«عمران»
1) تحلیل پی های گسترده درساختمان های بلند
برای تحلیل درست پی های گسترده متغیرهای عددی باید در نظر گرفته شود. انتخاب صحیح این متغیرها در تحلیل صحیح پی های گسترده در ساختمانهای بلند دارای اهمیت می باشد. یکی از مهمترین آنها ضریب عکس العمل بستر می باشد. در این مقاله، نخست دیدگاه های موجود بر انتخاب متغیرهای تحلیل پیهای گسترده انعطاف پذیر بیان شده و. روشهایی برای اصلاح آنها ارائه شده است.
در ادامه یک برنامه کامپیوتری که بر اساس محاسبات آن روش المان سطحی مجزا می باشد، معرفی شده است. این برنامه با استفاده از مشخصات خاک و پی و شکل بار گذاری مقدار ضریب عکس العمل بستر را در هر نقطه از پی محاسبه می کند. سرانجام با استفاده از این نرم افزار تهیه شده، اثر متغیرهای مختلف در تحلیل پی های گسترده بررسی شده است.
به طور کلی شهر جایی است که در آن، معمار از قابلیت های حرفه اش آگاهی پیدا می کند، چرا که پیوسته می تواند شاهد مشکلات و مسایل ناشی از معماری اش باشد. کار کردن در شهر بدان معنا است که فرد خود را با تاریخ و فرهنگ آن شهر پیوند بزند. در عین حال خود را برای چالش های جدیدی مثل مفاهیم جدید زندگی و ایده های نو درباره سازماندهی فضایی آماده کند.
از نظر رنزو پیانو شهر فراتر از همه اینهاست. شهر اثر هنری منحصر به فردی است که برای برآورده کردن نیازهای در حال تغییر به طور مداوم باید مورد استفاده قرار گیرد و بدون شک موقعیتی خارق العاده برای کشف قوانین و فنون ساختمانی کهن ـ شاید از طریق مداخله های جزیی تا عملیات مهم و بزرگ ـ و پیدا کردن محرک ها و زمینه های تحول جدید به شمار رود.
هدف این دسته از بررسیها، شناخت بیشتر ماهیت مواد، روند تخریبی آنها و عوامل آسیب رسان فعال موجود در محوطه های تاریخی است. نتیجه این مطالعات تصمیم گیری صحیح در اتخاذ تدابیر و روشهای حفاظتی، نقش عمده و حیاتی دارد.
حساسیت و آسیب پذیری ذاتی بیشتر بقا و یافته های باستان شناسی در برابر رطوبت باعث گردیده تا این عوامل به عنوان یکی از اصلی ترین دلایل آسیب دیدگی و فرسایش قبل از سایر عوامل مورد توجه قرار گیرد. در محوطه های باستانی تمامی اشکال رطوبت (تصاعدی، نفوذی و تعریقی) در روند آسیب دیدگی بقایا و یافته ها فعال می باشند.
عمده شواهد فعالیت رطوبت به عنوان عامل مخرب را می توان در جدا شدن لایه های خشتی از ساختار دیوارها در اثر حرکت آب، کاهش مقاومت کششی خشتها در اثر جذب رطوبت مجدد و هدایت و انتقال نمکهای محلول و تشکیل چرخه های انحلال و تبلور نمک دید. (جدول شماره ۱)
این مقاله یک مدل نظری برای پیشگویی بارهای شکست شاهتیرهای صفحه بـــا سخت کنندههای عرضی مربوط به یک دمای ثابت خاص یا شرایط هم دما ارائه می دهد. این کار بر اساس تئوری شاهتیر صفحه قدیمی در شرایط محیط زمان مربوط به بار افزایشی است.
معادلاتی که خصوصیات ماده وابسته به دما و فشار محوری القاء شده دمایی ناشی از محدودیت ساختاری اطراف را در بر دارند به دست می آیند. آنها می توانند برای موردی به کار روند که شاهتیر صفحه مربوط به برش خالص یا مربوط به ترکیبی از فشارهای برش و محوری است.
برای ساده کردن تحلیل، توزیع دمای یکنواخت در عمق کامل صفحه وب فرض می شود. روشهای راه حل برای تحلیل مقاومت آتش شاهتیر صفحه وب یا در چهارچوب قدرت برش مربوط به شرایط هم دما یا دمای محدود کننده برای مجموعه معین نیروی برش ثابت و مقاومت دمایی محوری ارائه می شوند، برای هر دو راه حل، پیشگویی ها با تحلیلهای مولفه محدود توافق دارند.
سیمان گردی است نرم و جاذب و چسباننده خرده سنگ که اساسا مرکب است از ترکیبات پخته شده و گداخته شده اکسید کلسیم با اکسید سیلیکون، اکسید آلومنیوم و اکسید آهن، ملات این گرد قادر است در مجاور هوا یا در زیر آب سخت شود؛ در زیر آب ضمن داشتن ثبات حجم مقاومت خود را نیز حفظ می نماید و در فاصله ۲۸ روز در زیر آب ماندن دارای حداقل مقاومت ۲۵۰ کیلوگرم بر سانتیمتر مکعب می شود.
اینکه از چه موقع مصرف سیمان در ایران باب شده است چندان مشخص نیست. ولی آنچه مسلم است ورود سیمان به ایران توسط بیگانگان بوده است که از آن برای ساختن بناهایی نظیر کلیساها، سفارتخانه ها و تاسیسات بندری استفاده شده است.
با شروع قرن چهاردهم هجری شمسی، گسترش کارهای زیربنایی آن چنان بود که کیفیت و کمیت محصولات سنتی جوابگوی نیازها نبود. خصوصا با فکر احداث راه آهن دولتی، ضرورت استفاده از سیمان برای ساختمان پل ها و تونل ها و ایستگاه ها محسوس تر شد.
قبل از ۱۳۱۴ کشور ایران چهارمین کشور وارد کننده سیمان در دنیا بود. رشد و گسترش کارهای عمرانی و زیربنایی در این سرزمین ایجاب می کرد که هر روز مقدار بیشتری سیمان وارد شود. از آنجایی که سیمان کالایی است ارزان، سنگین و آسیب پذیر و هزینه حمل و نقل آن در مقایسه با قیمت سیمان بسیار بالاست، در نتیجه تمام کشورهای دنیا برای رفع نیاز خود به سیمان اقدام به احداث کارخانه سیمان می کردند.
فضای نشیمن و پذیرایی آن قسمت از خانه است که بیشتر محل تجمع دوستــان و مهمانان می باشد. جایی است که معمولاً همه همدیگر را می بیننند و خودنمایی می کنند. اتاق پذیرایی حدود یک سوم فضای کلی خانه را در بر می گیرد و محل فعالیتهای مختلف می باشد.
همچنین محل گرد آمدن افراد خانواده است برای دور هم غذا خوردن. و باز محل استراحت، تفریح و سرگرمی است. فضای نشیمن و پذیرایی فقط به چهاردیواری داخل اتاق محدود نمی شود، بلکه پاسیوها، تراسها و ایوانها هم جزء آن است. این فضای نشیمن فقط برای خواب و سرویس طرح نشده بلکه برای تمام فعالیتها در نظر گرفته می شود.
فضای نشیمن شامل چند اتاق می باشد که عبارتست از اتاق نشیمن، اتاق غذاخوری، اتاق استراحت خانواده، اتاق مطالعه، اتاق مخصوص مانند اتاق موسیقی و اتاق خیاطی، هال، پاسیوهای بیرون و حمام و مهمانخانه. بعضی از این اتاقها به معنای واقعی اتاق نیست ولی جوابگوی نیــازها می باشد. در معماری و طراحی مدرن امروزی خانه ها را به صورت اتــــاقهای قدیمی و محدود نمی سازند، بلکه سالنهای وسیع و دلبازی ساخته و قسمتهای مختلف را با دیوارها و درهای کمتر از هم جدا می کنند.
جوشکاری فرایندی است که در آن دو قطعه فلز بوسیله حرارت به یکدیگر جوش می خورند تا یک اتصال بوجود آید. عمل جوش در اتصالات ساختمان درست شبیه بستهای مکانیکی می باشد. جوشها برای ساخت اتصالات، جهت انتقال نیرو بین اعضای سازه و همچنین برای انتقال دادن تنشهای محاسباتی از یک قسمت عضو ساخته شده به قسمتهای دیگر به کار می روند. قوانین و ضوابط جوشکاری در ساختمان سازی بوسیله انجمن امریکایی جوشکاری ” AWS ” به صورت مدون گردآوری شده است.
این مجموعه بصورت آیین نامه ای در زمینه جوشکاری در ساخت ساختمانهای فولادی AWS(D1.0) و همچنین مشخصات جوشکاری در پلها، بزرگراهها و راه آهن ها AWS (D.1.0) گردآوری شده است. مشخصات اتصالات جوش شده در ساخت ساختمانهای فلزی در AISC آورده شده است. AISC نیز در مواقع لزوم به استاندارد AWS(D.1.0) ارجاع می دهد.
جوش قوس الکتریکی با الکترود روکشدار از رایج ترین روشهای جوشکاری هستند که هم در جوشکاریهای کارخانه ای و هم در جوشکاریهای کارگاهی کاربرد دارند.
جوش قوس الکتریکی از مهمترین روشهای جوشکاری کارخانه ای است. این روش هم بصورت تمام خودکار و هم بصورت نیمه خودکار قابل اجراست.پودر نرم، روی محلی که باید جوشکاری شود ریخته می شود و الکترود به سمت آن روانه می گردد. هنگامی که قوس الکتریکی تشکیل می شود، قسمتی از پودر ذوب می شود و به صورت تفاله جوشکاری در می آید و روی فلز مذاب را می پوشاند. جوش قوس الکتریکی غوطه ور نسبت به جوش الکتریکی با الکترود روکشدار دارای نفوذ بیشتر و همچنین سرعت جوشکاری بیشتر می باشد.
در این نوع جوشکاری، سطح جوشکاری شده صاف است و ترشحات جوشکاری تشکیل نمی گردد. لازم است گل جوش پس از انجام هر مرحله جوشکاری برداشته شود. پودر ذوب نشده نیز در جوشکاریهای بعدی قابل استفاده است. در روش تمام خودکار، دستگاه کنترل الکتریکی، پودر و سیم جوشکاری (الکترود) را از دو مجاری مجزا در حین حرکت در امتداد درز، تامین می کند.
بتن و فولاد دو نوع مصالحی هستند که امروزه بیشتر از سایر مصالح در ساختمان انواع بناها از قبیل ساختمان پلها،ساختمان سدها، ساختمان متروها،ساختمان فرودگاه ها و ساختمان بناهای مسکونی و اداری و غیره به کار برده می شوند.و شاید به جرأت می توان گفت که بدون این دو پیشرفت جوامع بشری به شکل کنونی میسر نبود.با توجه به اهدافی که از ساخت یک بنا دنبال می شود،بتن و فولاد به تنهایی و یا به صورت مکمل کار برد پیدا می کنند.
فولاد به لحاظ اینکه در شرایط به دقت کنترل شده ای تولید می شود و مشخصات و خواص آن از قبیل تعیین و با آزمایشات متعددی کنترل می شود،دارای کاربری آسانتر از بتن است. اما بتن در یک شرایط کاملا متفاوتی با توجه به پارامتر های مختلف از قبیل نوع سیمان،نوع مصالح و شرایط آب و هوایی تولید و استفاده می شود و عدم اطلاع کافی از خواص مواد تشکیل دهنده بتن و نحوه تولید و کاربرد آن می تواند ضایعات جبران ناپذیری را به دنبال داشته باشد.
با توجه به پیشرفت علم و تکنولوژی در قرن اخیر، علم شناخت انواع بتن و خواص آنها نیز توسعه قابل ملاحظه ای داشته است، به نحوی که امروزه انواع مختلف بتن با مصالح مختلف تولید و استفاده می شود و هر یک خواص و کاربری مخصوص به خود را داراست.هم اکنون انواع مختلفی از سیمانها که حاوی پوزولانها،خاکستر بادی،سرباره کوره های آهن گدازی،سولفورها،پلیمرها،الیافهای مختلف،و افزودنیهای متفاوتی هستند،تولید می شد.
ضمن اینکه تولید انواع بتن نیز با استفاده از حرارت،بخار،اتوکلاو،تخلیه هوا،فشار هیدرولیکی،ویبره و قالب انجام می گیرد.
بتن یک ماده ساختمان که از سیمان پرتلند است، به خوبی از مواد دیگر مثل (خاکستر بادی و سیمان دوباره) ساخته شده است. عموماً کلیة مواد یک سنگدانه درست عبارتند از: شن، سنگ آهک یا سنگ خارا، با اضافه کردن یک سنگدانه ریزمثل ماسه و آب و ماده های اضافی شیمیایی بتن ساخته می شود. کلمه بتن از کلمه لاتین concretius به معنی سخت شده یا سخت که یکی از این منظورها را دارد.
بتن بعد از مخلوط کردن با آب و بنا بر بتن ریزی یک فرایند شیمیایی ساخته شده به هیدراسیون جامد در می آید و سخت می شود. آب با سیمان واکنش نشان می دهد که مؤلفه ها با یکدیگر به طور نهایی ایجاد کردن یک مواد را می چسبانند. بتن استفاده می شود در کارهای نو سازی ساختمانهای وابسته به معماری، پی، ساختمانهای پارکینگ، دیوارها و همچنین برای محفظات دریچه ها هم استفاده می شود.
بتن بکار برده شده است بیشتر از مواد ساخته شده انسان سایر در سال 2006 در حدود 7 کیلومتر مکعب بتن هر سال از یک متر مکعب برای هر شخص روی زمین ساخته شده است. اتختیارات بتون یک میلیون (sus 35) مندهت به کار می گیرد بیشتر از دو ممیلیون نفر کارگر در ایالت متحده احتیاج دارد. بیشتر از 55000 مایل (89000 کیلومتر) در آمریکا شاهراه ها با این مواد سنگ فرش می شوند. جمهوری مردم چین هم اکنون 40% سیمان و بتن جهان را تولید و مصرف می کنند.
بتن اليافي در حقيقت نوعي كامپوزيت است كه با به كارگيري الياف تقويتكننده داخل مخلوط بتن، مقاومت كششي و فشاري آن، فوقالعاده افزايش مييابد. اين تركيب كامپوزيتي، يكپارچگي و پيوستگي مناسبي داشته و امكان استفاده از بتن به عنوان يك مادة شكلپذير جهت توليد سطوح مقاوم پرانحنا را فراهم ميآورد.
بتن اليافي از قابليت جذب انرژي بالايي نيز برخوردار است و تحت اثر بارهاي ضربهاي به راحتي از هم پاشيده نميشود. شاهد تاريخي اين فناوري، كاربرد كاهگل در بناي ساختمان است. در واقع بتن اليافي نوع پيشرفتة اين تكنولوژي ميباشد كه الياف طبيعي و مصنوعي جديد، جانشين كاه و سيمان جانشين گل به كار رفته در تركيب كاهگل شدهاند.
ترافیک هر روزه میلیونها ساعت از وقت ساکنان فعال شهرهای بزرگ را تلف میکند. علاوه بر آن، با افزایش خستگی و فشارهای عصبی، آستانه تحمل افراد را کاهش میدهد و به طور غیرمستقیم بر جامعه اثر میگذارد. در موارد اورژانس ممکن است سرنوشت مرگ و زندگی افراد زیادی را رقم بزند و در اجرای عملیاتی مانند اطفای حریق و یا حوادث مشابه با افزایش زمان امداد، میزان خسارتهای مالی و جانی را به شدت افزایش دهد (مهديزاده و دیگران، 1389).
ترافیک را مشتمل به سه جزء انسان، راه و وسیله نقلیه تعریف کردهاند. در سیستم مدیریت ترافیک، هدف تنها حرکت وسایل نقلیه نیست، بلکه بهینهسازی جریان با حداقل تأخیر زمان سفر است (حاجیحسینلو، بصارتبار و توتونچی، 1385).
تحقیق و بررسی در مورد مسائل و مشکلاتی که در رابطه با مسئله مهم حمل و نقل به واسطه عواملی نظیر نبود برنامهریزی و بهرهبرداری صحیح از سیستمهای ترافیکی به وجود میآیند. تراکم ترافیک موجود در شبکه معابر شهری و برون شهری، موجب اتلاف وقت و هزینههای زیاد و به هدر رفتن سرمایههای عظیم اجتماعی، اقتصادی و انسانی میشود (میررجایی نقل در يعقوبي و دیگران، 1391).
امروزه حمل و نقل و مسئله ترافیک از مهمترین مسائل روزمره زندگی مردم و مسئولان کشور است (علوی نقل در يعقوبي و دیگران، 1391). حمل و نقل روان، مؤثر و ایمن، یکی از زیرساختهای لازم برای توسعه صنایع، افزایش سطح رفاه و عرضه خدمات امدادی در هر کشور است. در شبکههای شلوغ ترافیکی یافتن بهترین مسیرها برای عرضه خدمات امدادی و اعزام اورژانس به ویژه در شرایط بحرانی اهمیت ویژهای دارد (جلالي و دیگران، 1392).
ریسک یا بحران، رویداد یا واقعهای ناگهانی است که با آسیبهای جانی و مادی گستردهای همراه بوده و نیازمند انجام اقدامات فوری است. این قبیل حوادث طبیعی که منجر به بروز وضعیت بحرانی در جامعه میشوند، حداقل به طور بالقوه و اغلب خطرناک، ویرانگر و کشنده هستند (فتوحي و كياني، 1393).
درخصوص ترافیک موجود در بازار باید گفت: خیابانهای بازار تهران به مثابه دالان هزار تویی است که به دلیل منطبق نبودن تعداد راههای تخلیه خروج با استانداردها و همچنین تنگ بودن عرض معابر، هر پیچ و خم آن خطر دسترسی نیروهای امدادی جهت کمکرسانی را سخت میکند؛ در این میان تراکم جمعیت موجود در بازار، تعداد چرخهای حمل بار، سد معبر از طرف برخی از فروشندگان و مغازهداران که اجناس را در مسیر تردد قرار دادهاند،
موجب کم شدن عرض معابر عمومی شده است که در هنگام آتشسوزی یا بحران این امر سبب جلوگیری از دستیابی سریع سازمان آتشنشانی در عرضه خدمات ایمنی به محل حادثه و نیز کندی حرکت در برنامه تخلیه اضطراری میشود و ممکن است آسیبهای جانی و مالی بسیاری را به همراه داشته باشد. علاوه بر موارد گفته شده نبود سیستم حمل و نقل مناسب و خیابانهای شلوغ و پرتردد و پُرترافیک در اطراف بازار مانع از عبور سریع و آسان ماشینهای امدادرسانی آتشنشانی به بازار میشود؛ بنابراین باتوجه به موارد گفته شده مشخص نیست، وضعیت سیستم ترافیک در خیانهای اطراف بازار تهران چگونه است و بر ریسک بحران و امدادرسانی در آن چه تأثیری خواهد گذاشت.
بناهای برونگرا بناهایی هستند که با فضای بیرونی خود، شامل عناصر شهری مثل گذر، مسیر و دیگر عوامل بیرونی در ارتباط مستقیم بوده و فضای داخلی آن نیز همین ارتباط را با فضای بیرونی دارند.
فناوری معماری یا فناوری ساختمان، استفاده از فناوری در طراحی ساختمانها است. این فناوری جزئی از معماری و مهندسی ساختمان است و گاهی اوقات به عنوان یک مجموعه متمایز یا زیرمجموعهای از معماری در نظر گرفته میشود. مواد و فناوریهای جدید باعث به وجود آمدن چالشهای طراحی و روشهای ساختوساز جدید در طول سیر تکاملی ساختمانسازی شدند؛ به ویژه از زمان ظهور صنعتی شدن در قرن نوزدهم. تکنولوژی معماری، با عناصر مختلف یک ساختمان و تعاملات آن در ارتباط است و با پیشرفت تکنولوژی ساختمانسازی نسبت نزدیکی دارد.
مجموعه مهندسی عمران یا رشته عمران یكی از رشتههای پر اهمیت و جذاب در مجموعه رشتههای آزمون سراسری است كه داوطلب در گروه آزمایشی علوم ریاضی و فنی میتواند آن را انتخاب كند. پیشرفت سریع جوامع و نیازهای روز افزون آنها به انجام طرحهای مختلف عمرانی از یك طرف و رشد و توسعه علوم مختلف از طرف دیگر، ایجاب مینماید تا با یك برنامه ریزی صحیح و همه جانبه و پرورش استعدادهای جوان و نیز استفاده بهینه از ابزار و امكانات موجود در جامعه ، گامی بلند در جهت ترقی و تعالی جامعه برداشته شود.