«مدیریت زمان»
چکیده
مدیریت کلاس درس هسته اصلی مدیریت آموزشی محسوب می گردد و این به خاطر آن است که معلم نقش اصلی و اساسی را در اداره کلاس درس به عهده دارد، بعبارت دیگر کار و نقش معلم به وجود آوردن و یــــا تسهیل شرایط یــــاددهی ـ یادگیری است که برای تسهیل شرایط بایستی از مجموعه امکانات مادی و انسانی کلاس ترکیبی مناسب را حاصل نماید در این راستا اعمال شیوه های رهبری برای مدیریت کلاس درس متناسب با شرایط و سطح دانش آموزان در تقویت یادگیری و استفاده بهینه امکانات و وقت کارساز خواهد بود، بر این اساس و با توجه به اهمیت رهبری در اداره کلاس درس که مفهوم رهبری آموزش و مدیریت کلاس درس تبیین و کاربرد الگوی نوین تدریسدر مدیریت کلاس درس در سطوح مختلف تحصیلی متناسب با وضعیت و شرایط جسمی و روانی فراگیران تحلیل گردد تا کارهای رهبری شرایط مطلوب تری را برای یاددهی و یادگیری فراهم نمایند.
مقدمه
زمان، همیشه به عنوان یک منبع مهم قلمداد شده است. اما ما عادت کرده ایم که اتلاف وقت را بیشتر به گردن دیگران بیاندازیم و خودمان را در آن مقصر ندانیم. ما همواره به تجهیزات و لوازم بهتری نیاز داریم، مردم باید بهتر با ما در ارتباط باشند، مردم نباید در کار ما وقفه ایجاد کنند و غیره. ما از کمبود وقت، بیشتر به عنوان پوشش استفاده می کنیم که فقدان برنامه ریزی یا دور اندیشی، تاخیرها و فقدان ضرب العجل های تعیین شده قبلی در کارمان را از نظر دور دارد. اما واقعیت این است که ما در یک دنیای آرمانی زندگی نمی کنیم و بدین ترتیب مجبوریم با زمان و دیگر منابعی که در اختیار داریم به بهترین نتایج دست یابیم.

استفاده مناسب از زمان
زمان با ارزشترین منبعی است که در اختیار انسانها قرار دارد، زیرا تمامی منابع دیگر به شرط وجود زمان ارزش می یابند و به دلیل همین ارزش و اهمیت، توجه به «زمان» در بسیاری از فرهنگها و زبانهای مختلف تکرار شده است. زمان بسیار با ارزشتر از پول است و به همین دلیل این سرمایه بایستی بسیار دقیق بکار گرفته شود.
اهداف
واقعا زندگی تنها زمانی پر بار خواهد بود که بر اساس مفهوم صحیح زمان و زندگی بنا شده باشد. همه ما باید با تلاش آگاهانه برای استفاده مناسب از زمان محدودمان، شرایط مناسب و ملایم را فراهم آوریم….
نقش اهدف
معلمین موفق، معلمینی هستند که می توانند به طور واضح و روشن تعریف دقیقی از اهداف بیان گسترده همچنین پیشنهادهای لازم برای رسیدن به اهداف ارائه کنند. اهداف، آن چیزهایی هستند که ما را بسوی عمل صحیح سوق داده و جلب می نمایند. در چنین حالتی است که شما می دانید به کجا می خواهید بروید و یا اینکه در نهایت به چه چیزی دست پیدا کنید.
بکارگیری ضمیر ناخودآگاه
کسانی که از اهداف هوشمندانه پیروی می کنند، قادرند قدرتهای نیمه خلاق و نیمه هوشیار خود را از طریق خود برانگیختگی و خود انضباطی در جهت فعالیتهایشان بکار گیرند. داشتن اهداف شخص باعث خواهد شد تا نیروی شما بر روی اهداف و نقاط واقعی متمرکز شده و در نهایت یک کانون پر قدرت برای شما ایجاد شود.
مکتوب کردن اهداف و برنامه ها
آن که غافل بود از کشت بهار او چه داند قیمت این روزگار (مولوی)
بهترین روش که ما را قادر خواهد ساخت تا زمان موجود را سازماندهی کنیم و همچنین از زمان برای رسیدن به اهداف شخصی و حرفه ای استفاده مناسب و بهینه کنیم برنامه ریزی است. بعبارت دیگر برنامه ریزی، آماده نمودن امکانات و منابع و وسایل جهت تحقق بخشیدن به اهداف می باشد. مزیت اصلی برنامه ریزی کاری برای شما این است که درک کنیم.
جمع بندی و نتیجه گیری
مدیریت کلاس درس به عنوان هسته اصلی و اساسی مدیریت آموزشی از اهمیت والایی برخوردار است و زمانی که مدیریت کلاس درس به رهبری کلاس درس در عمل تبدیل شد کارآمد آموزشی افزایش می یابد، کار معلم به عنوان رهبر کلاس درس تسهیل شرایط یاددهی یادگیری است که این نقش با استفاده از فنون رهبری امکان پذیر است، اعمال رهبری آموزشی برای سطوح مختلف تحصیلی به یک شکل نمی باشد بلکه در هر دوره تحصیلی متناسب با شرایط روحی و روانی و اجتماعی فراگیران نوع رهبری متفاوت است. تدریس وقت معینی دارد. تحقیقات نشــان می دهد استفاده مهم از این وقت بر میزان کیفیت و تسلط دانش آموزان به محتوای درس تاثیر عمده ای می گذارد. تخصیص وقت یکی از جنبه های استفاده از زمان تدریس است. این وقت به مدت زمانی اطلاق می شود که معلم برای تدریس هر موضوع به عنوان درس در نظر می گیرد. با تمرکز توجه نظارت بر تخصیص وقت، معلم و ناظر می توانند نحوه برنامه ریزی معلم درباره چگونگی صرف وقت در خلال یک روز معمول در آموزش هر موضوع درس را بررسی کند و اگر در ضمن آموزش ملاحظه می شود که زمان فعال آموزشی در حد پائینی قرار دارد، ناظر و معلم باید روشهایی را برای بهبود آن بکار برند. در هر حال استفاده مطلوب از وقت یکی از راهکارهای اداره صحیح کلاس و کلاسداری است که می تواند منجر به بهبود کیفیت آموزشی شود و در این راه ناظران تعلیماتی می توانند کمک زیادی به معلمان کنند. امید است در عمل مورد استفاده آموزشگران قرار گیرد.
فهرست مطالب
چکیده
مقدمه
استفاده مناسب از زمان
اهداف
تعیین اهداف
نقش اهدف
بکارگیری ضمیر ناخودآگاه
مکتوب کردن اهداف و برنامه ها
برنامه ریزی یعنی ذخیره سازی زمان
تعیین اولویتها
مزایای اولویت بندی فعالیتها
رفع موانع و عوامل مزاحم
تفویض اختیار
چرا تفویض اختیار؟ مزایای تفویض اختیار
در دوره تفویض اختیار
نظارت بر میزان موفقیت
مفهوم رهبری آموزشی
مفهوم مدیریت در کلاس درس
ویژگیهای معلم موفق در رهبری و اداره کلاس
نکات مهم در مدیریت زمان و کار
تفاوت بین معلمان اثر بخش و غیر اثر بخش
جمع بندی و نتیجه گیری
پیشنهادات
منابع و مأخذ
مقاله فوق دارای صفحه مشخصات، فهرست مطالب و 16 صفحه متن با رعایت کامل صفحه بندی (قابل ویرایش در قالب ) می باشد. همچنین فونت های کار شده برای متن مقاله B Nazanin(14) و برای تیترهای داخل مقاله B Titr می باشند.
قیمت این مقاله 2100 تومان می باشد، جهت پرداخت و دریافت مقاله روی تصویر زیر کلیک کنید.
نوشته شده در 12 خرداد 1400