«مدیریت»
مقدمه
یکی از کارکردهای پیچیده و نهان آموزش و پرورش مبحث انگیزش است. گرچه اطلاعات ما که درباره انگیزش داریم اصولاً توصیفی است. ولی از روی کارکردها و رفتارهای بعد از یادگیری ما پی به انگیزش در افراد برده ایم.
انگیزش مبحث بسیار وسیعی است که حوزه های علایق، کنجکاوی، سائق ها، نیازها، رغبت ها و حتی حیطه عاطفی را در بر می گیرد. اصولاً آن چه مهم است، این است که وجود داشته اند شرایط مساوی در آموزش و آموخته های عده ای کمتر از عده ای دیگر بوده است. آنچه مسلم است این وجود انگیزه ای متفاوت بوده که باعث شده حرکت بسوی دستیابی به هدف ها سریع تر بشود.
گرچه عامل وراثت و محیط یا هوش و غنی سازی محیط آموزشی و بهبود روش های تدریس تا اندازه زیادی در بهبود وضع آموزشی تاثیر دارد، ولی قلب آموزش و پرورش انگیزش است.
تا انگیزه نباشد هیچ کس هیچ چیزی را یاد نخواهد گرفت. انگیزش حالتی کلی تمایل به پیشرفت تحصیلی است و انگیزه در حالت اختصاصی نسبت به درس خاص می باشد.
مدیریت انگیزش
در فرصت های یادگیری بعد از عوامل محیطی و وراثت مهم ترین دلیل تفاوت در عملکرد یادگیری به عامل انگیزش (حالت کلی) و انگیزه (نیروی اختصاصی) مربوط می شود. انگیزش به این خاطر جزء مباحث مدیریت، روانشناسی تربیتی – روانشناسی اجتماعی و … آورده شده که قابلیت دارد تا با فراهم کردن عوامل انگیزشی میزان یادگیری را افزایش یابد در صورتی عوامل وراثت را نمی توان افزایش داد یا شرایط محیط تا حدودی امکان بهبودی دارد و بیشتر از آن مقدور نمی باشد. ولی با افزایش انگیزش می توان سطوح نیازهای مزلو را پشت سر گذاشت و به خود شکوفایی رسید.
نظریه مزلو که از بنیادی ترین نظریه های انگیزش است اشاره می کند به نیازهای که طبق هرم از پایین به بالا از نیازهای فیزیولوژیکی- احساس امنیت- تعلق خاطر- محبت- احترام به نفس و خود شکوفایی است و می گوید این جدول سلسله مراتب الگویی نوعی است و در اکثر انسان ها عمومیت دارد. به عنوان مثال دانش آموزانی که به دلیل اقتصادی یا فرهنگی از گرسنگی و سوء تغذیه رنج می برند در فعالیت های کلاسی و عملکردهای یادگیری به طور محسوسی دارای عملکرد پایین تر هستند یا تحقیقات نشان می دهد که کودکانی که در خانواده با پدر مشکل دارند با معلم خود مشکل پیدا می کنند، و دانش آموزانی که مورد تایید اعضای گروه قرار نمی گیرند نمی توانند خلاقیت های خود را به نحو احسن بروز دهند.
ضرورت توجه به انگیزش از آن جا آغاز ناشی می شود که رابطه ای وثیق با اداره و تفکر مستقل داشته و از سوی دیگر با ذات، منش و شخصیت افراد مربوط بوده و مساله انتزاعی می باشد.
افزایش انگیزش و روش های تدریس
اصلاح و بهبود روش های تدریس و ارزشیابی مداوم و مستمر از اهداف یادگیری با امتحانات رسمی، غیر رسمی، ایجاد شرایط برای بروز عملکرد، ضمن آنکه برای یادگیرندگان ایجاد انگیزه بیشتر می کند. معلم را از نحوه اثر بخشی برنامه ها فرصت های یادگیری آگاه می کند. بدیهی است که باید روش های تدریس را که ناکار آمد یا دارای تاثیر کمتر است را باید حذف نمود.
تنوع در روش های تدریس و ایجاد فرصت های متفاوت یادگیری فردی، گروهی (داخل کلاس یا خارج کلاس)، توجه به فعالیت های مکمل و فوق برنامه، روش های تدریس دانش آموز محور، محیط های آموزشی غنی، محرک های قوی و مناسب، توجه به عملکردهای حیطه عاطفی و روانی حرکتی باعث می شود یادگیری از حالت ایستا خارج شود و پویایی، نشاط و سرزندگی در محیط آموزش بوجود آورد. خلاقیت ها و استعداهای افراد در امور مختلف شکوفا و تفاوت های فردی نمایان شده و این جا است که به هدف یادگیری برای با هم زیستن می رسند. و این وحدت باعث ایجاد انگیزه برای کار گروهی بهتر و کار گروهی بهتر پذیرش بیشتر از سوی اعضای گروه می شود.
انگیزه و رغبت در حیطه عاطفی
از دانشگاه و مراکز آموزش عالی تا مدارس بسیار دیده شده که استادان، مربیان و معلمان کوشیده اند که با ساده سازی، خلاصه سازی، حذف فصولی از کتاب، تاکید بر قسمت هایی از درس با پنداره خود نقش انتقال مطلب و … فراگیری هدف ها را آسان کنند در صورتی که نتیجه با پیش فرض های آنان جور در نیامده و در نهایت دانش آموزان و دانش جویان به تکرار و حفظ کردن اکثریت مطالب می پردازند و نسبت به رشته تحصیلی خود بی علاقه و بی تفاوت هستند. علت چیست؟ جواب این سوال را باید در حیطه عاطفی جستجو کرد، زمانی که یک دانش آموز یا دانشجو بدون اینکه نداند برای چه هدفی و با چه کاربردی و چگونه باید شاخه علمی در پیشرفت و تحول دانش و خدمت به جامعه استفاده کند و درباره ضرورت و اهمیت رشته علمی خود فکر نکرده و باور و نگرش قوی بر توانایی خود و فایده رشته تحصیلی خود و جایگاهش در جامعه را نداند. فقط به انگیزه کسب مدرک تحصیلی دانشگاهی وارد یک رشته تحصیلی دانشگاهی یا دبیرستان می شود. و معلمین و مدرسین و استادان نیز با خلاصه کردن مطالب و تقسیم بندی به نکات مهم و غیر مهم یادگیرنده را به حالت انفعالی و انتقال گیرنده صرف تبدیل می کنند. شخصی که انگیزه ای برای امتحان دادن و یاد گرفتن ندارد و ضرورت ها را نمی شناسد، چگونه می تواند فردی پویا و خلاق باشد.
مدیریت واژهای نه چندان نرم
در مقطعی که شایسته گزینی به عنوان چالشی جدی رو در روی تصمیم گیران قرار دارد و نهادها و بنگاه های اقتصادی با حساسیتی ویژه آن را دنبال می کنند، در بین صاحبنظران سوالاتی کلیدی مطرح می شود که خوب است در تبیین و تحلیل آن، نظرات و دیدگاه های اهل فن در نظر گرفته شود. فشرده این مقاله در واژه ای بسیار ساده خلاصه می شود:
نقش دولت در توسعه مشاوره مدیریت کشور
مدیریت دولت ها در نقش کارفرما متولی توسعه کشور، می توانند در راستای توسعه ملی به ایجاد نهادهای مشاوره مدیریت بپردازند.
بستر سازی، بازارسازی و نظام سازی سه عامل بسیار مهمی هستند که دولتها می توانند با فراهم کردن زمینه تحقق این عوامل، نقش با اهمیتی را در ایجاد نهادهای مشاوره مدیریت ایفا کنند.
مقاله زیر در حقیقت مقدمه ای است برای دعوت به تفکر و نقطه آغازی است برای حصول توافق درباره یک مدل و چارچوب فکری در زمینه نقش دولت در توسعه مشاوره مدیریت در کشور.
دولت و مشاوره مدیریت رابطه ای چند جانبه و متقابل دارند. همچنان که مشاوران به عنوان عامل توسعه می توانند کمک موثری برای ایفای نقش دولت باشند، دولت ها نیز در این ارتباط دو نقش اساسی دارند:
- در نقش کارفرما
- در نقش متولی توسعه کشور
دولت بخصوص در یک نظام مردم سالار بزرگترین بازار کار صنعت مشاوره در کشور است. در کشور ما بیش از 80 درصد سازمان ها دولتی هستند. گذشته از این، توزیع امکانات در دو بخش دولتی و خصوصی نیز مناسب نیست. به عنوان مثال 26 درصد نیروی کار دولتی را افراد دانشگاه دیده تشکیل می دهند در حالی که این نسبت در شرکت های خصوصی سه درصد است. بنابراین در کشور ما با توجه به بافت دولت، سازمان های دولتی بخش قریب به تمام بازار مشاوره مدیریت را تشکیل می دهند.
دولت در نقش متولی امر توسعه نیز وظیفه اساسی و قابل توجهی در توسعه نظام مشاوره مدیریت در کشور به عهده دارد. این نقش در دولت کمتر مورد توجه بوده و دولت خود را تاکنون بیشتر در موضع کارفرما دیده است. پرسش اساسی این است که دولت برای ایفای اینچنین نقشی چه باید بکند؟ به عبارت دیگر، انتظار مشاوران مدیریت از دولت برای توسعه در امر مشاوره در کشور چیست؟ موضوع این مقاله پاسخی به این پرسش است.
نقش دولت ها در توسعه ظرفیت مشاوره مدیریت
دولت ها به دلیل رسالتی که در توسعه ملی به عهده دارند به ناچار نقش قابل توجهی در توسعه مشاوره ایفا می کنند.
آمار و ارقام بیانگر این واقعیت است که رابطه ای مستقیم بین ظرفیت مشاوره مدیریت و توسعه کشورها وجود دارد. بازار جهانی مشاوره مدیریت بسته به حوزه مشمولی که می توان برای آن قائل شد بین 100 تا 150 میلیارد دلار برآورد می شود.
سطوح انتظارات از دولت
برای ایجاد نهادهای مشاوره مدیریت و توسعه آنها در کشور باید به ایجاد شرایط مساعد اندیشید و نه اتخاذ یکی دو تصمیم خاص. سینگر فیلسوف آلمانی می گوید میوه بلوط حاصل درخت بلوط نیست، بلکه حاصل یک شرایط تولیدی است که درخت یکی از عوامل لازم برای ایجاد آن شرایط است. مجموعه عواملی که شرایط مساعد را برای توسعه نظام مشاوره در کشور ایجاد می کند از نظر ماهیت در سه سطح قابل تفکیک هستند:
- بازارسازی
- بسترسازی
- نظام سازی
هر کدام از این سطوح، شرط لازم برای ایجاد سطح بعدی است. به عبارت دیگر، ابتدا باید به توسعه بازار مشاوره اندیشید. مشاوره از آن نوع خدماتی نیست که برایش تحت هر شرایطی تقاضا وجود داشته باشد. میزان این تقاضا تابع شرایطی است که ایجاد آن از وظایف دولت است. در صورت توسعه بازار، توسعه مشاوره در سطحی دیگر نیازمند بستر سازی است، تا تحت آن زمینه رشد و توسعه مشاوره فراهم گردد. در سطح سوم، دولت وظایفی برای ایجاد شرایطی سالم و مساعد برای ادامه کار مشاوره مدیریت به عهده دارد. بنابراین، انتظارات از دولت را می توان در قالب هرم نقش ها در سه سطح در شکل دو مطرح ساخت. در شکل دو به میزانی که شرایط سطوح پایین تــامین شود، پرداختن به سطوح بــالاتر موضوعیت می یابد. این امر نسبی است و می توان به موازات در هر سه سطح کار کرد.
فهرست مطالب
مقدمه
مدیریت انگیزش
افزایش انگیزش و روش های تدریس
انگیزه و رغبت در حیطه عاطفی
انگیزه و تعیین تکالیف
انگیختگی
راهکارهای ایجاد انگیزه در معلمین
مدیریت واژهای نه چندان نرم
نقش دولت در توسعه مشاوره مدیریت کشور
نقش دولت ها در توسعه ظرفیت مشاوره مدیریت
سطوح انتظارات از دولت
1- بازار سازی
2- بسترسازی
3- نظام سازی
نکات حائز توجه در مدل ارائه شده
نتیجه گیری
منابع
مقاله فوق دارای صفحه مشخصات، فهرست مطالب و 25 صفحه متن با رعایت کامل صفحه بندی می باشد. همچنین فونت های کار شده برای متن مقاله B Nazanin(14) و برای تیترهای داخل مقاله B Titr می باشند.
قیمت این مقاله ۴۹۰۰ تومان می باشد، جهت پرداخت و دریافت مقاله روی تصویر زیر کلیک کنید.
نوشته شده در 15 خرداد 1400