گرافیک

«گرافیک»

ردیفموضوعنوع فایلصفحاتکیفیت متن (5-1)قیمت (تومان)
1عکاسی طبیعتword 287ستارهستارهستارهستارهستاره9400
2تاریخ عکس رنگیword 2متن بازستارهستارهستارهرایگان
3تاثیر رنگ در تصویر سازی کتاب کودکword 239ستارهستارهستارهستاره4200
4آنالیز شخصیت در نگارگری و کاربرد آن در
گرافیک
word 293ستارهستارهستارهستارهستاره15800
5هنر عهد صفویهword93ستارهستارهستارهستارهستاره16600
6هنرword15ستارهستارهستاره1900
7افسانه های عامیانه و تصویرسازیword95ستارهستارهستارهستارهستاره19800
8روانشناسی رنگword61ستارهستارهستارهستاره9900
9هنر سفال گریword23ستارهستارهستاره2900
10نقاشیwordمتن بازستارهستارهستارهستارهرایگان
11پارچه های قلمکار صفویهword92ستارهستارهستارهستارهستاره29100
12نقد جامعه شناختی داستان هایی از مثنویword98ستارهستارهستارهستارهستاره28900
13نقاشی ایرانیword19ستارهستارهستارهستاره4300
برای مشاهده جزئیات و دانلود مقاله روی آیکن مورد نظر در ستون نوع فایل کلیک کن

1) عکاسی طبیعت

در روزگاري كه حتي رسانه هاي مكتوب نيز به سمت مصدر شدن مي روند،‌ هنر عكاسي شأن و جايگاه ارزشمندي يافته است. چه بسا براي توصيف و يا تبيين يك مرواريد يك عكس،‌ واقعيت ها را بهتر از يك صفحه گزارش يا خبر نشان دهد. از سوي ديگر، عكس يك سند محسوب مي شود. سندي كه فهم آن آسان تر و سريع تر است و به همين دليل است كه عكس يك زبان بين المللي محسوب مي شود. به گفته ي يكي از استاتيد يك فريم عكس از هشتاد كلمه در كنار هم قرار گرفته كه داراي قافيه، وزن و جمله بندي است بيشتر تأثيرگذار است.

2) تاریخ عکس رنگی

     در سالهای گذشته فیلمهای عکاسی تنها قادر بودند اشیاء محیط خود را بصورت سیاه و سفید در خود ثبت نمایند، لکن تلاشها و آزمایشات پیگیر متخصصین فن موجب گردید در سال ۱۸۵۲ هلم هلتس آلمانی برای اولین بار ادعا نماید کلیه رنگهای موجود در طبیعت از اختلاط سه رنگ اصلی بدست می آیند که عبارتند از قرمز، آبی و سبز در صورتی که رنگ های اصلی (رنگین کمان) عبارتند از رنگ های قرمز، نارنجی، زرد، سبز، آبی نیلی و بنفش.

     از سال ۱۹۱۶ به بعد کارخانجات معروف فیلم سازی در دنیا فعالیتهای خود را برای ورود فیلمهای رنگی به بازار شدت دادند و دانشمندان نیز تمام کوششهای خود را در این راه مبذول داشتند تا اینکه پروفسور اسوالد جدولی برای تهیه فیلمهای رنگی ارائه نمود، پرفسور اسوالد ثابت کرد چنانچه سه رنگ اصلی مورد ادعای دوکوردوهارون فرانسوی را طبق جدول تهیه شده او مهیا نمایند، ساختن فیلم رنگی به سادگی امکان پذیر خواهد بود.

     در سال ۱۹۳۶ اولین فیلم رنگی از طریق کارخانه ها به نحویکه امروزه معمول است به جهانیان عرضه گردیده و علاقه مندان قادر بودند توسط همین فیلمهای رنگی اجسام و یا اشخاصی را که دارای رنگهای مختلفی بودند همانگونه یا به سه رنک اصلی در فیلم مشاهده نمایند ولی اکنون نوبت به چاپ عکسهای رنگی رسیده بود، مجددا کوشش کارخانه های سازنده فیلمها شروع شد و سرانجام موفق به ساختن فیلم نگاتیف رنگی گردیدند،

3) تاثیر رنگ در تصویر سازی کتاب کودک

     تصویرگری هنر است و هنر خلاقیت است. تصویر سازی و تصویر گری در واقع و تصویرگری به تصویر کشیدن داستان به گونه ای خلاقانه است که بر گرفته از فرهنگ هر ملت و جهانی بودن در کنار آن و جلب مخاطب می باشد به گونه ای که مخاطب رابطه ی تصویر و متن را به گونه ای محسوس شاهد باشد که اگر متن را هم نخواند به عمق داستان به صورت خلاصه ای کوتاه پی ببرد. هر تصویرگری باید به زور بوده و با ذهن مخاطب و احساسات آن ها ارتباط برقرار کند.

     در مورد رنگ در تصویر سازی کتاب کودکان لازم است ابتدا شناخت کافی از کودک داشته باشیم از جمله اینکه کودک کیست؟ ویژگی های جسمی و روانی، ترس، بازی توانایی یادگیری، تخیل و … او چگونه است؟

4) آنالیز شخصیت در نگارگری و کاربرد آن در گرافیک

هنر از بدو پیدایش آن و در طول تاریخ، تجلی گاه اندیشه و عقاید بشر بوده و این ویژگی و ظرفیت تا به امروز نیز تداوم داشته و ابعاد متنوع پذیری پیدا کرده است. هنر امروز به واسطه ی تنوع و تکثر، ضمن برخورداری از ویژگی های هنر دوران های اولیه، قابلیت های جدیدی نیز یافته است.

پیش از پیدایش اولین خطوط، که خود نیز حاصل تغییرات تدریجی نقاشی های انسان بودند، بهترین ابزار ثبت و انتقال مفاهیم و پیام های مورد نظر بشر نقاشی و حجاری بود. در میان آثار هنری و به ویژه بخش تاریخی آن، که پیش از پیدایش یا ثبت موسیقی، شعر، نمایش و رشته های نوین هنری به وجود آمده اند، هنرهای تصویری، که از آن ها به « هنرهای تجسمی » نام برده می شود، دارای جایگاهی ویژه اند.

5) هنر عهد صفویه

هنر شرق از همان آغاز شکل گیری خود، راز آمیز و شگفت انگیز بوده است و به عنوان لازمه زندگی انسان، تجلی گاه اصلی ترین و بنیادی ترین خواسته ها، دل بستگی ها و خواهش ها و بینش های مردم به شمار آمده است.

«هنر شرق، هنر هر دو زندگی است: زندگی زیستی و زندگی معنوی» و مصداق این مطلب را با کمی دقت در آمار هنری سرزمین های شرقی به ویژه ایران می توان یافت.

از دیرباز نام سرزمین ایران به عنوان زادگاه هنر بر سر زبان ها بوده است و بسیاری از هنرها از همین سرزمین اسلامی نشأت گرفته شده است. اگر چه سرزمین ایران سرتاسر مملو از جلوه های هنر است ولیکن پیوسته در هر سرزمینی، شهرهایی در زمینه ای خاص سرآمد بوده اند که در حیطه هنر ایرانی، اصفهان یکی از شهرهای شهرت یافته، است.

6) هنر

چه بسا بارها به نقش ها و طرح های قالی یا گلیمی چشم دوخته اید. نقش های زیبای گل و برگ و درخت و خورشید و ماهی و آهو، بی گمان، با تماشای این نگاره ها بر قلمی که آن ها را بافته ؟آفرین گفته اید. این حس تحسین هنگامی که نیز به نقشی زیبا یا خطی خوش می نگرید، یا شعری دلکش و آهنگی گوش نواز می شنوید به شما دست می دهد، در همه ی این چیزها هست که شما را دچار شگفتی می سازد و آن زیبایی هنری است . هرچه در آن چنین اثری باشد اثر هنری و آفریننده ی آن هنرمند است.

از طرح های زیبای نقاشی ایرانی برای بیان مفاهیم مذهبی و ادبی و همچنین در هنرهای کاشی کاری، قلمکار سازی، منبّت کاری، میناسازی و گچ بری استفاده شده است. بدین سان یکی از خصوصیات ممتاز نقاشی ایرانی پیوند آن با دین و ادب، صنایع دستی، حرفه های گوناگون و جلوه های دیگر زندگی است. در گذشته با فرآورده های این صنایع و حرف، محیط خانه ها و مساجد و بازارها و گرمابه ها و شهرها آراسته می شده است.

نقاشی ایرانی، گذشته از قالی و بافته های دیگر و کاشی کاری، خوش ترین نمود را در کتاب آرایی و تذهیب پیدا کرده است. هنر تذهیب در تزیین صفحات نسخه های خطّی به ویژه صفحات قرآن مجید و آثار نفیس منظوم به کار رفته است. د رمجلس سازی مینیاتورها نیز حاشیه ی تصویر را تذهیب می کنند تا جلوه ی بیشتری داشته باشد.

یکی از جلوه های تابان هنر ایرانی خوش نویسی است. خوش نویسی را می توان شاخه ای از نقّاشی و رسّامی شمرد. خطّ فارسی مانند چینی دارای ویژگی هایی است که به این هنر مجال بروز می دهد. خطّ زیبای کنونی ما طّی قرن ها مراحل تکامل را پیموده است.متجاوز از هزار سال پیش شاعر نامور عصر سامانیان، شهید بلخی، به خوش نویسی شهره بوده است.

خط یکی از اختراعات بزرگ انسان است. اما این اختراع یک دفعه و به ابتکار یک تن و در یک زمان انجام نگرفته است .بلکه با گذشت روزگاران دراز راه تکامل پیموده و در میان ملل عالم شکل های گوناگون یافته است. یکی از خطوط متداول دنیای قدیم خط میخی است. پدران ما در دوره ی هخامنشیان گونه ای از آن را، که از انواع دیگر خود کامل تر بوده، به کار می برده اند. پس از دوره ی هخامنشیان، در زمان اشکانیان و ساسانیان، از خطّ پهلوی استفاده می کردند.

7) افسانه های عامیانه و تصویرسازی

افسانه ها در هر جایی از جهان قابل درک هستند زیرا جوهر آنها نه در سبک بلکه در روایتی که بیان می کنند مشترک است، افسانه ها در پشت ظاهر اغراق آمیز و عجیب خود حقایق روانی جامعه خود را با زبان استعاره و تمثیل بیان می کنند و برای درک این حقایق باید به تحلیل آنها پرداخت. این افسانه ها و داستان ها بیشتر برای شناساندن اخلاق و عشق به عنوان دو رکن اساسی زندگی به انسان بوده است که او می تواند با داشتن آنها به درستی زندگی کند.

عنوان این پژوهش نیز تصویر سازی داستان ها و افسانه های عامیانه یعنی تصاویری که فضایی از زندگی و فرهنگ عامیانه مردم را که عمدتاً مربوط به زمان های گذشته می باشد و نوع نگاه تصویرساز در آن و در ترکیب بندی آثارش به این گونه فضاهاست. این پژوهش نشان می دهد که این گونه تصاویر از جذابیت کافی برخوردار است و فضای داستان ها و افسانه های عامیانه با سن کودکان و نوجوانان تناسب دارد و هم چنین بیان تصویری این گونه فضاها نسبت به گذشته زبان تازه ای یافته است.

8) روانشناسی رنگ

ارسطو، فيلسوف يوناني دريافت كه نور لازمه رنگ است. در آن زمان يوناني ها لغت مناسبي را براي اين واژه نداشتند لذا ارسطو واژه آلودگي را برای تعریف آن به‌كار برد. ارسطو فكر مي‌كرد كه اشياء واقعي، سياهي خود را به نور سفيدي كه بر روي آن مي‌افتد تحميل مي‌كنند و زماني رنگ‌های مختلف پديد مي‌آيد كه اشياء مختلف، سياهي را به نور سفيد تحميل كنند (مراديان،۳۵:۱۳۷۴).

پس از چندين قرن، نيوتن (۱۶۶۶م.) رياضي‌دان مشهور انگليسي اجزاي نور سفيد را به رشته‌اي از رنگ ها تجزيه كرده و آن‌را طيف اسپكتروم ناميد. او در يك اتاق تاريك و در يك سوراخ مدور به پهناي يك سوم اينچ كه در پنجره اي بسته به وجود آورده بود منشوري شيشه اي قرار داد و نور خورشيد را به قسمت فوقاني ديوار مقابل اتاق منعکس كرد و با اين كار رنگهای مختلف موجود در نور خورشید را مشاهده كرد(همان،۳۹-۳۷). اما امروزه دانش ما از رنگ ها بسيار متنوع شده است و جداي از مفاهيم فيزيك و شيمي‌رنگ، مباحثي در خصوص روان‌شناسي رنگ و تاثير اين موضوع بر روي فروش كالا مطرح گريده است.

9) هنر سفال گری

ماده ي سفالگري گل است. گل دردستها جان مي گيردو به شكلهاي مختلف در مي آيد.

مثل كوزه وظروفي كه نقشهاي برجسته دارند.

سفالگري به عنوان يكي از بر جسته ترين مظاهر هنر اسلامي داراي نقوش متنوعي بوده كه همواره با اعتقادات ديني وتصورات هنرمند از هستي عجين بوده است.

فن وهنر سفالگري ايران به علت جنبه هاي گوناگون اقتصادي، فرهنگي و تا حدودي مذهبي از گذشته ي بسيار دور مورد توجه قرار گرفته و در هر دوره با وضعيت سياسي منطقه و كشور تحول و توسعه يافته است.نمونه هاي سفالينه كه از محوطه هاي باستاني ايران كشف شده وارتباط اين هنر را با فرهنگ،اقتصادومذهب از يك طرف و ذوق وسليقه ي شخصي و قومي سفالگران از طرف ديگر نشان مي دهد.

در هزاره ي پنجم (ق.م) اختراع چرخ سفالگري تحولي چشمگير دراين هنر وتأثيربسياري در زمينه ي اقتصادي به وجودآورد.يكي از مهمترين ابعاد فن و هنر سفالگري در آن زمان را مي توان بعد و جنبه ي فرهنگي واجتماعي آن دانست،چه آشنايي ما از ارتباط موجود بين اقوام با يكديگر در آن روزگاران بيشتر از دست ساخته هاي هنري مانند سفالگري امكان پذير است.

10) نقاشی

نقاشی عمل بکار بردن رنگ دانه محلول در یک رقیق کننده و یک عامل چسپاننده (یک چسب ) بر روی یک سطح (نگهدارنده) مانند کاغذ، بوم یا دیوار است. این کار توسط یک نقاش انجام می شود. این واژه بخصوص زمانی به کار می رود که این کار حرفه شخص مورد نظر باشد. قدمت نقاشی در بین انسانها، شش برابر قدمت استفاده از زبان نوشتاری است.         
در قیاس با نقاشی ، طراحی ، سلسله عملیات ایجاد یک سری اثر و نشانه با استفاده از فشار آوردن یا حرکت ابزاری بر روی یک سطح است.   

یک روش قابل اجرا برای تزئین دیوارهای یک اتاق با استفاده از نقاشی در ساختار جزئیات کار موجود است.           
این مقاله بیشتر درباره نقاشی وری سطوح به دلایل و اهداف هنری است. نقاشی از نظر بسیاری افراد، در زمره مهمترین شکلهای هنر قرار دارد.

قدیمی ترین نقاشی ها در دنیا که متعلق به حدود ۳۲۰۰۰ هزار سال قبل می باشد، در گروته شاوه فرانسه قرار دارد. این نقاشی ها که با استفاده از افرای قرمز و رنگ دانه سیاه حکاکی و رنگ شده اند، تصاویری از اسب ها ، کرگدن ها، شیرها، بوفالوها و ماموت ها را نشان می دهند. اینها نمونه هایی از نقاشی در غار هستند که در تمام دنیا وجود دارند.

امروزه ،بسیاری از آثار شناخته شده و مشهور هنری مانند مونالیزا نقاشی هستند. در حال حاضر اختلاف نظرهای جزئی در مورد کاملا هنری بودن آثاری که به روشهای غیر سنتی و با روش های غیر از شیوه های کلاسیک خلق می شوند وجود دارد.از لحاظ مفهومی هنرمندانی که از صدا ، نور ، آتش بازی ، چاپگرجوهرافشان ، پیکسل های صفحه مانیتور و حتی پاستل یا مواد دیگر استفاده می کنند، یا رنگهای آمیخته با زرده تخم مرغ را بکار می برند، یکسان هستند. در نتیجه به اغلب کارهای هنری ، نقاشی گفته می شود.     

رنگ ترکیبی از رنگدانه ، حلال ، چسپاننده و در برخی موارد تسریع یا کند کننده ای برای خشک شدن ، بهبود دهنده بافت ، تثبت کننده و یا هر ماده اصلاح کننده دیگری است. قبل از آنکه رنگ بر روی بوم قرار گیرد، معمولا ابتدا آن را آغشته به نوعی زمینه (یک لایه پوششی که معمولا از جنس جسو می باشد) می کنند تا چسپندگی با رنگ را افزایش داده و حالت بافت سبدی بوم را برای جلوگیری از تراوش کاهش می دهد. با اینکه انتظار می رود رنگدانه هایی که برای نقاشی بکار می روند ثابت باشند، اما برخی از نقاشان از رنگهایی استفاده می کنند که دارای رنگدانه های فرار هستند.     

11) پارچه های قلمکار صفویه

هنر ايراني به علت آنکه برخاسته از انديشه هاي پاک انسانهايي است که سعي دارند که از عالم مادي فاصله بگيرند، در واقع نوعي هنر ديني نيز محسوب مي شود. برخي جلوه هاي اين هنر بي واسطه بر مبناي روحانيت و معنويت استوار است که داراي پيوند نزديک با اعمال مذهبي و آئين و آداب و جنبه هاي تقدس و معرفت الهي مي باشد.

هر هنري که در پارچه ها و منسوجات به کار گرفته شود، بسيار تأثير گذارتر در روح و روان انساني است چرا که نزديک به جسم آدمي است. واضح است که هيچ هنري را نمي توان از گذشته تاريخي خود ارزيابي و بررسي کرد، اسلام آوران ايرانيان نيز ذوق و حال ديگر به هنرمندان بخشيد، سبب شد که حصار تنگ و محدود هنر شرقي شکسته شود و مضامين مذهبي و عرفاني در هنر پاي گيرد. ارتباط عميق هنرمند صفوي با مراحل سلوک، عرفاني و جوانمردي را مي توان در هنر منسوجات بخصوص پارچه هاي قلمکار دريافت کرد.

منابع اطلاعاتي اوليه در مورد پارچه ها که شکوه و غناي منسوجات دوره هاي مختلف را در کتاب هاي تاريخي مي توان يافت. از پژوهشگرهاي غير ايراني آقاي “ آرتور اپهام پوپ” و “فيليس آکرمان”، و از ايرانيان، استاد “ مهدي بهشتي پور” و “عبدالحسين احساني” را مي توان نام برد که پژو

در روزگاري که جامه هاي بزرگان و توانگران از زري بافته مي شد،مردمان ميانه شهر نيز به پوشيدن جامه هاي فاخر راغب بودند،اما توانايي خريدن جامه هاي زربفت رانداشتند به چاره جويي اين نياز،نقاشان بر پارچه ها ساده نقش مي زدند و چون بازار قلمکار روز به روز رونق گرفت،نقاشان به جستجوي شيو ه هاي تازه تري بر آمدند و براي انجام اين کار از رنگهاي معدني و گياهي استفاده کردندومحدودة اين هنر راتوسعه بخشيدند و به ساختن پرده ها و قطعه هاي قلمکار نيز پرداختند.

کار به جاي رسيد که نقاشي با دست ديگر کفاف تقاضاي روز افزون مردم را نمي داد بنابرين نقاشان براي اين توليد، به ياري منبّت کاران مهرهاي چوبي ابداع کردند که آنها را “قالب” مي ناميدند. قالب  را به رنگ مي آغشتند و نقشي را که پرداختن آن با دست وقت بسيار مي گرفت، به يک ضربه بر پارچه مي انداختند (شيو ة صنعت چيت سازي بر همين منوال است).

12) نقد جامعه شناختی داستان هایی از مثنوی

آثار ادبي از منابعي است كه غير‌مستقيم به پرسش‌هايي از قبيل چگونگي ساختار اجتماعي، جهان‌نگري و ايدئولوژي نويسنده و جامعه وي پاسخ مي‌دهد، حال آنكه اين ويژگي در ديگر آثار و مدارك كمتر يافت مي‌شود. از اين روي نقد جامعه‌شناختي شاهكار‌هاي ادبي رهيافتي است به شناخت مسائل اجتماعي و فرهنگي روزگار خالق اثر و ابزاري است كار‌آمد براي خوانش ريزبينانه روساخت و كشف ژرف‌ساخت و ديالكتيك همواره اين دو كه در نهايت اوضاع اجتماعي را از زاويه‌اي ديگر‌گونه به تصوير مي‌كشد.

13) نقاشی ایرانی

در طول تاریخ ایران، همیشه بین هنر و آداب معنوی برگرفته از مذهب، ارتباط بسیار نزدیکی وجود داشته است. در واقع، دین یکی از مهم‌ترین عوامل شکل‌دهنده هنر، و هنر زبان عمیق‌ترین حکمت‌های بشر و جلوه‌گاه زیباترین احساس‌های عرفانی بوده است.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *