«آموزش و پرورش»
افت تحصیلی که امروزه موجب یکی از نگرانیهای مهم خانواده شده است پدیده افت تحصیلی می باشد که این پدیده علاوه بر زیانهای هنگفت اقتصادی و هزینه مجدد برای دانش آموز و دولت می باشد آثار سویی که بر سلامت روحی دانش آموز به جا می گذارد موجب نگرانی نامطلوبی برای خانواده ها می شود و نیاز به بررسی و ارزیابی می باشد در واقع کاهش عملکرد تحصیلی و درسی دانش آموزان از سطحی رضایت بخش به سطحی نامطلوب است و مقایسه و سنجش سطح عملکرد تحصیلی قبلی و فعلی دانش آموز بهترین شاخص افت تحصیلی می باشد.
به راستی در امتحان گرفتن از بچه ها چه هدفی را دنبال می کنیم؟ چه کسی را ارزیابی می کنیم؟ خودمان، دانش آموز، نظام آموزشی یا هر سه را؟ آیا به راستی آنچه در جریان یک آزمون کتبی دو ساعته، بالاترین امتیاز را می آورد، همان است که هدفهای آموزشی در مورد او بیشتر تحقق پیدا کرده است؟ آیا حقیقتا با این شیوه آنچه را که باید اندازه گیری کنیم، اندازه می گیریم؟ ما معلمان زمانی دانش آموز بوده ایم. در آن زمان خیلی خوب احسـاس می کردیم و باور داشتیم که بسیاری از ارزشهای خوب همان هایی هستند که قابل اندازه گیری نیستند، ولی امروز آن باور را فراموش کرده ایم. واژه ارزشیابی به معنای یافتن ارزشهاست.
3) نقش ورزش در شخصیت اجتماعی دانش آموزان
پدیده تکامل تدریجی و پیوسته انسان یکی از زیباترین مظاهر تجلی تعالی است. در این مسیر تکاملی، جسم و جان انسان دستخوش فراز و نشیبهای بسیار قرار می گیرد. دوران کودکی به آرامی و دوران نوجوانی، پر تحرک و پر خروش طی می شود. در هر دوره، قابلیتها و محدودیتهای خاصی نهفته و نیازها و خواسته های هر دوره متفاوت از سایر دوران است. آگاهی از مراحل رشد و تکامل انسان به ما کمک می کند تا این دوران را بهتر بشناسیم و بدانیم که چگونه می توانیم به این فرآیند تکاملی کمک کنیم و یا حداقل مانعی برای آن ایجاد نکنیم.
پرداختن به آموزش بزرگسالان یک ضرورت سیاسی، اجتماعی و اقتصادی است که کشورهای مختلف با توجه به شرایط خودشان نسبت به تدارک آن برای افراد جامعه اقدام می کنند. توجه به آموزش بزرگسالان بعد از دهه ۱۹۵۰ و به دنبال شروع برنامه های رشد و توسعه در کشورها، سرعت و شدت بیشتری یافت و اهمیت این نوع آموزش که با پرداختن به رفع نقایص آموزشی و تربیتی افراد جامعه همراه بود بیشتر از پیش روشن شد.
مانند مطالعه کتاب و طبیعت. واژه مطالعه، یک واژه عربی است و ریشه آن «طَلع» به معنی برآمدن و نمایان شدن است. مثلاً وقتی می گویند: طلع علی الامر یعنی بر آن چیز آگاه شد. بنابراین مطالعه یک فعالیت مفید برای درک کردن و اطلاع یافتن از چیزی است. خواه از طریق خواندن نوشته باشد یا از طریق دیدن منظره، حالت یا حادثه ای، زیرا در تمام این موارد انسان از مطالب و مسائلی آگاهی می یابد و چیزهایی را می فهمد، این معنای عام مطالعه است ولی در اصطلاح خاص؛ مطالعه معنایی دیگر دارد که منظور ما می باشد.
6) عوامل، راه ها و موانع پیشرفت
ما می پذیریم که همه انسانها نیاز به موفقیت و پیشرفت دارند. آیا همه ما از این عبارت منظور واحدی داریم؟ احساس ما این است که موفقیت نباید سریع و آسان و در تمام موارد بدست آید. موفقیت به معنای غلبه بر یک مانع است، که می تواند شامل احتمال عدم موفقیت و پیشرفت در ذهن خود ما نیز باشد. موفقیت «من نمی توانم» را به «من می توانم و من انجام دادم» تبدیل می کند.
7) بررسی تاثیر برنامه هفتگی استاندارد بر تعمیق فرآیند یاددهی یادگیری
برنامههای درسی راهنمایی است برای تهیه و تولید محتوای آموزشی و اجرای آن در مدرسه ها و کلاسهای درس. شالکة اصلی هر برنامة درسی شامل چهار مؤلفة ساختار، سازمان بندی، تعادل و اجرا در محیط واقعی آموزشی است. کتاب درسی و سایر مواد آموزشی و کمک آموزشی، ابزارهای اجرای برنامه هستند که به همراه راهنمای آموزش، در اختیار مجریان برنـــامه های درسی قرار می گیرند.
8) طرح توصیفی و تاثیر آن در آموزش و پرورش
ما نیازمند سیستم هایی از سنجش و ارزشهابی هستیم که هر دانش آموز با دیده حرمت نگاه کند، موهبت های طبیعی و انسانی او را بسیار بیشتر از آزمون های سنتی نشان دهد، باز خورد مثبت و تکالیفی رشد دهنده به او ارائه کند و باور داشته باشد که هر دانش آموز قابلیت رشد و پیشرفت مدام را دارد.
واژه ارزشیابی به معنای یافتن ارزش هاست. یافتن آن چه نه در زمان محدود، بلکه در فرایند آموزش و تلاش برای یاد گیری و آموختن حاصل می شود.
9) چگونه توانستم ضعف درسی دانش آموزان را بهبود بخشم؟
بارها در کلاس خود مشاهده می کردم که تعدادی از دانش آموزانم نسبت به بقیه دچار عقب ماندگی درسی هستند و ارزشیابی های آن ها در سطح بسیار پائین و نیاز به تلاش بیشتر هستند و در بسیاری از مواقع می دیدم و …
همه آن هایی که به مدرسه می روند به یک میزان توفیق پیشرفت ندارند و همه ی آنان که در سایه لطف و عنایت والدین قرار می گیرند به یک درجه رشد نمی کنند.
برای عداه ای مسئله افت تحصیلی پیش می آید که علت آن خواه موجه و غیر موجه برای والدین و مربیان مشکل آفرین است و طبیعی است که باید در این مورد تدابیر خاصی اندیشید و مشکل برطرف شود.
در دنیای اطراف ما، مسائل زیادی وجود دارند که می توان آنها را به صورت نموداری از یک مجموعه نقاط و خطوطی که برخی از این نقاط را به یکدیگر وصل می کنند، توصیف کرد. به عنوان مثال، برای نشان دادن یک شبکه ارتباطی می توان از نموداری استفاده کرد که در آن، نقاط نمایانگر مرکز ارتباطی و خطوط، نشان دهنده پیوندهای ارتباطی بین مراکز باشد. تعبیر ریاضی این گونه مسائل به مفهوم گراف منتهی می شود. نظریه گراف یکی از مهمترین و پرکاربردترین شاخه های ریاضیات مدرن است و ریاضیدانان بسیاری سعی در گسترش این شاخه از علم ریاضی داشته اند.
11) چگونه می توانیم بهداشت دهان و دندان را در بین دانش آموزان نهادینه کنیم؟
باید بدانی که دندان ها جزو استخوان هایی هستند که هرچه از عصب نرم محز بر آن ها وارد آید حس می کنند. هرگاه به درد آمده، احساس تپش و پریدگی و گاهی خارش و غلغلک می کند. دندان نعمت بزرگ الهی است که اغلب انسان ها در دوران کودکی و جوانی قدر آن را نمی دانند و اهمیتی به داشتن دندان های سالم و دائمی خود نمی دهند. در کهنسالی قدر آن را می داند که خیلی دیر است پس بیایید تا دندان های سالم و دائمی خود را داریم ارزش آن را بدانیم و در نگهداری و حفظ آن کوشا باشیم و آگاهی های لازم را در این مورد کسب کنیم.
12) نکاتی در مورد آموزش زبان عربی
هدف از آمدن قرآن و هدف از بعثت رسول اکرم (ص) و به عبارت دیگر هدف از آمدن همه ی پیامبران وهمه ی کتابهای آسمانی همانا آموزش و پرورش است.
پیغمبر با معجزه و قرآن برای آموزش و پرورش آمده است. یعنی بعثت، هدف قرآن یکی تهذیب نفس (تربیت) و بالا بردن سطح معلومات (تعلیم) انسان است در لسان قرآن بجای آموزش و پروش،پرورش و آموزش آمده است، و از اینجا نقش معلم در جامعه معلوم می شود قرآن می گوید معلم اگر بتواند آلوده ای را پاک کند، منحرفی را به راه بیاورد و یک مسلمان متعهد تحویل جامعه بدهد مانند این است که جهان را زنده کرده است این درجه معلم است.
سالها قبل به عشق فهم و درک مفاهیم والای قرآن وسنت و عشق به کار و آموزش فرزندان این مرز و بوم به رشته آموزشی زبان عربی و قرآن پیوستم و بعدها متوجه این نکته شدم که این آموزش ها صرفاً برای دستیابی به عمق اسرار رموز قرآن و احادیث در درجه اول صورت می گیرد و قطعاًٌ برای نیل به این منظور مفید خواهد بود.
13) پرخاشگری کودکان بر اثر بازی های رایانه ای
چون بازي هاي خشونت آميز معمولاً با هيجان هاي منفي توأم هستند و تجربه اين قبيل هيجان ها به ويژه به صورت طولاني مدت قادرند تغييرات فيزيولوژيكي منحصر به فردي را موجب شوند پس اين بازي ها نه تنها مي توانند ميزان هيجاني بودن معمول بازي كنندگان را بيشتر كنند بلكه قادرند در آينده نيز ترجيح كودكان را به نفع خود بيش از پيش تغيير دهند زيرا بازي فرايند با برنامه هاي خشونت آميز ميل به خشونت، برانگيختگي هاي هيجاني، احساس خصومت نسبت به ديگران و همچنين ارتكاب به خشونت را در موقعيت هاي واقعي زندگي به طور معنادار افزايش مي دهد.
امروزه براي شفاف كردن امر آموزش، متنوع کردن وسایل فرآيند تدريس و روشن كردن مطالب درسي، استفاده از وسايل كمكآموزشي توسط معلمان امري اجتنابناپذير است. دانشآموزان با استفاده از وسايل كمكآموزشي به فرآيند يادگيري و تدريس عينيت ميبخشند و به آساني به در جريان تدريس به فراگيري آموختههاي جديد ميپردازند. وسايل كمكآموزشي زمينه لازم را براي يادگيري در دانشآموزان به طور گسترده ميآورند و دانشآموزان خود را در فرآيند تدريس و ياددهی به حساب ميآورند.
15) چگونه توانستم خشم دانش آموزم را کنترل کنم؟
برای گردآوری اطلاعات روش های متعددی وجود دارد با توجه به موضوع پژوهش به نظر می رسد که ما مجبوریم از چند روش ترکیبی برای جمع آوری اطلاعات استفاده کنیم، در این پژوهش روش های مشاهده، مشاهده مشارکتی و مصاحبه را انتخاب نمودم.
برای کاهش حسادت، شرکت دادن فرد در گروه و احساس مسؤلیت فرد نسبت به گروه ایجاد می گردد و از والدین فرد خواسته می شود که بین فرزندان تبعیض قائل نشوند و رفتارشان نسبت به فرد ملایم گردد. برای پرخاشگری و لجبازی از والدین زهرا خواسته می شود که بین فرزندان تبعیض نشود و با فرزندان خود با مهربانی رفتار کنند و ویژگی های مثبت فرزند خود را با تشویق تقویت کنند تا فرزند دچار کمبود محبت نگردد. به نظر می رسد یکی از علت های اساسی پرخاشگری و لج بازی، تبعیض و کمبود محبت است و به فرزند خود برچسب های مثبت بزنند تا کودک باور کند که واقعاً دارای ویژگی های مثبت است.
16) ارائه الگوها و ارزشیابی نوین در درس انشا
در این پژوهش، دبیر ادبیات فارسی به ارائه الگوها و روشهای نوین تدریس درس نگارش مقطع راهنمایی پرداخته است و در پی رفع علت بی علاقه بودن دانش آموزان به درس انشاء و نداشتن مهارتهای لازم برای خواندن و نوشتن بر آمده است و راهکارهای قابل اجرایی را برای رفع این مشکلات ارائه نموده اند از جمله:
معلمی شغل نیست هنر است و معلم باید هنرش را با علم و تجربه ترکیب نموده و سپس به مردم ارائه کند.
معلم باید هر روز نسبت به روز قبل، معلومات و تجارب خود را بیشتر نموده و در اختیار دیگران قرار دهد و از تجارب دیگران استفاده کند تا بتواند دانش آموزانش را از نور علم و دانش و معرفت بهره مند ساخته و هدایت گر جوانان ایران زمین و جامعه ی فردا باشد.
برای دستیابی و استفاده از تجارب تنها سن و سال مطرح نیست بلکه از طریق دیدن و شنیدن و مطالعه نیز می توان به این هدف رسید. دست کم گرفتن معلم و صرفاً توجه به جنبه های شغلی، اداری، قانونی و حقوقی صرفاً موجب رفع تکلیف برای معلم شده و نشستن سر کلاس را برای دانش آموز طاقت فرسا و دیر گذر کرده و انگیزه ی او را برای کار و تلاش بیشتر و کسب مدارج علمی بالاتر ناتوان جلوه خواهد داد.
18) اختلالات املایی و راهکارهای آن
سه نوع مشکل وجود دارد که ممکن است سبب غیر قابل درک شدن نوشتن کودک شود. اول، مشکل املایی ویژه، که املای بعضی کلمات آن قدر معیوب است که تشخیصش دشوار است. دوم، مشکل نوشتن ویژه، که خط آن قدر بد است که قابل خواندن نیست و سوم، اختلال زبان، که زبان به کار برده شده توسط کودک ممکن است آن قدر مملو از خطا باشد که قابل فهم نباشد.
19) یادگیری از راه بازی و سرگرمی
بازي يك امر طبيعي و همانند نفس كشيدن براي كودك ضرورت دارد. در سال هاي بيش از دبستان بزرگترين سرگرمي و مشغلة كودك بازي است. بعد از آن تدريجاً رو به نقصان مي رود و كارهاي اساسي تر جاي آن را مي گيرد. كودك براي بازي كردن دليل ندارد اما به هر حال نمي تواند بازي نكند. كودك يك موجود زنده است و هر موجود زنده اي بايد فعال باشد، بازي هم براي كودك يكم نوع فعاليت و كار مي باشد، بازي نكردن كودك علامت بيماري و ناتواني اوست. اسلام نيز به نياز طبيعي كودك توجه داشته دستور مي دهد او را آزاد بگذاريد تا بازي كند.
تجربه چندین ساله اینجانب در تدریس درس ریاضی در سطوح مختلف متاسفانه من را به این مطلب نزدیک کرد که اکثر دانش آموزان و حتی دانشجویان دوره لیسانس با وجود فرا گرفتن فرمولها و روابط ریاضی قادر به حل مسائل و بکار بردن روابط فرا گرفته در حل مسائل کاربردی نمی باشد، لذا بر آن شدم که تحقیقی هر چند مختصر ولی تا اندازه ای دقیق پیرامون این موضوع انجام داده، و دلایل عدم درست فرا گرفتن درس شیرین ریاضی را تجزیه وتحلیل نمایم.
21) اضطراب در دانش آموزان دبستان
يكي از شايع ترين مشكلات عاطفي و هيجاني كه دانش آموزان نوجوان با آن مواجه اند. اضطراب است اضطراب حاصل خطاهاي شناختي و باورهاي غير منطقي است دانش آموزان مضطرب بيشتر در انتظار شكست هستند تا موفقيت. اين گونه افراد خود را عامل شكست ميدانند اين نوع خطاهاي فكري آسیب پذيري و اضطراب را افزايش مي دهد و انگيزه هاي مربوط به تحصيل را تحت تا ثيرقرار می دهد.
22) عوامل موثر بر مدرک گرایی دانشجویان
گفته می شود مهمترین قشری که در سرنوشت جامعه نقش مهمی را ایفا می کند قشر جوان است و طبعا بخشی از این قشر که شاید مهمترین وظیفه را در این مهم ایفا می کند دانشجو است دانشجو به سبب سالها پرورش در یک محیط علمی و فرهنگی و مراودت با فرهیختگان جــامعه می تواند در آینده سکان هدایت بخش عظیمی از جامعه را در دست بگیرد و در بستر اجتماع نقش مهمی را ایفا کند. از آنجا که این قشر، بخش عظیم و قابل توجهی از جمعیت جوان کشور ما را در بر می گیرد نمی توان از کنار مسائل و مشکلاتی که گریبانگیر او است.
23) مسائل روانشناختی چند فرهنگی در مدارس
بسیاری از فلاسفه و دانشمندان علوم اجتماعی بر این باورند که وجه تمایز اساسی انسان و حیوان امکان دستیابی به فرهنگ است و فرهنگ که ارزشهای پذیرفته شده و به کار بسته شده است درجلوههایی مانند دین، علم، هنر، عرفان، اخلاق و فلسفه نمایان شده در حوزههای گوناگون فردی و اجتماعی واقعیت مییابد. در واقع آدمیزاد راه دور و درازی برای رسیدن به مقام انسانی وارسته شدن به گوهر انسانی در پیش دارد.
24) افت تحصیلی در دانش آموزان ابتدایی
افت تحصيلي يکي از موضوعاتي است که شايد همه دانش آموزان در طول سالهاي تحصيل خود با آن دست و پنجه نرم کرده باشند پیشرفت درسی دانش آموزان، چرا دانش آموز علاقه ای به درس ندارد،چگونه دانش آموزان را به درس علاقمند کینم،مقاله در مورد افت تحصیلی،نقش بازیهای آموزشی در رغبت به درس،چه عواملی بر افت تحصیلی موثرند گاهي اوقات افت تحصيلي از عوامل دروني نشات مي گيرد و گاهي نيز عوامل محيطي دارد.
25) علاقمند کردن دانش آموزان ابتدایی به درس ریاضی
مفاهیم ریاضی، یکی از اثربخش ترین و کارآمد ترین مواد درسی میباشد. به طوری که مبینی(۱۳۸۰) به نقل از ریچارد کورانت، در این زمینه میگوید: «ریاضیات یکی از عالی ترین تراوشهای اندیشه ی آدمی است که منعکس کنندهی ارادهی انسان و نشان دهندهی سیر عقل و برهان و همچنین بیان کنندهی میزان علاقهی بشر به کمال و زیبایی است.» نقش بنیادی علم ریاضی در پیشبرد سایر علوم و فنون نیز مورد پذیرش همگان است، به طوری که نرسیدن به هدفهای آموزشی در زمینهی ریاضی موجب ضعف ، ناتوانی و دست نیافتن به اهداف مربوط به پیشرفت علوم و فنون دیگر خواهد بود( مبینی،۱۳۸۰،ص۱۵).
26) علاقمند کردن دانش آموزان ابتدایی به درس املا
مقطع ابتدايي زير بناي مقاطع ديگر تحصيلي مي باشد و در مقطع ابتدايي نيز پايه اول اساس پايه هاي ديگر مي باشد و هر چقدر دانش آموزان در اين پايه بهتر آموزش ببينند در پايه هاي ديگر راحت تر هستند و بالعكس ؛ در پايه اول دو درس رياضي و فارسي (قرائت فارسي و املاي فارسي) كليدي هستند و بيشترين ساعات به اين دو درس اختصاص مي يابد و از بين دو درس ذكر شده درس فارسي از اهميت دو چنداني برخوردار مي باشد. طوري كه بدون يادگيري درس فارسي , يادگيري دروس ديگر تقريباً غير ممكن مي باشد.
27) تاثیر سطح تحصیل معلمان در استفاده از وسایل کمک آموزشی
یکی از مهمترین اهداف آموزش و پرورش در هر جامعه ای شناخت و شکوفایی استعدادهای بالقوه دانش آموزان می باشد و این هدف اساساً در سالهای اولیه ورود به مدرسه تحقق می یابد.
28) تاثیر اعتیاد بر دانش آموزان
تلاش و مبارزه ملي و جهاني از طرف سازمانها و نهادهاي دولتي و مردمي در جهت مبارزه با مواد مخدر كاهش تقاضا و پيشگيري و درمان، هر روزه ابعاد تازهتري پيدا ميكند مقالات هشدار دهنده و مناسبي نيز در اين مورد به چشم ميخورد و كتب مختلفي در اين زمينه تأليف شده است. مراكز ترك اعتياد هم با تبليغات زياد هر روز مشتريان جديدي را براي ترك فوري اعتياد (!) پذيرا ميشوند و غيره… اما آيا با اين همه تلاش و مبارزه توفيقي در مبارزه با توليد، عرضه يا درمان و كاهش تقاضا، به دست آمده است؟
مهارت در خواندن یکی از مهمترین نیازهای یادگیری دانش آموزان در زندگی امروز است. توانایی درک مطلب، تفسیر و استنتاج از متون درسی و غیر درسی، دانش آموزان را با افکار و اطلاعات جدیدی آشکار می سازد تا راه بهتر اندیشیدن و بهتر زیستن را بیاموزند.
30) بررسی رابطه مطالعه کتابهای غیر درسی بر بهداشت روانی دانش آموزان پایه پنجم دبستان
هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه مطالعه کتابهای غیر درسی بر بهداشت روانی دانش آموزان دختر پایه پنجم دبستان، نوع پژوهش از نظر کاربردی، از نظر اندازه گیری تعداد کتاب کمی گسسته و بهداشت روانی کمی پیوسته، از نظر دستکاری متغیرها، فعال و از نظر کنترل متغیرها غیر آزمایشی ـ همبستگی است.
31) نقش برنامه ریزی آموزشی در علوم تربیتی
کیت ویلسون (۲۰۱۲) در پژوهشی تحت عنوان آموزش و تعلیم و تربیت چند فرهنگی به این نتیجه دست یافت که آموزش چند فرهنگی میتواند به حذف پیشداوری، نژادپرستی و تعصب و ترس و جهل و عدم مالکیت در مدرسه میانجامد و پتانسیل بالقوهای برای هماهنگی همه نژادها را فراهم آورد.
املا در لغت به معني پر كردن،بر سر جمع گفتن و تقرير مطلب كردن است.اصالتاً يك كلمه ي عربي است كه از واژه ي امالي گرفته شده است.امالي وظيفه ي مكتوب كردن گفته ي صاحب نظر را داشته است.ديكته واژه اي است لاتين،مشتق از ديكتاتورواو كسي است كه بر سر ديگران ديكته ميكند.در زبان فارسي در ساليان گذشته واژه اي معادل املا يا ديكته نداشته ايم
33) چگونه توانستم ضعف دانش آموزان پنجم ابتدایی در درس املا را برطرف کنم؟
مقطع ابتدایی زیر بنای مقاطع دیگر تحصیلی می باشد و در مقطع ابتدایی نیز پایه اول اساس پایه های دیگر می باشد و هر چقدر دانش آموزان در این پایه بهتر آموزش ببینند در پایه های دیگر راحت تر هستند و بالعکس؛ در پایه اول دو درس ریاضی و فارسی (قرائت فارسی و املای فارسی) کلیدی هستند و بیشترین ساعات به این دو درس اختصاص می یابد و از بین دو درس ذکر شده درس فارسی از اهمیت دو چندانی برخوردار می باشد. طوری که بدون یادگیری درس فارسی، یادگیری دروس دیگر تقریباً غیر ممکن می باشد.
34) بررسی رابطه سلامت روان دانش آموزان دختر افغان با دانش آموزان دختر ایرانی
حق تعليم و تربيت يكي از مهمترين حقوق اساسي هر انساني است و فراهم آوردن امكانات آموزش و پرورش همگاني براي شكوفايي ابعاد معنوي و مادي انسانها و تأمين حقوق همه انسانهاي يك جامعه ضروري است. علاوه بر اين با امكانات آموزش و پرورش عمومي و مطلوب مي توان منابع انساني جامعه را توسعه و تكامل بخشيد، سلامت و بهداشت افراد جامعه را تأمين نموده، فرهنگ جامعه را غني ساخت، ثبات سياسي و همبستگي اجتماعي را فراهم آورد و نيروي انساني مورد نياز رشد اقتصادي را پرورش داد.
35) رابطه شوخ طبعی با سلامت روان دانشجویان رشته روانشناسی
با توجه به توسعه زندگی ماشینی و بالا رفتن فشار روانی بر افراد و توجه به مشکلات و مسائل در زندگی، خندیدن و شاد بودن کمی دشوار است اما باید توجه کرد که مهارت خندیدن به عنوان مهارتهای مقابله است که اگر افراد به آن مجهز شوند
آرايه هاي ادبي (صنايع بديعي) اين “صنايع بديعي”، عنواني قديمي است براي بخشي از هنرمنديهاي شاعران كه خارج از قلمرو وزن و قافيه بوده و به عنوان آرايشهايي براي كلام به كار مي رفته است.
37) تکنولوژی آموزشی و نقش آن در یادگیری
هدف اصلي اين تحقيق پاسخ به اين پرسش است كه چرا درنظام آموزشي ما از وسايل كمك آموزشي در حد وسيعي استفاده نميشود، در حاليكه نتايج تحقيقات متعدد روانشناسان و محققين آموزش و پرورش ثابتنمودهاست كه اين وسايل در تسريع و تسهيل فرآيند تدريس و يادگيري نقش موثري ايفا ميكنند. محقق با در نظرگرفتن سه عامل اصلي نگرش معلمان نسبت به وسايل كمك آموزشي…
38) استفاده از روش های بازی درمانی جهت بهبود مهارت های ارتباطی کودکان پایه چهارم
بيش از دو درصد جمعيت هر جامعه ای را كودكان و افراد كم توان ذهنی تشكيل مي دهند. كم تواني ذهني بيانكننده محدوديتهاي اساسي در كاركرد كنوني فرد است. بدون شك ميان بروز قابليتهاي فردي و شرايط محيطي، ارتباط تنگاتنگي وجود دارد. محیطهای مناسب و مساعد، موجب رشد و تحول فرد می شوند و کیفیت زندگي را بهبود می بخشند. ا