«ضعف درسی دانش آموزان»
چکیده
چگونه توانستم ضعف درسی دانش آموزانم را بهبود بخشم
بارها در کلاس خود مشاهده می کردم که تعدادی از دانش آموزانم نسبت به بقیه دچار عقب ماندگی درسی هستند و ارزشیابی های آن ها در سطح بسیار پائین و نیاز به تلاش بیشتر هستند و در بسیاری از مواقع می دیدم و …
مقدمه
همه آن هایی که به مدرسه می روند به یک میزان توفیق پیشرفت ندارند و همه ی آنان که در سایه لطف و عنایت والدین قرار می گیرند به یک درجه رشد نمی کنند.
برای عداه ای مسئله افت تحصیلی پیش می آید که علت آن خواه موجه و غیر موجه برای والدین و مربیان مشکل آفرین است و طبیعی است که باید در این مورد تدابیر خاصی اندیشید و مشکل برطرف شود.
توصیف وضع موجود
اینجانب با سابقه ی تدریس 24 سال با مدرک تحصیلی کارشناسی آموزش ابتدایی به عنوان آموزگار کلاس اول دبستان مشغول به خدمت هستم. امسال چهارمین سال خدمت من در این آموزشگاه است که دارای 2 شیفت دخترانه و پسرانه می باشد. من در شیفت دخترانه (صبح) مشغول به آموزش هستم مدرسه ی ما در دو طبقه که طبقه ی اول شامل دفتر آموزشگاه و آزمایشگاه می باشد و در طبقه ی دوم کلاس های پایه اول تا ششم از هر پایه 2 کلاس قرار دارد کلاس من به سمت حیاط دبستان می باشد، البته این مدرسه بیش از 40 سال قدمت دارد با کلاس های فوق العاده کوچک و فرسوده.
تعداد دانش آموزان کلاس من 33 دانش آموز است که حدود 11 نفر از آن ها افغان هستند از ابتدای سال تحصیلی متوجه شدم که تعدادی از دانش آموزانم در سطح نیاز به تلاش بیشتر کسب می کنند و این دانش آموزان سر کلاس علاقه ای از خود نشان نمی دهند و من نیز مجبور به استفاده از راه حل های موقت جهت جلب توجه آن ها نسبت به درس بودم هر بار با بررسی درسی دانش آموزان واقعاً نگران می شدم و فکر می کردم چرا این گونه است و چگونه می توانم این وضع را تغییر دهم؟
در مصاحبه هایی که با دانش آموزان و والدین آن ها داشتم متوجه شدم آن ها نیز از وضع درسی دانش آموزانشان راضی نیستند. مسئله را با آموزگاران در میان گذاشتم آنان نیز عقیده داشتند که دانش آموزان به دلیل مشکلات زیادی که دارند قدرت تمرکز و یادگیری در کلاس را ندارند دوست داشتم که این 6 نفر نیز به دانش آموزان فعال تبدیل شوند و سطح نمراتشان روز به روز بالاتر برود بدین ترتیب تصمیم گرفتم با تحقیقات مناسب و مطالعه کتاب های مرتبط با این موضوع تغییری در این وضع ایجاد کنم.
گرد آوری شواهد (1)
با توجه به توضیحاتی که در توصیف وضع موجود گفته شد متوجه شدم که تعداد 6 نفر از دانش آموزان در دروس املاء ـ ریاضی ـ علوم در سطح پائینی هستند.
مصاحبه با والدین
مادر (ر ح): وقتی به خانه می آید در منزل تنهاست و تا شب کسی در کنار او نیست چون پدر و مادر سر کار هستند شب هم حوصله کار کردن با دخترشان را ندارند.
مادر (ک ک): دارای 4 فرزند هستند وضع مالی خوبی ندارند پدر که تا شب سر کار است و مادر هم بی سواد است کسی نمی تواند به دخترشان کمک کند در ضمن افغانی هستند.
پیشینه تحقیق
تعریف افت تحصیلی: منظور کاهش عملکرد تحصیلی و درسی دانش آموزان از سطح رضایت بخش به سطح نامطلوب است یا به عبارتی دیگر فاصله قابل توجهی که بین توان و استعداد بالقوه و توان بالفعل خود در فعالیت های درسی و پیشرفت تحصیلی مشهود باشد.
تجزیه و تحلیل داده ها
طبق لیست ارزشیابی دانش آموزان میانگین ارزشیابی این 6 دانش آموز بسیار نا مطلوب است، چه عواملی باعث این نمرات شده است؟ چه موانعی جولی پیشرفت این دانش آموزان را گرفته است؟ آیا علاقه ای به تحصیل ندارند؟ آیا مشکلات زندگی خانوادگی باعث شده؟ این ها سؤالاتی بود که به ذهنم می آمد. با توجه به شواهد اعم از نمرات، بحث و تبادل نظر با همکاران، بررسی مصاحبه با اولیاء و با استفاده از مطالعه کتاب ها و تحقیقات قبلی نموداری رسم نمودم.
یافتن راه حل ها
با توجه به این نکات برای از بین بردن یا کاهش عوامل راه حال ها را نوشتم.
انتخاب طرح جدید و اجرای آن
پس از بررسی کامل متوجه شدم برای رسیدن به هدفم 3 روش را پیدا کردم.
روش اول: دادن برنامه ی درسی
در تحقیقاتم متوجه شدم که دانش آموزانم در خانه برنامه درسی منظمی ندارند که باید به آن ها برنامه کاری داد.
روش دوم: تبادل نظر دانش آموز قوی با ضعیف
از چند دانش آموز زرنگ کلاسم استفاده کردم و کنار این دانش آموزان نشاندم و از آن ها خواستم که کلمات و نشانه ها را برای آن ها بخوانند و نیز موقع نوشتن و کار در کتاب درسی نظارت به کار آن ها نیز داشته باشند.
گرد آوری شواهد (2)
پس از اجرای این روش ها که حدوداً 3 ماه طور کشید. ارزشیابی دانش آموزانم در جدول زیر آورده شده است:
اعتبار بخشی و ارزشیابی
با دادن برنامه درسی در خانه نظمی به فعالیت های دانش آموزان داده می شد و هر کاری را در وقت مناسبی انجام می دادند و این باعث می شد زمان بیشتری را به درس خواندن اختصاص دهند.
اجرای روش های باعث شد که عوامل پیشرفت تحصیلی ایجاد شود:
- ایجاد اعتماد به نفس
- جلوگیری از تمسخر، تحقیر و تنبیه
- ایجاد انگیزه در دانش آموز
- یافتن توانمندی در دانش آموز
و در نهایت نتیجه ای که بدین وسیله در کلاس به دست آمد پس از سه ماه در کلاس تغییرات قابل توجهی به دست آمده شد و شوقی که در دانش آموزان ضعیفم ایجاد شده بود کاملاً مشهود بود و موقع تدریس بی توجه نبودند.
نتیجه گیری
تحقیق من در مورد چگونه ضعف درسی دانش آموزانم را بهبود ببخشم، …
فهرست منابع
1ـ پارسا، محمد (1357) نظریه های یادگیری و آموزشی دانشگاه تربیت معلم
2ـ قائمی، علی (1378) خانواده و مسائل مدرسه ی کودکان، نشر آرین چاپ سوم
فهرست مطالب
مقدمه 1
توصیف وضع موجود 2
گرد آوری شواهد (1) 3
پیشینه تحقیق 5
تجزیه و تحلیل داده ها 6
یافتن راه حل ها 6
انتخاب طرح جدید و اجرای آن 8
گرد آوری شواهد (2) 9
اعتبار بخشی و ارزشیابی 10
نتیجه گیری 11
فهرست منابع 12
مقاله فوق دارای صفحه مشخصات، فهرست مطالب و 12 صفحه متن (در قالب word ) با رعایت کامل صفحه بندی می باشد. همچنین فونت های کار شده برای متن مقاله B Nazanin(14) و برای تیترهای داخل مقاله B Titr می باشند.
قیمت این مقاله ۱۸۰۰ تومان می باشد، جهت پرداخت و دریافت کامل متن مقاله روی تصویر زیر کلیک کنید
همچنین ببینید – مشاهده فهرست مقالات آموزش و پرورش
نوشته شده در 18 شهریور 1400