مقدمه
اگـرخواهي كه هرگز در نماني به دست آور هنرتا مي تواني از آن دست كه نايد هيچ كاري بود بر تن عجب بيهوده باري
در روزگاري كه حتي رسانه هاي مكتوب نيز به سمت مصدر شدن مي روند، هنر عكاسي شأن و جايگاه ارزشمندي يافته است. چه بسا براي توصيف و يا تبيين يك مرواريد يك عكس، واقعيت ها را بهتر از يك صفحه گزارش يا خبر نشان دهد. از سوي ديگر، عكس يك سند محسوب مي شود. سندي كه فهم آن آسان تر و سريع تر است و به همين دليل است كه عكس يك زبان بين المللي محسوب مي شود. به گفته ي يكي از استاتيد يك فريم عكس از هشتاد كلمه در كنار هم قرار گرفته كه داراي قافيه، وزن و جمله بندي است بيشتر تأثيرگذار است. بنابراين به جرأت مي توان گفت: اهميت عكس به مراتب بيشتر از نوشتار مي باشد, امروز روزنامه ها, مجلات و بروشورهايي كه فاقد عكس هستند به لحاظ نداشتن جذابيت بصري بسيار كمتر مورد اقبال قرار مي گيردند. چون كسي ديگر حوصله ي خواندن سطرها و پاراگراف هاي سنگين و حجيم را نـدارد. عكس مسير را كوتاه مي كند و شخص را زودتر به محتواي مطالب مي رساند با اين اوصاف عكاسان در جامعه در پيشرفت فرهنگ جامعه داري تأثير گذاري فراوارني مي باشند.
عناصر
هر شكلي را در طبيعت مي توان به يكي از اين عناصر (نقطه، خط، سطح، حجم) و يا تركيبي از آنها، خلاصه و ساده كرد. اين چهار عنصر اصلي را كه ما همواره در طبيعت مي بينيم و درباره آنها فكر مي كنيم، در رابطه با نور، رنگ، حركت و زمان قابل تراكم آنها تغييراتي داده شود, تنوع بي شماري مي يابند و به مفاهيم تازه تري مبدل مي شوند.
نقطه
>نقطه از نخستين تماس ميان ابزار و سطح مادي، يعني، حامل پايه اي نتيجه مي شود< (واسيلي كاندينسكي)
نقطه ساده ترين و كوچكترين عنصر جبري است. يك نقطه كوچك در خود داراي چنان انرژي و نيرويي است كه چشم ها را به طرف خود جلب مي كند و به عنوان آغاز يك تجربه بصري, در راه شناخت مباني ارتباطات بصري به كار گرفته مي شود. به طور كلي, نيرروي نقطه، از لحاظ بصري به موقعيت و اندازه آنها بستگي دارد. براي عكاسي، اين نور است كه نقش ابزار را مي كند. با اين همه مكاني كه نقطه بر روي سطح اشغال مي كند بسيار مهم است. اگر نقطه بر روي سطح خنثي قرار گيرد, بلافاصله بر آن غالب مي گردد. نقطه سريعاً به وسيله چشم گرفته مي شود. اگر نقطه مكان بسيار مركزي را اشغال كند، نقش محوري را بازي خواهد كرد كه در گرد آن،تصوير گرايش به چرخيدن پيدا خواهد كرد ؛ اگر نقطه بسيار نزديك به يكي از كناره ها واقع شود, ممكن است تعادل سطح را بگسلد.
شكلهاي نقطه ها
نقطه الزاماً گرد نيست و مي تواند گوناگونترين شكلها را اختيار كند. از سوي ديگر, دوره نقطه مي تواند نامنظم و حتي دانه دار باشد.
شكلهاي ديدگاني
توزيع تعدادي نقطه بر روي سطحي مشخص، يك يا چند شكل ديدگاني را مي آفريند. طبق قاعده كلي، اين شكلها اتفاقي هستند و چشم آنها را در كمال آزادي تحديد مي كند, اما تسهيل كردن آفرينش شكلهاي هندسي از قبيل دايره، بيضي،مربع و غير ممكن مي باشد. ابعادي كه مطابق با آنها شكلي هندسي بر روي سطحي پديدار مي شود, تابع اثري هستند كه اين شكل ايجاد مي كند.
خط
خط نيز به عنوان يك عنصر با ارزش بصري، در خود انرژي و نيروي زيادي ذخيره دارد، در موقعيت متفاوت، عكس العمل هاي گوناگوني از خود نشان مي دهد. خط از رد نقطه اي شكل مي يابد كه بوسيله يك يا چند نيرو به حركت در آمده است. دخالت ]نيروي[ خارجي، نقطه ايستارامبدل به خطي پويا مي كند. اين مشهودترين تضادي است كه مي توانيم ميان نقطه و خط تصـور كنيم. اگـر نقطه به وسيـله نيـروي به جلو رانـده شود, از آن خطي مستقيم نتيجه مي گردد. تمامي خطهاي ديگر از كنش متناوب دو نيروي مجزا نتيجه مي شوند. نقطه هاي نوراني متحركي كه روشنايي ثابتي داشته باشند. مبدل به خطها مي شوند.
خط افقي
ساده ترين شكل خط راست، خط افقي است. يك خط تنهاي افقي بر روي يك سطح، بلافاصله افق را به ياد مي آورد. مجموعه اي از چند خط افقي تأثير دوري را به منظر مي بخشد, زيرا چشم در عمق نمايش مي دهد كشيده مي شود. خط افقي خط سرد, آرام، خشك است و كاملاً با قطع مستطيلي عرضي كه داراي همان مشخصه سردي است متناسب مي باشد.
قطر پايين رو يا قطر وارونه
قطر پايين رو كه از زاويه بالايي سمت چپ، به زاويه پاييني سمت راست رسم مي شود, حركتي را مي نماياند كه به صورت خاصي قوي مي باشد. دراينجا بازدارنده اي عمودي و افقي براي جلوگيري كردن از اين كه چشم فضاي عكس را در زوايه پاييني سمت راست راترك نمايد ضرورت مطلق دارد.
خط مايل
خط هاي آزاد، يعني مجموعه خط هاي به غير از خط افقي، خط عمودي و قطر, در تركيب بندي هندسي تصوير وارد نمي شوند. مشخصه خط مايل با مشخصه نقطه كه به محكمي بر روي سطح مستقر مي شود ضديت دارد. خط مايل عنصر بي نظمي را در فضاي عكس وارد مي سازد. به اين دليل است كه تعادل بايد به كمك خط عمودي يا افقي از نو برقرار شود. منظره اي را در عكس شماره 4 عرضه شده، مسير خط هاي مايل مسئله انگيزي كمتري دارد, زيرا خطهاي همگي به سوي مركز همگرايي مي يابند. خط افقي كه به وسيله ميدان و ابرها رسم شده اند, به خطهاي مايل تعادل آرام كننده اي را مي بخشند.
خط اصلي و خط فرعي
در مـوارد متعـددي خط اصلي تصـوير به وسيله يك يا چند خط ديگر همراهي و تشديد مي شود. در اينجا است كه مسئله ي فاصله هاي ميان خط هاي مطرح مي شود.
اگر خطها نسبت به يكديگر بسيار نزديك باشند, خط هاي > منفي < جديد آفريده مي شوند. اما اگر خطها با هم فاصله داشته باشند, در ميان هم سطحهاي ديدگاني را شكل مي دهند؛ در واقع چشم پايانهاي خطهايي را در ميان آنها پيوند مي دهد.
سطح
سطح, عنصري است با دو بعد طول و عرض كه به وسيله خط محدود شده است. سطح ها، چه هندسي باشند و چه غير هندسي، دارايي شكل ها و كيفيت هاي متفاوتي هستند. هر رشته اي از خط ها سطح هاي ديدگاني را به وجود مي آورد.
شكلهاي هندسي پايه اي عبارتند از: مثلث، دايره و مربع.
مثلث: شكل هندسي فعالي است. وضعيت متعارف آن به آن حركتي بار رو مي دهد.
نقطه و خط
برخورد نقطه ها و خطها بر روي تصوير تعادلي را معين مي سازد. نقطه اي كه در پاي خط عمودي واقع مي باشد, پايداري آن را افزايش مي دهد. اگر نقطه در انتهاي بالايي اين خط واقع باشد تعادل مي تواند گسسته شود.
نقطه بر حسب اهميتش قادر است كه به وسيله حركتي ديدگاني خط عمودي را از محور خود جابجا سازد. همينطور خط عمودي مي تواند به واسطه ملاحظه ي نقطه اي در يكي از انتهايش بي تعادلي شود. وجود يك نقطه دوم كه در برابر نقطه اول باشد, خط ديدگاني را شكل خواهد داد.
نقطه، خط و سطح
در واقع نقطه و خط هيچگاه به صورت مجزا پديدار نمي شود, زيرا يك خط به قويترين دلايل براي بخش كردن فضاي عكس به اجزاء مختلف كافي است. همينطور حضور چند نقطه مي تواند سطح هاي ديدگاني را به وجود آورد.
عكاسي طبيعت
عكاسي طبيعت يكي از وسيع ترين رشته هاي عكاسي است كه بيشتر از رشته هاي ديگر اين هنر به لنزهاي متنوع و متفاوت احتياج دارد. تقريباً همه ي لنزهاي ساخته شده از وايدترين آنهـا (Fisheye) تا سوپرتله ترين در عكاسي طبيعت كاربرد خواهند داشت. حتي لنزهاي ماكرو و فيلترهاي متنوع كلوزآپ كه در بسياري از رشته هاي عكاسي هيچوقت مصرف نخواهند شد در عكاسي از طبيعت موارد مصرف فراواني پيدا خواهند كرد.
اطلاعات درباره ي فيلم هاي بازار به ما كمك مي كند كه در عكاسي از طبيعت در چهار فصل و يـا سـوژه ي مـورد نظر در طبيعت بـا چه مارك فيلم عكاسي كنيم رنگهاي بهتر و واقعي تري بدست مي آوريم مثلاً كداك زرد – قرمز تر و فوجي آبي تر و كنتراست تر از بقيه فيلم ها است.
وسايل مورد نياز عكاسي
1- دوربين عكاسي 2- فيلتر 3- نور 4- سه پايه
1) دوربين عكاسي: دوربين 35 ميليمتري و دوربين هاي ديجيتال مي تواند وسيله مناسبي براي عكسبرداري باشند, به دلايل زير:
1- سهولت در حمل 2- سرعت عمل 3- امكان گرفن تعداد زيادتري عكس
به طوركلي به علت اينكه دربرابر مناظر و طبيعت اغلب محدوديتي ازنظر انتخاب نقطه ديد وجود دارد بهتر است از دوربين هايي با عدسي هاي قابل تعويض استفاده شود. به عنوان مثال استفاده از عدسي هاي داراي فاصله كانوني متغيير با عدسي نروم كارآمد مي باشد. يك عدسي زوم با فاصله كانوني 28 – 135 ميليمتري يا يك عدسي باز 28 ميليمتر ويا يك عدسي تله فتو 135 ميليمتر ضروري مي باشد. علاوه بر دوربين باعدسي قابل تعويض, سه پايه از وسايل ضروري به نظر مي رسد.
مهمترين مسئله در عكاسي از طبيعت واضح بودن آن است. يك عكس تكان خورده و محو شده را درقديم پاره مي كردند و دور ميانداختند. امروز معتقدند يك عكس غير واضح از طبيعت نيز چيزي براي گفتن دارد. باوجود آسان تر شدن و وسيع تر شدن دايره ي عكاسي از طبيعت مطالب زير را مورد توجه قرار دهيد:
كادربندي در عكاسي طبيعت
قانون يك سوم در كادربندي و تركيب – مقدماتي
يك از مهمترين وحياتي ترين مباحث در عكاسي و نقاشي،تركيب بندي و انتخاب چگونگي قرارگيري عناصر در صحنه است. در اين مطلب سعي شده تا در مورد يكي از مهمترين مسائل كادربندي توضيحاتي ذكر شود.
استفاده از خطوط در ترکیب بندی (کمپوزیسیون) تصویر
نباید تصور کرد که ایجاد یک «مرکز توجه» در تصویر اساس و قاعده یی است تغییر ناپذیر و غیر قابل اجتناب. زیرا چه بسا عکس هایی که بدون داشتن چنین مراکز و نقاطی دارای زیبایی و جذابیت فوق العاده می باشند. در این قبیل آثار اگر توجه کنید در خواهد یافت که کمبود مزبور را به کمک وارد ساختن خطوط مختلف از عمودی، افقی، مایل، مارپیچی و غیره جبران کرده نگاه و توجه تماشا کننده را بوسیله همین خطوط راهنمایی و هدایت نموده اند.
پرسپکتیو بوسیله ی خطوط گریزان و دور شونده
اگر خطوطی که در اصل و طبیعت را هم کاملاً موازی هستند چنان عکسبرداری شود که رفته رفته به هم نزدیک شوند و به نظر رسند که از قسمت های جلوی عکس (پلان اول) بسوی نواحی دورتر (پلان دوم و سوم) در حال گریز هستند از تصویری که بدست می آید احساس فضا و عمق می گردد. اشیایی که در حقیقت دارای حجم مساوی هستند ولی در روی عکس رفته رفته کوچکتر و باریکتر می شوند احساس عقب رفتن و دور شدن را در انسان بر می انگیزد. در شکل شماره 6 تکرار درختانی که در اصل هم قد بوده و در اینجا رفته رفته کوچکتر شده در نتیجه توجه خطوط به یک نقطه به تصویر عمق و برجستگی داده است.
عکاسی از موضوعات طبیعت
هوای مه
معمولاً وقتی هوا خراب است بیشتر عکاسان استراحت را ترجیح می دهند. در صورتیکه هوای بد و غیر معمولی صحنه های استثنائی و مخصوص به خود را دارد. ابرهای انبوه ـ رعد و برق و باران توأم با باد شدید. درختان جوان و ضعیف در هوای طوفانی، انعکاس قطرات آب و باران در طبیعت آشفته تا پیدا شدن قوس و قزح بعد از یک هوای بارانی، خلق کردن یا پیدا کردن یک سوژه کنتراست در هوای مه آلود. حتی انسان که در عکاسی طبیعت جای مناسبی ندارد در هوای بد طبیعت مناسب می شود. معماریهای قدیمی و نیمه خراب پل های قدیمی و سنگی چه سالم چه کهنه در هوای بارانی یا مه آلود جذاب تر خواهند شد.
عكسبرداري از گل ها در طبيعت
عكاسي از گلها در آتليه و طبيعت با يكديگر كاملاً متقاوت است.
در آتليه مي توان آنها را به ميل خود تنظيم كرد و نور مناسب و دلخواه را به آنها داد. كمپوزيسيون تصوير, هم بر روي شيشه تار دوربين امكان دارد و هم با خود گلها. در اين نوع عكسبرداري توجه بيشتر به نشان دادن عناصر مختلف گل، فرمها و حجم ها، ظرافت و زيبايي آن معطوف مي گردد.
گرچه در موقع عكاسي از گلها در طبيعت، نشان دادن ساختمان و بافت ها همچنان در رتبه اول اهميت قرار دارد اما در اين مورد, عكاسي از گلها چيزي بالاتر است زيرا در حقيقت نوعي «رپرتاز زندگي گلها» بشمار مي رود.
بدين ترتيب، گلهاي مزارع و بيابانها را باشرايط زندگي آنها مي بينيم، گلهايي را كه در آب زندگي مي كنند يا گلهايي را كه آويزان از صخره ها و كوهها بسر مي برند… در طبيعت، از گلها همانجايي كه هستند و همچانكه هستند بايد عكس گرفت. بدين جهت كمپوزيسيون تصاوير مزبور فقط در روي شيشه تار دوربين امكان دارد.
درآتليه از لوازم سنگيني مانند دوربينهاي بزرگ، وسايل فتو ماكروگرافي, پروژكتورهاي گوناگون مي توان استفاده كرد. اما در طبيعت، مخصوصاً در مناطق ناهموار چون كوهستانها, چنين امكاني نيست و لازم است دوربينهاي كوچك، سبك و محكم كه در عين حال به سهولت و دقت تمام قابل استفاده باشند به كار رود.
پيش از پرداختن به مسائل مربوط به عكاسي گلها در طبيعت بهتر است توضيحاتي در مورد وسائل كار داده شود.
گفتگو با نیکول فریدنی
چه طور شد که به عکاسی از طبیعت علاقه مند شدید؟
این سئوال خوبی است ولی جواب آن کمی مشکل است و چرا؟ برای اینکه عکاسی اصولاً همیشه با طبیعت ارتباط دارد. فن به جز اینکه به عکاسی از طبیعت علاقه دارم به خود طبیعت علاقه مندم. در عکاسی از طبیعت از عکاس انتظار نمی رود که حتماً صحنه های خاصی را ثبت بکند یا نکند. تنها عکاس باید از عکس هایش، هر چه قدر هم که عجیب باشند، لذت ببرد.

مشکلاتی که در طبیعت هست باعث نمی شود که شما از این علاقه مندی منصرف بشوید؟
چه مشکلاتی را می گویید؟
خوب، ماندن در سرما، گرما، دشواری ها، سختی ها راه ها و مسیرها….
این موضوعات برای من جالب هست، اینکه جاده ها بد باشد یا خوب هیچ مسئله ای ندارد.
گروه عکاسی F64 بیشتر کار طبیعت انجام می دادند. آنها معمولاً با دیافراگرام های بالا کار عکاسی انجام داده اند. شما موقع عکاسی از طبیعت از چه دیافراگمی استفاده می کنید؟
معمولاً از 11 پایین تر نمی گیرم و بعد 16 و 22. ولی به طور معمول از دیافراگم 16 استفاده می کنم. عکس طبیعت هر چقدر هم قشنگ باشد اگر بعد از چاپ جلو یا پشتش محو باشد مورد قبول واقع نمی شود. یعنی باید دیافراگم بسته و تمام صحنه فوکوس باشد.
شما در عکاسی طبیعت بیشتر از چه لنزهایی استفاده می کنید؟
من با دوربین 6× 6 کار می کنم، از لنزهای واید انگل 38 تا لنز تله 500 استفاده می کنم. گاهی با سوپر واید عکاسی می کنم و برخی اوقات هم لنزتله فتو قوی لازم است. در مجموع به موضوع و فضای صحنه بستگی دارد.
موقعی که برای عکاسی به طبیعت می روید، چه تدابیری می اندیشید؟
داشتن وسایل تکمیلی خیلی خوب است. اگر یک وسیله ای از دوربین را نیاورده باشی نمی شود، این ها باید تکمیل باشد تا بتوانید عکاسی کنید. اگر دوربین آنجا خراب شود، همه چیز متوقف می شود و کارتان آن طور که باید انجام نمی شود و دوربین آن کاری که باید انجام دهد دیگر نمی تواند انجام دهد.
فهرست مطالب
پيشگفتار 1
مقدمه 2
عناصر 3
نقطه 3
شكلهاي نقطه ها 3
همجواري دو نفطه 4
خط ديدگاني 4
مثلث ديدگاني 4
دگرگوني هاي مثلث ديدگاني 5
شكلهاي ديدگاني 5
خط 5
شكلهاي پايه اي خطها 6
خط افقي 6
خط افقي تشديد شده 7
خط عمودي 8
قطر بالارو 8
قطر پايين رو يا قطر وارونه 9
خط مايل 9
گونه هاي مختلف خطها 10
خط هاي داراي مسيرآزاد 10
تضادهاي خطها 11
خط اصلي و خط فرعي 11
سطح 13
شكلهاي آزاد سطح 13
نقطه و خط 14
نقطه، خط و سطح 15
عكاسي طبيعت 15
وسايل مورد نياز عكاسي 17
كادربندي در عكاسي طبيعت 20
استفاده از خطوط در ترکیب بندی (کمپوزیسیون) تصویر 22
پرسپکتیو بوسیله ی خطوط گریزان و دور شونده 24
میدان وضوح 25
سیاه و سفید، نگاتیو یا اسلاید رنگی 25
عکاسی از موضوعات طبیعت 26
هوای مه 26
خورشید در عکس 26
انعکاس 27
سبزی ها و درخت ها 29
زیر درخت ها 29
آسمان 30
دوردست ها 32
دریا و آب ها 32
کوه های بلند 33
بـرف 33
عكسبرداري از گل ها در طبيعت 34
دوربين عكاسي براي گلها 35
فيلم ها و فيلتر در عكاسي گلها 35
مشكلات عكاسي از فاصله نزديك در عكاسي گلها 37
پارالاكس 38
گلها، موضوعات فتوژنيك 39
نور و زمان براي عكاسي گلها 41
باد و خورشيد در عكاسي گلها 42
نحوه نمايش گلها 43
بازی با زاویه ها در عکاسی گل ها 44
فلاش در عکاسی گل ها 46
پس زمینه ها در عکاسی گل ها 47
استفاده از خیمه نور 48
عکاسی در شب 51
نورسنجی در شب 52
تغییرات رنگ 52
عکاسی واقعی در شب در زمان مغرب 52
عکاسی ماه 54
ماه گرفتگی 56
گفتگو با نیکول فریدنی 57
بخش عکسهای طبیعت 72
منابع 87
مقاله فوق دارای صفحه مشخصات، شکل، فهرست مطالب و 87 صفحه متن (در قالب word ) با رعایت کامل صفحه بندی می باشد. همچنین فونت های کار شده برای متن مقاله lotus(14) و برای تیترهای داخل مقاله B Titr می باشند.
قیمت این مقاله 9400 تومان می باشد، جهت پرداخت و دریافت کامل متن مقاله روی تصویر زیر کلیک کنید
نوشته شده در 6 مرداد 1400