«مقالات مدیریت»
تعریف ریسک: برای درک طبیعت ریسک، ابتدا باید از تعریف آن آغاز کرد. اگرچه تفاوتهای فراوانی در چگونگی تعریف ریسک وجود دارد، ولی تعریفی که در ادامه ارائه میشود، بهطور مختصر ماهیت آن را نشان میدهد: ریسک یعنی احتمال متحمل شدن زیان (DOROFEE-96). این تعریف شامل دو جنبه اصلی از ریسک است:
امروز بعضی مدیریت را تنها سابقه، تخصص و موفقیت را داشتن امکانات و نیروها و اطاعت مردم را از طریق تهدید تا تطمیع می دانند.
اما سیره پیامبر در مدیریت، اخلاق، نرمی، دوری ازدرشت خوئی، مداحی و تکلف و امتیاز خواهی بود. پیامبر عزیز با اینکه با برده می نشست، گوسفند می دوشید، با فقـــرا هم غذا می شد، بر الاغ سوار می شد و همین که سخن می گفت چنان جذب عظمت او می شدند که سرهای آنها تکان نمی خورد، گویا روی سرهایشان پرنده ای نشسته که اگر تکان بخورند این پرنده می پرد.
مدیریت کلاس درس هسته اصلی مدیریت آموزشی محسوب می گردد و این به خاطر آن است که معلم نقش اصلی و اساسی را در اداره کلاس درس به عهده دارد، بعبارت دیگر کار و نقش معلم به وجود آوردن و یــــا تسهیل شرایط یــــاددهی ـ یادگیری است که برای تسهیل شرایط بایستی از مجموعه امکانات مادی و انسانی کلاس ترکیبی مناسب را حاصل نماید در این راستا اعمال شیوه های رهبری برای مدیریت کلاس درس متناسب با شرایط و سطح دانش آموزان در تقویت یادگیری و استفاده بهینه امکانات و وقت کارساز خواهد بود،
بر این اساس و با توجه به اهمیت رهبری در اداره کلاس درس که مفهوم رهبری آموزش و مدیریت کلاس درس تبیین و کاربرد الگوی نوین تدریسدر مدیریت کلاس درس در سطوح مختلف تحصیلی متناسب با وضعیت و شرایط جسمی و روانی فراگیران تحلیل گردد تا کارهای رهبری شرایط مطلوب تری را برای یاددهی و یادگیری فراهم نمایند.
یکی از کارکردهای پیچیده و نهان آموزش و پرورش مبحث انگیزش است. گرچه اطلاعات ما که درباره انگیزش داریم اصولاً توصیفی است. ولی از روی کارکردها و رفتارهای بعد از یادگیری ما پی به انگیزش در افراد برده ایم.
انگیزش مبحث بسیار وسیعی است که حوزه های علایق، کنجکاوی، سائق ها، نیازها، رغبت ها و حتی حیطه عاطفی را در بر می گیرد. اصولاً آن چه مهم است، این است که وجود داشته اند شرایط مساوی در آموزش و آموخته های عده ای کمتر از عده ای دیگر بوده است. آنچه مسلم است این وجود انگیزه ای متفاوت بوده که باعث شده حرکت بسوی دستیابی به هدف ها سریع تر بشود.
در فرصت های یادگیری بعد از عوامل محیطی و وراثت مهم ترین دلیل تفاوت در عملکرد یادگیری به عامل انگیزش (حالت کلی) و انگیزه (نیروی اختصاصی) مربوط می شود. انگیزش به این خاطر جزء مباحث مدیریت، روانشناسی تربیتی – روانشناسی اجتماعی و … آورده شده که قابلیت دارد تا با فراهم کردن عوامل انگیزشی میزان یادگیری را افزایش یابد در صورتی عوامل وراثت را نمی توان افزایش داد یا شرایط محیط تا حدودی امکان بهبودی دارد و بیشتر از آن مقدور نمی باشد. ولی با افزایش انگیزش می توان سطوح نیازهای مزلو را پشت سر گذاشت و به خود شکوفایی رسید.
نظریه مزلو که از بنیادی ترین نظریه های انگیزش است اشاره می کند به نیازهای که طبق هرم از پایین به بالا از نیازهای فیزیولوژیکی- احساس امنیت- تعلق خاطر- محبت- احترام به نفس و خود شکوفایی است و می گوید این جدول سلسله مراتب الگویی نوعی است و در اکثر انسان ها عمومیت دارد.
به عنوان مثال دانش آموزانی که به دلیل اقتصادی یا فرهنگی از گرسنگی و سوء تغذیه رنج می برند در فعالیت های کلاسی و عملکردهای یادگیری به طور محسوسی دارای عملکرد پایین تر هستند یا تحقیقات نشان می دهد که کودکانی که در خانواده با پدر مشکل دارند با معلم خود مشکل پیدا می کنند، و دانش آموزانی که مورد تایید اعضای گروه قرار نمی گیرند نمی توانند خلاقیت های خود را به نحو احسن بروز دهند.
ضرورت توجه به انگیزش از آن جا آغاز ناشی می شود که رابطه ای وثیق با اداره و تفکر مستقل داشته و از سوی دیگر با ذات، منش و شخصیت افراد مربوط بوده و مساله انتزاعی می باشد.
آمار رشته وسیعی از ریاضی است که راههای جمع آوری، خلاصه سازی و نتیجه گیری از دادهها را مطالعه میکند. این علم برای طیف وسیعی از علوم دانشگاهی از فیزیک و علوم اجتماعی گرفته تا انسانشناسی و همچنین تجارت، حکومت داری و صنعت کاربرد دارد.
موضوع دانش مدیریت و بخصوص بحث هدایت و رهبری موضوعی است که همراه با زندگی اجتماعی انسان و حتی قبل از آن مطرح بوده است و نقشی که رهبران و مدیران در تغییر و تحولات تاریخی، پیروزیها و شکستها، هدایتها و گمراهی ها، سازندگیها و ویرانگریها و بالاخره رشد و تکامل جامعه انسانی داشته اند، همواره نقشی بسیار مهم و اساسی بوده است بطوریکه برخی از آنها تنها عامل تعیین کننده و در همه این تغییر و تحولات می دانند و برخی دیگر آن را کلید پیشرفت جوامع و سازمانها در قرن اخیر معرفی می نمایند. تا اواخر قرن نوزدهم میلادی، دانش مدیریت نیز مانند بسیاری از علوم دیگر در قلمرو فلسفه قرار داشت.
پس از انقلاب صنعتی در غرب و از اواخر قرن نوزدهم دانش مدیریت نیز همچون علوم پزشکی، مهندسی، فلسفه و غیره جای خود را در دانشگاه های معتبر باز کرد و بتدریج در ردیف سایر علوم دانشگاهی قرار گرفت. رهبری و مدیریت می تواند از محدوده یک انسان شروع شود و تا تمامی جهان گسترش یابد. بین این دو سطح نیز سطوح مختلفی می تواند مطرح شود و تقسیم بندیهای متنوعی صورت پذیرد که افراد، گروه ها و سازمانها، کشورها و جهان، چهار سطح از این تقسیم بندی است.
7) مدیریت دانش و پژوهش حفاظت هواپیمایی
۱-۱ استاندارد ها و توصیه های اجرائي این کتاب باید به تمامی طبقه بندی های عملیاتی هواپیماها بجز در شرایط خاص که مشخصاً یک نوع عملیات، مورد نظر است، تعمیم یابد.
۱-۲ کشورهای عضو باید مقرراتی را تهیه و اطمینان حاصل نمایند که:
الف) زمان مورد نیاز برای اجرای کنترل های مرزی در مورد اشخاص و هواپیما و ترخیص و ارائه مجوز به کالاها به حداقل برسد.
ب) گرفتاری های موجود در انجام امور الزامات کنترلی به حداقل برسد؛
ج) تبادل اطلاعات بین کشورهای عضو، شرکت هاي هواپیمائي و فرودگاه به بیشترین حد ممکن تقویت و گسترش داده شود؛
د) حد قابل قبول از امنیت و مطابقت با قوانین، تأمین شده باشد
رشته مدیریت آموزشی یکی از حوزههای مطالعاتی دانش مدیریت است. علم مدیریت آموزشی؛ مجموعهای منسجم از دانش حاصل از کاربرد روش علمی به منظور توصیف خصوصیات و تبیین عناصر سازمانی و روابط فی مابین آنها در سازمانهای آموزشی است. در این تعریف، عناصر سازمانی؛ متشکل از چهار سیستم بنیادی میباشند:
منظور همۀ علوم عبارت از فهمیدن دنیایی است که ما در آن زندگی و کار می کنیم. دانشمندان آنچه را که می بینند شرح داده، انتظام آنها را کشف کرده، و تئوریها را صورت بندی می کنند علم سازمانی به تشریح و توضیح انتظام رفتار افراد و گروهها در داخل سازمان ها مبادرت می ورزد. دانشمندان سازمانی در جستجوی اصولی اساسی هستند که ما بتازگی در مدیریت آموزشی شروع کرده ایم.
بعضی از محققان علم را به عنوان مجموعه ای اصول ایستا و مرتبط به هم در نظر می گیرند که جهانی را که ما، در آن زندگی می کنیم توضیح می دهد. ما علم را به عنوان فراگرد پویای توسعۀ مجموعه ای از اصول مرتبط بهم ـ از طریق آزمایش و مشاهده- که آن هم به نوبۀ خود موجب آزمایش و مشاهدۀ بیشتری می شود در نظر می گیریم. در این دید، هدف اساسی علم پیدا کردن توضیح کلی است که «تئوری» نام دارد. تئوری دارای نقش مرکزی در علم است.
هتل مکانى است براى اقامت تا در آن از مسافر پذیرایى شود. حال اگر امکان پذیرایى در هتل کاهش یابد، هتل آپارتمان شکل می گیرد. در هتل آپارتمان ها وسایل آشپزى وجود دارد و نیازى به رستوران احساس نمى شود. اقامت در هتل آپارتمان بسیار شبیه به اجاره آپارتمان است با این تفاوت که قرارداد اجاره ای وجود ندارد و مسافر هر وقت بخواهد می تواند با هتل تسویه حساب نموده و آنجا را ترک نماید.
پیمان مدیریت به معنای عهد بستن و عهد کردن شرط وقرارداد قول وقرار برای انجام کاری میباشد بخش هایی که در هتل میتواند به پیمان مدیریت سپرده شود به شرطی که شرایط خاصی در متن قرار داد لحاظ شود که بسیار مهم میباشد مثلا باغبانی و نظافت محل – نگهداری اسانسور – جمع اوری زباله – تاکسی سرویس (با شرایط خاص) – بخشی از مهندسی هتل مثل نجاری و اهنگری و لوله کشی و بنایی و…
– هیچ وقت نباید کافی شاپ ویا رستوران به اجاره واگذار شود چون افراد نااشنا به صنعت هتلداری نمیدانند در چارت سازمان هتل یکی از پستهای کلیدی مدیر رستوران یا مدیر تشریفات است که این بخش مهم را عهده دار است که با برنامه دهی وبرنامه ریزی وسیاستهای مدیر هتل زیر نظر او انجام وظیفه میکند و انهایی که از نااگاهی چنین تصمیم غلطی را گرفته اند یا میگیرند بالاترین صدمه را به این سرمایه عظیم میزنند و فاصله زیادی با دانش صتعت هتلداری و کترینگ دارند
بوفه صبحانه نهار یا شام برای جشنها و میهمانیها به مناسبتهای مختلف که از طرف میزبان برای میهمانان چیده می شود. طی قراردادی از قبل میزبان که با هتل می بنددکه در این قرارداد تعداد میهمانان و ساعت صرف غذا و نوع انواع غذاو نوع دسر و نوشابه ومبلغ قرار داد مشخص است و چنانچه تعداد میهمانان کمنر از قرارداد در جشن شرکت کنند هتل همان مبلغ قرار داد را بدون کم وکسر از میزبان دریافت میکند و میهمان وجهی پرداخت نمی کند ولی ار میهمان بیشتر از تعداد قرارداد شرکت کنند هتل ان تعداد اضافه نفرات را محاسبه و از میزبان دریافت خواهد کرد.
10) سبک رهبری مدیران با خلاقیت کارکنان
سازمان ها امروزه بايد توانايي تطابق با دگرگوني هاي مداوم را براي نيل به موفقيت داشته باشند. گسترش روز افزون علوم و فنون و پيچيده تر شدن شرايط اجتماعي، فرهنگي و اقتصادي و… جامعه، مطرح شدن انديشه هاي نو و گوناگون، عدم اطمينان محيطي،عدم قطعيت و تغييرات و چالشهاي زياد دنيا ايجاب مي كند كه سازمان ها با سبک رهبري خود را به فنون و استراتژي هاي لازم مجهز سازند و بتوانند با تحولات سريع خود را منطبق ساخته و به موقع به محركهاي محيطي پاسخ داده و با كسب دانش و آگاهي گسترده و به شكل پويا و زنده در حوزه بهسازي و توسعه سازمان به حيات خود ادامه دهند (اسپکتور و همکاران، ۲۰۰۴).
كشور ايران با تنوع وسيع آب و هوايي در پارهاي از مناطق آن در زمينه توليد برخي از محصولات كشاورزي نظير پسته، خرما، كشمش، بادام، گردو، زعفران و زيره و زرشك از مزيت نسبي قابل توجهي برخوردار است ، لذا جهت اتخاذ سياستهاي مطلوب در زمينه بهبود نظام بازاريابي و بازاررساني و توسعه صادرات آنها نياز به مطالعات اقتصادي به صورت علمي حائز اهميت ميباشد (تركماني، 1378) .
ايران به عنوان بزرگترين توليد كننده زيره و زرشك دنيا هنوز در بازار جهاني جايگاه مشخص و روشني ندارد و مجبور است به دلايلي از جمله تبليغات منفي رقبا محصول خود را به كمتر از نصف قيمت جهاني بهفروش رساند لذا در اين مطالعه وضعيت بازاريابي و بازاررساني اين محصولات به صورت مطالعهاي موردي در مناطق عمده كشت استان خراسان مورد بررسي قرار گرفته است.
از جمله اهداف اين مطالعه: بررسي و شناخت عمليات بازاررساني زيره و زرشك، تعيين مسير، حاشيه، سود، كارايي و ضريب هزينه بازاريابي زيره و زرشك، برآورد هزينه خدمات بازاريابي و بررسي عوامل موثر بر حاشيه بازاريابي زيره و زرشك و ارائه راهكارهاي مناسب جهت بهبود وضعيت بازاريابي زيره و زرشك مي باشد. با توجه به فقدان انتشار مطالعات اقتصادي جامع در زمينه هاي فوق، در مورد زيره سبز و زرشك ايران ضرورت و اهميت اين تحقيق را نيز ايجاب مينمايد.
در اين تحقيق جامعه آماري مورد مطالعه زيره كاران و زرشك كاران استان خراسان ميباشد. براي انجام تحقيق شهرستانهاي سبزوار، اسفراين، تربتحيدريه قائنات و بيرجند انتخاب و جمعا 100 پرسشنامه توليد كننده زيره و زرشك، 25 پرسشنامه عمده فروش و 50 پرسشنامه خرده فروش تكميل گرديده است. انتخاب كشاورزان با روش نمونه گيري خوشه اي دو مرحله اي صورت گرفت. جمع آوري اطلاعات و تكميل پرسشنامهها به صورت مقطعي در سال زراعي 1380 انجام گرفت. به منظور تجزيه و تحليل دادهها و برآورد مدلهاي مورد استفاده از بسته نرم افزاري Eviews استفاده شده است. برخي از مطالعات و تحقيقاتي كه در زمينه بازاريابي و بازاررساني محصولات كشاورزي در داخل و خارج از كشور انجام شده، در زير عنوان گرديده است:
12) حسن اخلاق مدیران از نظر اسلام
اخلاق جمع خلق و به معنای خوی و خصلتهای انسانی است. آدمی موجودی مرکب از جسم مادی و نفس مجرد است. ویژگی های جسمی انسان «خلق» و ویژگی های روحی و نفسانی او «خلق» نامیده می شود. و در یک بیان می توان گفت: خلق صورت ظاهر و خلق صورت باطن انسانی است.
مدیر از ریشه دور و دوران به معنای گردیدن و گرداندن است و در اصطلاح مدیریت، یعنی اداره کردن و گرداندن یک سازمان. اسلام دارای نظام ارزشی عمیق، گسترده و منسجمی است که مدیریت مدیران مسلمان را تحت تاثیر قرار می دهد. در روش های علمی آنان اثر می گذارد و به حرکت آنان جهت می دهد و این بزرگترین نقشی است که اسلام در مدیریت ایفا می کند و معنای صحیح مدیریت اسلامی نیز همین است.
در منابع و کتب اسلامی واژه های مترادف مدیر وجود دارد که افراد تحت این عنوان ها ایفای نقش می کنند. از آن جمله به عنوان رهبر، حاکم، امام، رئیس، پیشوا و ولی می توان اشاره کرد.
مدیر از دیدگاه اسلامی، امامتی را در درون جامعه محدود خویش به عنوان سازمان به عهده میگیرد که از مهمترین وظایف آن هماهنگی روابط انسانی درون سازمان است. لازمه مدیر بودن علاوه بر داشتن بینش های تخصصی خاص و داشتن مدیریت، برخورداری از صفات رهبری است و همین بینش ها و صفات است که موجب می شود مدیر نقش خود را در درون سازمان به بهترین صورت ممکن ایفا کند.
13) آشنایی با تشکیلات اسناد رسمی
دفتر اسناد رسمی (یا دفترخانه یا محضر) یک نهاد مدنی برای تنظیم حرفهای عقود و قراردادها و ثبت رسمی اسناد در ایران است. هرچند این نهاد وابسته به قوه قضائیه ایران است ولی بدون وابستگی مالی به حاکمیت سیاسی اداره میشود. دفتر اسناد رسمی به عنوان یک مرکز حقوقی و مدنی رابط حاکمیت و شهروندان است، مهمترین کار این نهاد تأمین و تضمین امنیت حقوقی و اقتصادی جامعهاست.
14) مکانیسم مدیریت کیفیت در نظام آموزشی
بدون شك در حركت به سمت جهاني شدن، كيفيت يك عامل تاثيرگذار است. در روند توسعه صنعت و بازرگاني، يكپارچگي اقتصاد جهاني و رشد و اشباع بازار، كيفيت نقش اصلي را ايفا كرده و يكي از مهمترين عامل هاي رقابت سازمان و موفقيت در بازارهاي ملي، منطقه اي و جهاني به شمار مي آيد.
فرايند جهاني شدن، بازارها و لزوم داشتن توان رقابت باعث ايجاد الگوهاي جديد مديريت كيفيت شده است. مديريت كيفيت فراگير يك فلسفه، نظريه و روش شناسي نو در مديريت كيفيت و نظامهاي نشأت گرفته از آن است.
تحليل سيستم عبارتست از تفکيک يک سيستم به اجزاي تشکيل دهنده آن در راستاي مطالعه چگونگي اينکه اين اجزاء چگونه باهم در ارتباط هستند و با هم کار مي کنند. آناليز ساخت يافته يکي از اولين استراتژي هايي بود که براي تحليل سيستمهاي اطلاعاتي و کامپيوتري توسعه يافت. آناليز ساخت يافته مدرن يک تکنيک پردازش مرکزي است که در مدلي براي يک سيستم استفاده مي شود.
محيط رقابتي کسب و کارها به سرعت در حال جهاني شدن است. هر روز شرکتهاي بيشتري از طريق صادرات توليدات خود و ساخت کارخانه در ساير کشورها و تشکيل مشارکت و همکاري با شرکتهاي خارجي، وارد بازارهاي بين المللي مي شوند. ۲۳ سازمان از بزرگترين سازمانهاي جهاني، مديران دفاتر مرکزي خارج از ايالات متحده هستند. از بين ۱۰۰ سازمان بزرگ جهان، دفاتر مرکزي ۵۹ تاي آنها در ايالات متحده واقع شده است، در حالي که ۳۸ سازمان دفاتر مرکزي شان در اروپا واقع است.
اکنون ۱۱ بانک از ۵۰ بانک بزرگ جهان در ژاپن واقع شده اند، در حالي که فقط ۶ بانک بزرگ در ايالات متحده، فعاليت مي کنند. در يک نظرخواهي که از ۱۲۰۰۰ مدير ۲۵ کشور مختلف انجام گرفت، چگونگي گسترش شرکتها و بين المللي شدن آنها، مورد بررسي قرار گرفت. ۲۶ درصد از مديران آمريکايي نظرخواهي شده معتقد بودند که شرکتهاي آنها، به تازگي وارد بازارهاي بين المللي شده است.
مديران شرکتهاي بزرگ نيز (شرکتهايي که تعداد کارکنان آنها ۱۰/۰۰۰ و يا بيشتر است) ابراز داشتند که طي همين دوسال اخير وارد بازارهاي بين المللي شده اند. در حال حاضر صادرات، ۱۱ درصد توليد ناخالص داخلي ايالات متحده را تشکيل مي دهد. از سال ۱۹۸۷ به بعد، اين ميزان صادرات هرساله ۱۲ درصد رشد داشته است.
در واقع اکثر سازمانها، اکنون در اقتصاد جهاني فعاليت مي کنند.
همانگونه کــــه کسب و کارهاي ايالات متحده در حال ورود به بازارهاي خارجي هستند، در همان زمان، شرکتهاي خارجي نيز در حال ورود و نفوذ به بازار ايالات متحده هستند.
17) تجزیه و تحلیل سیستم های اطلاعاتی
سیستم اطلاعاتی پدیده ای است که از سوی شخص و یا گروهی برای سازمانی طراحی و توسعه می یابد تا بدین وسیله اطلاعات برای تصمیم گیرندگان سازماندهی، پردازش و تولید شود. این اطلاعات ممکن است به شیوه های مختلف جهت مطلع نمودن کاربر در خصوص موقعیت وظایف مختلف در سازمان، کمک به تصمیم گیرندگان در مراحل مختلف فرایند تصمیم گیری و یا ایجاد شرایطی که در آن کاربر نظارت بیشتری بر یک بخش و یا کل سازمان داشته باشند مورد استفاده قرار گیرد.
احتمالاً، این سیستم ها به دلیل داشتن آخرین خصیصه خود، در نظر بسیاری از کاربران بسیار محبوب و عامه پسندند. برخلاف سیستم های اطلاعاتی بزرگتر، اکثر سیستم های اطلاعاتی مبتنی بر ریزکامپیوترها می توانند مستقیماً بوسیله کاربران که شخصا بر نیازهای خود بهتر از هر کس دیگری واقف هستند توسعه یابند.
18) تاثیر قدرت ساختاری و حمایت سازمانی در مدیریت پرستاری
بی شک مدیریت یکی از ارکان اساسی اداره نمودن هر مملکتی می باشد. پیشرفت، پسرفت، بقاء و زوال هر کشوری به مدیریت مدیران آن کشور بستگی دارد و البته باید توجه نمود که شیوه مدیریت در هر تمدنی با عوامل زیادی از جمله اجتماعی، اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و … در ارتباط است و در این بین وضعیت فرهنگی هر کشوری مهمترین عامل تــــاثیر گذار در شیوه مدیریت می باشد.
19) مدیریت ریسک در صنعت هوانوردی
امروزه شرکتها مواجه با افزایش پیچیدگی و عدم قطعیتی هستند که مدیریت ریسکهای تخصصی و کسب و کار را مشکل تر می نماید. تلورانسهای شکست در مدیریت ریسک از سوی جامعه و سهامداران کاهش یافتهاند.
20) بررسی میزان اثر بخشی سیستم مدیریت کیفیت
نهادينه ساختن فرهنگ كيفيت در سازمان، مسئله بسيار مهم و نگراني همة سازمان هايي است كه به اهميت و تعيين كننده بودن كيفيت در تحقق اهداف سازمان در عصر حاضر و به ويژه براي موفقيت در آينده پي برده اند.
منظور از كارايي و اثر بخشي چيست؟ پاسخي ساده و كوتاه به اين سال مقدور نيست چرا كه اين مورد ابعاد متعددي را در نظام كلان در بر مي گيرد براي درك موضوع در اين پروژه سعي بر آن شده كه با مطالبي هرچند مختصر ديد وسيعي را در اين زمينه به خواننده القاء كنيم.
21) ارزشیابی مهارت شغلی مدیر آموزشگاه
دوران به کارگیری شیوه های سنتی مدیریت به تدریج پایان می پذیرد و افقهای جدیدی در قالب نظام های هوشمند و خبره، سازمانهای یادگیرنده، تئوری های نظم در بی نظمی یا نظم غائی و نظریه های بدیع دیگر، ظاهر می شوند.
مدیران امروز در جستجوی چیستند؟ به کجا می روند و چه می جویند؟ آرمانهایشان کدام است و چه اهدافی را دنبال می کنند؟
با نگاهی به اکناف این گیتی پهناور در می یابیم که در عصر ما کارائی و بهره وری والاترین هدف و ارزشمندترین مقصد همه مدیران است.