرخ 5/7 درصد طی 25 سال آینده خواهد رسید.

سازمان های جهانی و بین المللی

     مردمانی که در جهان امروزی زندگی می کنند سریعاً در حال واحد شدن هستند وشاهد گسترش روز افزون مرادوت، ارتباطات، حمل ونقل وجریان های مالی بین افراد مختلف در کشورهای مختلف هستیم. محصولات توسعه یافته دریک کشور(مانند کیف های گوچی، خودکارهای مرنبلان، همبرگرهای مک دونالد، جوجه کا اف سی) به طور پرشور قابل پذیرش در سایر کشورها در حال یافت شدن هستند.

قبل ازتلاش برای بین المللی شدن یک سازمان باید آن سازمان تلاش کند که کاملاً محیط بین المللی را درک کند. محیط بین المللی در دودهه ی گذشته تغییر کرده است وشانس ها ومشکلات جدیدی درحال ایجاد شدن است. کلمهی اقتصاد، جهانی سازی شده است. تجارت وسرمایه گذاری جهان سریعاً رشد کرده است آن هم با بازار های جدید بسیاری که در چین، اروپای شرقی، روسیه و هرجای ذیگر گشوده شده اند.

تصویری از تجارت جهانی

     حجم تجارت جهانی (صادرات جهانی) درسال 1976 برابر با یک تریلیون دلار بود. رقمی بزرگتر از تولید ناخالص ملی تمامی کشورهای جهان به استثنای ایالات متحده و3 برابر تولید ناخالص ملی آمریکای جنوبی. این نمونه ای از اهمیت تجارت بین الملل به مثابه فعالیت اقتصادی جهانی وتقسیم کار بین المللی می باشد. نه تنها تجارت بین الملل نقش عمده ای در جهان ایفا می کند، بلکه یکی از سریعترین وبالاترین نرخهای رشد در میان سایر فعالیتهای اقتصادی را دارد.

بعد از جنگ جهانی دوم، حجم تجارت بین المللی به مراتب سریعتر از سایر شاخصهای فعالیتهای اقتصادی(مثل تولید صنعتی) رشد کرده است. در واقع، سی سال پس از جنگ جهانی دوم، تجارت بین المللی 18 برابر افزایش یافته، در حالی که تولید ناخالص ملی در سطح جهانی، تنها 9 برابر شده است.

منابع

  1. کتاب آسیب شناسی توسعه اقتصادی دکترغلامعباس مصلی نژاد(نشر قدس).
  2. کتاب روابط بین الملل اتحادیه اروپائی2000 تآلیف محسن طلایی. انتشارات سازمان صنعتی 20 کلید بهبود کارخانه نویسنده ایوائو کوبایاشی مترجین دکتر مهدی غضنفری- مهندس فرناز شریعتی.
  3. و …

فهرست مطالب

فصل اول 1
پایه گذاری تحول در کارخانه 2
کارخانه 2
مکان یابی کارخانه (صنعت) 5

فصل دوم 9
شناسایی مهم ترین عوامل مؤثر در ورشکستگی 10
بیان مساله 10
دلایل ورشکستگی 12
بیشینه پژوهش 12
سوال های پژوهش 19
روش پژوهش 19
متغییرهای پژوهش 21
عوامل تعطيلي کارخانجات درایران 23
عدم شناخت بازار 33
بالا بودن نسبت کل بدهی به کل دارایی ها 36
خصوصیات مدیران 36
خود ورشکستگی یا سوء مدیریت 42
محدودیت سرمایه 43
کارگاه هاي كوچك و متوسط توليدي 44
خوشه های صنعتی شاه کلید توسعه کیفیت تولید و اشتغال 51

فصل سوم 58
تعریف رشد اقتصادی 59
رشد اقتصادی ایران 59
صنعت رقابت پذیر و ساختار رقابت ناپذیر 60
سهم صنایع سرمایه ای 65
موانع توسعه اقتصادی درایران 66

فصل چهارم 70
تحریم 71
طبقه بندی تحریم 73
موفقیت و شکست و هزینه کل آثار تحریم بر ایران 74
تأثیرعوامل بین الملل براقتصاد ایران 75
سازمان های جهانی و بین المللی 79
تصویری از تجارت جهانی 80
سازمان تجارت جهانی، آنکتاد وکارخانه (شرکت) 84
روابط جمهوری اسلامی ایران با اتحادیه اروپا 85

فصل پنجم 87
قدرت نسبتهای مبتنی بر صورت جریان وجوه نقد جهت پیش بینی ورشکستگی شرکتها 88
مرور ادبیات موضوع 90
پیشنهاد ها 94
20 کلید بربهبود کارخانه 95
منابع 112

مقاله فوق دارای صفحه مشخصات، فهرست مطالب (فصل بندی شده) و 112 صفحه متن (در قالب word word) با رعایت کامل صفحه بندی می باشد. همچنین فونت های کار شده برای متن مقاله B Lotus(14) و برای تیترهای داخل مقاله B Titr می باشند.

قیمت این مقاله 9900 تومان می باشد، جهت پرداخت و دریافت کامل متن مقاله روی تصویر زیر کلیک کنید

دانلود مقاله

مشاهده فهرست مقالات اجتماعی، حقوقی و سیاسی گوگل کروم

نوشته شده در 16 شهریور 1400

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *