مقدمه
پدیده تکامل تدریجی و پیوسته انسان یکی از زیباترین مظاهر تجلی تعالی است. در این مسیر تکاملی، جسم و جان انسان دستخوش فراز و نشیبهای بسیار قرار می گیرد. دوران کودکی به آرامی و دوران نوجوانی، پر تحرک و پر خروش طی می شود. در هر دوره، قابلیتها و محدودیتهای خاصی نهفته و نیازها و خواسته های هر دوره متفاوت از سایر دوران است. آگاهی از مراحل رشد و تکامل انسان به ما کمک می کند تا این دوران را بهتر بشناسیم و بدانیم که چگونه می توانیم به این فرآیند تکاملی کمک کنیم و یا حداقل مانعی برای آن ایجاد نکنیم.
همچنین باید به خاطر داشته باشیم که تربیت جسمانی از جنبه های مهم تربیت انسان است که با شناخت مکانیسم پیچیده انسان آغاز می شود. این شناخت نیز با استفاده از تدبیرهای تربیتی و یا اتخاذ روشهای مطلوب به منظور تحول بخشیدن به ابعاد مختلف انسان حاصل می شود. از این جهت، تلاشهایی سازنده اند که از پایگاه شناخت برخواسته و با احتیاط، تدبیر و مال اندیشی همراه باشند. پویایی انسان در رشد تجلی می یابد؛
رشدی که همه جانبه است و توسعه شخصیت را به همراه دارد. مجموعه این تحولات معلول عوامل کلی رشد طبیعی، یادگیری و اراده است؛ به گونهای که عوامل نشأت گرفته از رشد می تواند سایر عوامل را نیز تحت تاثیر قرار دهد؛ لذا شناخت این ارکان سازنده انسان، یک الزام تربیتی برای کارگزاران تربیت نیز می باشد.
از آنجا که جامعه تربیت بدنی و ورزش کرده تاکنون چندان به مسئله رشد و تکامل جسمانی انسان نپرداخته و تاکنون کتابی در این زمینه چاپ نشده است، تصمیم گرفتیم تا به نوعی، هر چند اندک این کمبود را بر طرف کنیم تا شاید از این طریق به شناخت صحیح این روند تکاملی کمک کرده باشیم.
امید آنکه مربیان و معلمان عزیز و زحمتکش جامعه تربیت بدنی با توجه عمیق تر به حساس بودن دوران رشد جبران و برگشت ناپذیری آن در اکثر مراحل، شرایطی فراهم سازند تا در آن شرایط بهتر بتوانند به این فرایند کمک کنند و یا حداقل موجب ایجاد خلل در جریان رشد و در نهایت، تاخیر در تکامل نشوند و بتوانند نسل آینده را برای نظام مقدس جمهوری اسلامی، در جهت دستیابی به آینده ای روشن، نسلی توانا سازند.
ورزش
با اینکه اغلب آمریکاییها از منافع ورزش برای تندرستی آگاه هستند، فقط 23 درصد از آنها به مدت 20 دقیقه یا بیشتر و حداقل پنج بار در هفته به فعالیت بدنی متعادل می پردازند (اداره خدمات بهداشتی و انسانی آمریکا، c1999) ورزش علاوه بر اینکه چربی بدن را کاهش می دهد و عضله می سازد و مقاومت در باربری بیماری را تقویت می کند.
دوره های مکرر ورزش ملایم یا شدید، پاسخ ایمنی را تقویت می کند، از اینرو، خطر سرما خوردگی یا آنفولانزا را کاهش می دهد، و در صورت بروز این بیماریها، به بهبود سریعتر کمک می کند (نیمن، 1994). علاوه بر این، در چند بررسی طولی که 10 تا 20 سال ادامه داشتند معلوم شد که فعالیت بدنی با کاهش وقوع سرطان در کلیه قسمتهای بدن به جز پوست ارتباط دارد
تغذیه و ورزش
تغییرات جسمانی اواخر زندگی، نیاز بیشتر به مواد غذایی خاص را می طلبد: کلسیم و ویتامین D برای محافظت از استخوانها، روی ویتامینهای ، C و E برای محافظت از دستگاه ایمنی، و ویتامینهای A ، C و E برای پیشگیری از رادیکالهای آزاد. با این حال، کاهش فعالیت جسمانی، کاهش حواس چشایی و بویایی، و کاهش سهولت جویدن به علت خراب شدن دندانها می توانند مقدار و کیفیت غذایی را که فرد می خورد تنزل دهند.
علاوه بر این، دستگاه گوارش سالخوردگان در جذب کردن برخی مواد غذایی، مانند پروتئین، کلسیم، و ویتامین D مشکل زیادی دارد (بلوم برگ، 1996). و سالخوردگانی که تنها زندگی می کنند ممکن است مشکلاتی در خرید کردن یا آشپزی داشته باشند و شاید به خاطر اینکه موقع صرف غذا تنها هستند، علایق کمتری به خوردن غذا داشته باشند. این شرایط جسمانی و محیطی در مجموع خطر کمبودهــای غذایی را افزایش می دهند.
چشم انداز رشد و تکامل
یادگیری و عملکرد مهارتهای حرکتی در تمام طول حیات همواره مورد توجه بوده است. مهارتهای بنیادی باید در اوایل زندگی کسب شوند. این فرایند با پیشرفت کنترل قامتی (وضعیت بدنی) و توانایی گرفتن اشیاء با دست آغاز می شود و با کسب مهارتهای جابجایی، مهارتهای دستکاری و پرتاب کردن ادامه می یابد. در خلال دوره کودکی، مهارتهای بنیادی زودتر فراگرفته، و حتی پـــالایش، و سپس به منظور ایجـــاد مهـــارت های پیچیده با زنجیره های حرکتی ترکیب می شوند.
هر فرد برای کسب زنجیره های حرکتی ـ به صورت پیشرفتهایی در توانایی هماهنگ کردن مهارتهای حرکتی برای انجام آن تکالیف حرکتی که به دست نیاز دارند ـ تا دوره نوجوانی پیشرفت دارد. در سراسر نوباوگی، کودکی، و نوجوانی بدن به طور پیوسته در حـــال رشد و نمو می باشد. بتدریج، ادراک ما از جهان پیرامون حساستر می شود و همانطور که مهارتهای ذهنی پیشرفت می کنند، ظرفیت ذهنی نیز افزایش می یابد. همچنین زمانی که روابط اجتماعی جدید فراگرفته می شوند، مهارتهای اجتماعی نیز کسب می گردند. همزمان با این تغییرات، عملکردهای مهارتهای حرکتی نیز سازگار می شوند و تعدیل می یابند.
هماورد جوییها در طول زندگی
بخش بزرگی از جامعه ما را کهنسالان تشکیل می دهند. آنها برای ارتقای کیفیت زندگی خود در جهت لذتبخش و سومند شدن زندگی از فعالیتهای بدنی استفاده می کنند. بنابراین، نباید دوره کهنسالی را به عنوان دوره گوشه گیری و بیماری دانست. به طور نظری بیان شده است که رشد و تکامل در دوره بلوغ یا در سن 21 سالگی، و اصولا در هیچ گذری از دوره بزرگســــالی متوقف نمی شود. تغییرات ذاتی و کیفی در رفتار حرکتی در خلال دوره کهنسالی نیز اتفاق می افتند.
اما از آنجا که بررسی ها و مطالعات در زمینه رشد روی رفتار حرکتی کودکـان تمرکز یافته است، جنبه های بسیاری از رفتار حرکتی دوره کهنسالی بررسی نشده است. در واقع، هنوز دانش ویژه تغییرات مهارت حرکتی شکل پراکنده ای دارد. دانش و درک بهتر از رفتار حرکتی در زمینه دوره کهنسالی، برای متخصص رشد و تکامل حرکتی یک قلمرو هماورد جویی است.
…
فهرست مطالب
مقدمه
ورزش
تغذیه و ورزش
چشم انداز رشد و تکامل
هماورد جوییها در طول زندگی
چشم انداز گستره زندگی
واژگان فنی در رشد و تکامل حرکتی
تغذیه بعد از تولد
ویژگیهای محیطی
تمرین و فعالیت بدنی
عوامل محیطی بعد از تولد
نحوه آموزش مهارت های حرکتی
آمادگی جسمانی
علت اهمیت آمادگی جسمانی برای کودکان
انگیزش کودکان نسبت به آمادگی جسمانی خود
اصول حاکم بر رشد و توسعه آمادگی جسمانی
بهداشت و تغذیه
ایمنی در ورزش
رشته های مختلف ورزشی
اهداف بازیهای ورزشی
اهداف تربیت بدنی
نتیجه
منابع
مقاله فوق دارای صفحه مشخصات، فهرست مطالب و 38 صفحه متن با رعایت کامل صفحه بندی (قابل ویرایش در قالب ) می باشد. همچنین فونت های کار شده برای متن مقاله B Nazanin(14) و برای تیترهای داخل مقاله B Titr می باشند.
قیمت این مقاله 3900 تومان می باشد، جهت پرداخت و دریافت مقاله روی تصویر زیر کلیک کنید.
نوشته شده در 14 خرداد 1400